litet barn ska flyttas...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har varit med om din resa vid flertalet tillfälle. Kammarätten har bara tagit upp överklagan en gång av sex.
Och då var det samma beslut bara lite ändringar i umgänget.

Vet inte om detta kan vara till hjälp, om soc har en bra utredning och kan svara för sej borde det inte vara annat än till barnets fördel.
 
En vecka kvar till Första Advent, men vi småfirar redan lite i smyg, mannen och jag!!! :wink: . Vår Liten får stanna och det gör Julen väldigt mycket mer glädjerik!!! :banan: Vi har småväntat lite på ett kammarrättsbeslut som skulle komma senast nästa vecka, men igår ringde barnets advokat och meddelade att hemtagningsbegäran som överklagats avslogs- det vill säga- barnets trygghet är större en tid framöver- men fler rättsliga procedurar lär det bli... Men nu har vi blivit lite mer vana. Knepigt att man kan bli det, men tur är väl ddet. I våras mådde vi ju inte så bra. NU kändes det inte lugnt men lugnare. :smirk: .

Ville bara meddela att ett samhällsbeslut har tagits (som vi tror) som är till gagn för detta lilla fantastiska barn!!! :angel: . Trevlig helg!! :razz:
 
En ny hemtagningsbegäran blev inlämnad en tid före Jul och det har varit ok att hantera, men nu gnager oron där igen....tänker att ska Liten flytta, ja,då får de flytta barnet NU!!! Det är osäkert, fast barnet varit placerat i lågt över 5 år...och 3 år i vårt hem...blir så irriterad och ledsen och arg och vill inte att detta ska uppta mina tankar...vill inte... Vill bara ha en lugn vardag.... :cry:

Vet inte egentligen vad soc anser. tanten där är nu så svår att förstå....vet inte var vi har henne...vad hon tycker... :?

Misshandel är orsaken till placeringen- någon som varit med om att man flyttat hem ett barn efter en sådan orsak till LVU???
 
men herregud ger dom sig aldrig... de fick ju nyligen ett avslag i kammarrätten... eller missförstod jag vad du skrev strax före jul.

Din soc tant måste bli tydligare i sin kommunikation med er och ge er det stöd ni behöver.
Så trött jag blir på alla dessa människor som inte tar sitt ansvar genemot familjehemmen... sorry, vet att det inte hjälper dig men jag förstår din vanmakt.

kram Adal
 
Adal; de fick avslag i Kammarrätten för drygt ett år sen...stax före Jul 2010...så nu är de på G igen...ja, att de aldrig ger sig...över 5 år har gått....

Det hjälper att få support...tack...
 
Känner så väl igen detta :littlesad
Vi hade samma problematik till det blev en vöf . Nu överklagas allt annat som går att överklaga men boendet är iallafall säkrat. :razz:
 
Nikitalo; efter hur lång tid blev det VÖF. Soc här vill inte göra VÖF då det är så mkt strul med alla överklagningar....men vi vill definitivt ha Vårdnaden- bli särskilt förordnade vårdnadshavare.... skulle så gärna säkra boendet...

På vilka områden överklagar bo nu allt??

Vi vill definitivt inte behöva utsätta barnet för en splittring...vi har jobbat så mkt på anknytning och barnet har kramar allt och alla, bott på barnhem och i jourhem i 1.5 år så det har varit många kontakter för denna Liten.... :x . Liten behöver inte nytt allt- släktingar...kultur...förskola....grannar...boende... :littlesad

Hur skulle Liten klara det????? :cry:
 
Gör mitt bästa... sa:
Nikitalo; efter hur lång tid blev det VÖF. Soc här vill inte göra VÖF då det är så mkt strul med alla överklagningar....men vi vill definitivt ha Vårdnaden- bli särskilt förordnade vårdnadshavare.... skulle så gärna säkra boendet...

På vilka områden överklagar bo nu allt??

