Måste jag säga upp detta uppdrag? Ledsen nu

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:(
Har varit på möte med chefen & försäkringskassan, blev mycket ifrågasatt varför jag klarar av helgbarnen två helger i månaden och inte klara av "ett vanligt hederligt" arbete mer än 25%. Söker sjukers. på 75% (Fibro & ett av egna barnet som mår dåligt i perioder),
"nu får du allt ta dig en riktig funderare" sa F-kassa människan. Du kan mista hela sjukersättningen!!

Jag kan lova att jag inte sovit många timmar i natt, våra goa helgbarn vill jag/vi inte förlora, försökte förklara att min man också delar detta "uppdrag" med mig & att vårt/a biobarn mår jättebra av att de små är här annars hade vi ju sagt ifrån oss uppdraget redan!
Spelade ingen roll vad jag sa, misstrodd var/är vad jag känner mig.
Eftersom de vet om att barnen är hos oss räcker det väl inte med att maken får ersättningen på sitt konto istället?

Fy va jag är ledsen nu... Vi ville ju så himla gärna ta emot ett fosterbarn, vi är utredda och klara hos kommun & org.
men hur blir det nu?
Jag & min man vet att vi tillsammans "klarar av" helgbarn & ett fosterbarn & ändå finnas för våra bio.
Vi har flyttat till ett stort drömhus och allt är underbart, köpte också
en 7-sits för att hela blivande stora familjen skulle få plats... mycket plats över blir det :(

Vad ska jag göra? någon med tips eller råd? Snälla hjälp mig..
Nä får jag rycka upp mig, skolan slutar snart och vi ska hämta helgbarnen & riktigt passa på att gosa med dom denna helg man vet ju inte hur länge vi har dom kvar. Kram på er alla :smirk:
 
Usch för försäkringskassan!! Vi har lite med dem att göra vi med pga min makes lönebidrag.

Jag vet inte vad jag ska kunna säga för att muntra upp dig. FK gör ju precis jämt hur de vill. Så nu går jag in på saker som är "tabu"... klarar du av flera barn? Kan ni ta två barn och klara er ekonomiskt? (Dvs strunta i FK)
Har ni plats i hjärta och hem så är det ju inte fel om ni även klarar er ekonomiskt med famhemsuppdrag...

Kram och jag är ledsen att jag inte kan ge bättre råd
 
Vet hur det känns!

Vi har haft samma diskussion med "min" f-kassa. Jag har halvt sjukbidrag efter 2 trafikolyckor som påverkar mina armar och nacke. Jag jobbar halvtid med lönebidrag.
Vi fick tillslut OK mot att maken går ner i arbetstid samt tar största ansvaret (OCH ersättningen :wink: ). Reservationen var också att vi inte fick ta emot små barn som behövs bäras och dylikt. Nu har vi precis skolat in ett syskonpar i skolålderna och det går jättebra. Maken ska vara helt ledig ett tag och sedan gå ner till 75% i arbetstid. DET upplägget är f-kassan med på.
 
Jag är i dagsläget den som "står skriven på alla papper" kring vårt placerade barn. Min sambo är arbetsökande. Jag arbetar heltid med familjehemsbiten (på papper), men det är såklart hela familjens engagemang som gör att vi kan vara familjehem.
I oktober ska jag gå på FP då vi ska få en liten bebis (biologisk), och för att FK ska gå med på det, så ska min sambo stå på alla papper kring vårt placerade barn. När jag ringde och frågade FK om hur man gör när man får tillökning och man har detta arbete, så var hon väldigt frågande..och visste inte alls hur hon skulle svara. Fick vänta i omgångar i luren då hon pratade med någon högre chef, innan jag fick ett svar på min undran.

Hoppas ni kan lösa det genom att din sambo/man kan stå skriven på papprena kring era helgbarn!

Kram & Lycka till!
 
Tack för alla svar, underbart att ha er där ute

Jag har funderat och vi har räknat lite och ev kan vi klara oss ekonomiskt utan F-Kassan`s hjälp. Måste tänka igenom allt noga först, kommer iallafall att flytta över ersättningen på maken. Inom kort ska jag på medicinsk & arbetsförmåge-utredning med ny läkare och det känns bra att det händer något. Förhoppningsvis är det en läkare som lyssnar. :wink: Jag tror det löser sig, känns så trots allt..
Helgen har varit helt underbar. :smirk:
Stor kram på er alla & tack än en gång
 
De har inte rätt att ta av dej

ersättningen. vi har gått igenom samma sak. Maken är långtidssjukskriven och står för ersättningen, för det var enklast så. Han arbetar för kommunen inte soc. men eftersom han hade sitt lönekonto och redan fanns med i rullarna, skrevs det på Honom. Sjukkassan drog in sjukpenningen av samma andledning. kunnde han ha barn hemma så orkade han arbeta. Vi överklagade till länsrätten och vann. det finns tydligen något mål sedan tidigare, Att försäkringskassan inte få göra så här. inte likställa familjehem som arbete. Även en familjehems föräldrer kan bli sjuk. Och är man redan sjuk, o har egna barn så kan man inte bara skicka iväg dem. stå på dej. Överklaga om Du blir tvungen. Ni kommer att få rätt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp