Mamma & barn placering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Försöker komma underfund med vilka slags placeringar vi kan tänka oss... Har mest haft tonårstjejer hittills och visst, såna "kan " vi, men just nu är jag ärligt talat less på dem ! Det blev så mkt "skit" i samband med den sista vi hade, att jag känner att just tonårstjejer får ligga på is ett tag... Hm, vet inte om det låter illa, men så känner jag !
å dagens fråga ( :rollhappy: ) blir om någon kan berätta om hur det är med mamma & barn placeringar ? Hur funkar det ? Är det mest tonårsmammor med barn som placeras eller vilka ? Flyktingar ? Missbrukare ? Osv. osv... Vill såklart veta så mycket som möjligt :D
Tackar på förhand :bow
 
Hej Kråkan!

Jag kan visserligen inte hjälpa dig med svar men jag hänger gärna på detta eftersom vi oxå har funderingar på mamma-barn placeringar.

Ska bli spännande att se vilka svar du får.
/Adal
 
Hej

I sommras hade vi två olika mamma/barn placeringar, och jag tyckte det var jätte roligt .
Man jobbade på ett helt annat sätt än vad man gör med en familjehemsplacering. Den första var ett kontakt uppdrag med en mamma med en 3 åring som kommit till sverige och var gravid. Hon kom till kvinnojouren och det var då jag kom in i bilden via en socialförvaltning. Jag skulle passa det lilla barnert under förlossningen eftersom ingen av dem kunde svenska. Det blev så att de efterförlossningen kom hem till oss och bode här i 14 dagar så att mamman fick hämta sig. Därefter hjälpte jag dem att flytta till eget boende. Här tipsade jag om hur det är att komma hem med en nyfödd när det redan finns syskon vad hon kunde tänka på. Hon tog själv hand om sina barn och jag fanns som ett stöd för henne. En jättego människa som jag fortfarande har tät kontakt med. Ett litet annorlunda uppdrag där all info man ger och tar är på engelska, men jag fick träna på det :D .
Det andra uppdraget kom också via en socialförvaltning om en ung tjej med en 4 åring som inte kunde bo kvar på kvinnojouren och de hade fullt i sina jourhem, hon var här i 14 dagar under skyddat boende. Vi tillbringade mycket tid i skog och mark med bär och svamp plockning. Vi lagade mat tillsammans. men ibland var det som att underhålla två barn istället . Men mycket går ut på att stärka deras mammaroll och själv får man stå tillbaka man blir lite som en mormor för dem. Klarar man inte att stå tillbaka så ska man nog inte ge in i ett sådan uppdrag. Jag tyckte det var jätteroligt och hade gärna tagit fler sådana uppdrag om jag får möjlighet till det :banan:
hoppas att detta kan ge någonting
Mammamoa
 
Puffar upp denna tråd lite ! Vill fortfarande ha mera information om allt möjligt, gällande mamma-barn placerring :D Det måste ju finnas flera som jobbar med det....?
 
jag var i kontakt med en organisation strax före jul som berättade lite om hur dom ser på saken.

Ofta är det så att man behöver ha mamman/barnet sovandes i sovrummet bredvid sitt eget för att höra om något händer, många mammor placeras pga våld mot sitt barn, andra för bristande förmåga att ta hand om barnet av andra orsaker. Väldigt sällan kan de ha "eget" boende då de ska bevakas så att det inte händer barnet något.
 
Spännanade läsning!

Jag skulle tycka det vore jätteintressant att ta emot en mamma o barn i mitt hem. Men är samtidigt rädd för att något skall hända och vi blir "skyldiga"...det har ju inom året hänt enligt tidningen.

Någon mer som har erfarenhet bra och dålig att dela med sig av?

Måste nog köpa en större bil först.... :rollhappy:
 
Adal sa:
jag var i kontakt med en organisation strax före jul som berättade lite om hur dom ser på saken.

Ofta är det så att man behöver ha mamman/barnet sovandes i sovrummet bredvid sitt eget för att höra om något händer, många mammor placeras pga våld mot sitt barn, andra för bristande förmåga att ta hand om barnet av andra orsaker. Väldigt sällan kan de ha "eget" boende då de ska bevakas så att det inte händer barnet något.