Vi vill definitivt inte behöva utsätta barnet för en splittring...vi har jobbat så mkt på anknytning och barnet har kramar allt och alla, bott på barnhem och i jourhem i 1.5 år så det har varit många kontakter för denna Liten.... :x . Liten behöver inte nytt allt- släktingar...kultur...förskola....grannar...boende... :littlesad

Hur skulle Liten klara det????? :cry:
Ska denna Liten som du beskriver flyttas hem eller vart? Vad säger soc om allting? har dom förklaringar?
 
Efter att barn varit placerade i 3 år i samma familj har de rätt till en vöf. Detta är en rättighet som barnet har!!
Vår flicka hade varit placerad ca 2,5 år när vi fick frågan första gången men vi valde att säga nej de första 2 förfrågningarna för att vi ville ha olika klausuler med i kontraktet.
Från det att vi tackade ja till en vöf tog det ca 1 år med överklagan innan beslutet var fast.

Klart att det är mer jobb för soc men detta är en rättighet för barnet och en skyldighet för soc att familjen får frågan.

Nu överklagar bio umgänget för att det är det ända som kan överklagas n

För vår tjej har det varit bra att veta var hon skulle bo enl henne själv "skönt att vi en riktig familj".
 
Envis: detta barn blev LVUat som baby pga misshandel ocm bio blivit dömd i rätten för. Sedan har det varit många boende byten för Liten som sedan 3 år bor hos oss. Det är vi som är barnets känslomässiga föräldrar trots umgänge några ggr per månad samt telekontakt, men barnet vill inte prata. Bio överklagar LVu , förstår inte barnets särskilda behov eller kan se barnets behov i övrigt.

Att flytta ett barn från ett familjehem till bio är ett stort ingrepp i ett barns liv, och kan medföra stora skador för barnet. Det är ju därför Vårdnadsöverflyttningar finns, då barnet- i vårt barn fall- behöver trygghet och en bas att kunna fortsätta utvecklas i Skulle detta barn flyttas kan nog detta barnaldrig lita på ngn vuxen mer. lite på att man vågar knyta an till någon, för de vuxna byts ju ut så ofta och boende och kompisar likaså....

Biologiska band är inte alltid att föredra. de ska finnas med, men i periferin för dessa barn som har denna slags orsak till placeringoch sm pacerats tidigt. Vi som familjehem är detta barns huvudfamilj!!!
 
Gör mitt bästa... sa:
Envis: detta barn blev LVUat som baby pga misshandel ocm bio blivit dömd i rätten för. Sedan har det varit många boende byten för Liten som sedan 3 år bor hos oss. Det är vi som är barnets känslomässiga föräldrar trots umgänge några ggr per månad samt telekontakt, men barnet vill inte prata. Bio överklagar LVu , förstår inte barnets särskilda behov eller kan se barnets behov i övrigt.

Att flytta ett barn från ett familjehem till bio är ett stort ingrepp i ett barns liv, och kan medföra stora skador för barnet. Det är ju därför Vårdnadsöverflyttningar finns, då barnet- i vårt barn fall- behöver trygghet och en bas att kunna fortsätta utvecklas i Skulle detta barn flyttas kan nog detta barnaldrig lita på ngn vuxen mer. lite på att man vågar knyta an till någon, för de vuxna byts ju ut så ofta och boende och kompisar likaså....

Biologiska band är inte alltid att föredra. de ska finnas med, men i periferin för dessa barn som har denna slags orsak till placeringoch sm pacerats tidigt. Vi som familjehem är detta barns huvudfamilj!!!
Jag förstår...barn som har bott i misär eller helt galna föräldrar...dom barnen MÅSTE plockas därifrån.
Men ALLA lvu är inte lika. Ibland kan en bio hamna i tex livskris och behöver hjälp..och den föräldern har inte slutat älska sitt barn. Och när bio är ok igen så bör barnet flyttas hem. Mitt barn har bara haft ett familjehem. Och vi har bra kontakt barnet och jag.
 
Idag har det varit förhandlingar i rätten...har låtit tårarna rinna en stund nu...oroar mig så för att barnet måste flytta.... :cry:

Varför ska detta underbara o sköra barns framtid vara så osäkert??????!!!!!! :? :? :?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp