Jag tycker att det är så svårt det här med mat och inställning till mat när man har ett barn som man inte når fullt ut.
Min son har sen nyfödd haft mycket problem med sin tarm och mage, som liten låg vi mycket på sjukhus pga av förstoppning. Det kan jag kontrollera bättre idag men jag är alltid medveten om vad han kan och får äta och dricka. Får han "lalla" på lite i sin egen värld och äta och dricka skulle det ge uttryck som att han gör på sig, att han läcker kanske är en bättre beskrivning.
Han känner aldrig någon form av bajsnödighet (om man nu ska prata i klarspråk). Så efter middagen varje dag säger jag åt honom att gå och sätta sig på toan.
Han dricker gärna vatten, men jag behöver mana på honom att dricka mer för nu när det är varmare ute så svettas han mer också.
Han är extremt kräsen vad det gäller ALLT att äta. Han äter ingen blandad mat, inga soppor och gratänger. Maten ska vara uppdelad i potatis för sig, kött för sig. Han äter spagetti, inte övrig pasta.
Han äter inte allt bröd, potatismos gillar han faktiskt, köttbullar och fiskpinnar likaså. Vad det gäller sås så äter han en enda sås, den vi som har uppkallats "Farmorssås" = gräddsås, (om den har rätt smak och kulör).
Pannkakor älskar han (om man nu kan kalla det mat).
Risgrynsgröt var något han lärde sig äta i vintras, det blev jag väldigt snopen för, han ratar all sorters gröt för övrigt och det var nog just en av orsakerna till att han fick den här inställningen mot mat. Det berodde på där han gick på sitt första dagis, där serverades det gröt till frukost varje morgon vare sig barnen åt det eller inte, han blev så äcklad av denna tallrik med gröt så han vägrade äta den lilla smörgåsen också.
(Vi bytte dagis när vi fick en ny plats).
Han har aldrig varit mycket för godis, det är mest det senare året som han har fått mer smak på "vinegummigodis" och ren choklad, men det är väldigt små mängder han får och så klart enbart på lördagar.
Han dricker mjölk och "Smulkvatten" (Ramlösa) mer än gärna, men blir han bjuden tar han emot jordgubbssaft eller dricka. Där begränsar vi hårt.
ÄNDÅ är han överviktigt! VAD SKA JAG GÖRA!
Han rör sig, men inte i samma omfattning som andra barn eftersom han saknar ett normalt rörelsemönster.
Är det någon mer som har erfarenhet av överviktiga barn och hur gör ni? Får ni framgång till att få dem att gå ner i vikt?
(Mitt inlägg kanske inte är ett korrekt inlägg under just ämne mättnadskänsla, men det kändes "besläktat")