Oj då, där ser man ! Hade ingen aning om att många mammor placeras pga. våld mot sitt barn !! :?
I mina ögon borde det ju isåfall bli ett omhändertagande av barnet ... DET vet jag inte om jag skulle vilja riskera att "missa", OM mamman skadar sitt barn... Nä, det vill jag inte vara med om !
Det blir ju i princip dygnet-runt bevakning ? Låter som att sådana placeringar bör ske på ngt övervakat boende eller likn.
Nästa orsak, att de behöver hjälp i rollen som mamma, DET hjälper jag gärna till med ! Det var sådant jag hade i tanken.... :wink:
Vi har ett rum med badrum , lite avsides i huset, som en "soc. tant" sa att DÄR skulle det vara perfekt för mamma/barnplacering.... Vägg i vägg med vårat sovrum, finns inget annat sovrum liksom.. :roll:
Å andra sidan måste det ju finnas placeringar som INTE har våldstendenser gentemot barnen. Kanske ngn som behöver skyddat boende, ngn som behöver "lära sig vara mamma" eller dylikt.
Vi får väl se om det dyker upp någon som skulle funka här :banan:
 
precis så var min tanke oxå - att de skulle få hjälp i sin föräldra roll. Det stöttar jag gärna - och det måste ju finnas många i den sitsen... Kolla alla ungarna som placeras, hade dessa föräldrar fått stöttning i sin föräldraroll så hade kanske många fixat att ha ungarna hemma sen...
 
Det kan vara också unga mammor som placeras så, om de har ingen ståd från egen familj, eller egen familj hotar dem (som det kan hända i vissa familjer om mamman är inte gift typ) och de behöver lung och ro för att lära sig allt och hur man ska leva på egen hand. Då skulle det passa perfekt för er och mamman, då har hom hjälp, men också får vara lite ifred från er.

Corri
 
Adal om det är som organisationen svarade dig så KAN man inte familjhemsplacera mamman och barnet

"Ofta är det så att man behöver ha mamman/barnet sovandes i sovrummet bredvid sitt eget för att höra om något händer, många mammor placeras pga våld mot sitt barn, andra för bristande förmåga att ta hand om barnet av andra orsaker. Väldigt sällan kan de ha "eget" boende då de ska bevakas så att det inte händer barnet något."

Då ska barnet omhändertas eller i bästa fall läggas in på ett mamma barn utredningshem.

Vi hade en unga mamma med diagnos som själv hade varit familjehemsplacrad i flera vändor. Hon behövde praktisk vägledning och hjälp att läsa av barnets behov. Det var som att ta hand om 2 barn. Vi hade inte våra sovrum vägg i vägg kan jag nämna. Däremot så kom vi överens om att babyn ibland sov bredvid mig för att mamman skulle få sova ut. Det var även en balans gång att låta mamman få vara tonåring och vara med vänner, vilket hon prioriterade mer än babyn. Då fick vi sätta ner foten ordentligt och förklara hur viktigt det var för babyn att just HON skulle ta hand om den mest.Efter flera rymningar så anmälde vi till soc och ja tyvärr fick inte babyn stanna hos oss. Det var otroligt jobbigt. Vi vet inte var babyn är placerad idag. kanske hos någon av Er-
 
Jag vet att idag så försöker man att förståndshandikappade(får man säga så numera) Ska få behålla sina barn med erföderligt stöd. Där finns nog många placeringar att hjälpa.och familjehems placering är väl ypperligt i de fallen.
 
TR - jag är glad att du förtydligar för inte vet organisationer och soc allt. Det är ju familjehemmen som sitter inne på många svar pga erfarenhet.

Tack för ditt svar :razz:
/Adal

(som hoppas att vi kan finnas till för en tonårsmamma med bebis)
 
Jag har haft några stycken, vi köpte huset bredvid och gjorde 2 lägenheter för just det ändamålet så vi har dom inte i vårat hus, men 10 meter i från oss.
Vårat första fall var mamma/pappa barn från ett annat land utan bostad, dom hade sovit hos vänner på olika soffor, pappan psykisk diagnos, mamman visste dom inget om men dom ville se om familjen klarade barnet. Pappan "försvann" i bland när han mådde dåligt men han han var inte elak, men mamman blev lämnad flera dagar i taget med barnet.... så jag kunde berätta för soss att tack vare mamman så kommer den här familjen troligen klara sig bra, bara dom får en bostad, dom bodde nog här ca 3 månader... pappan föreslog jag att han borde ha en ADHD diagnos med medicinering.....hans psykolog var inne på samma linje så det kommer nog lösa sig :smirk:

Fall nr 2 var mamma/ 2 barn med superskyddad identitet, dom har bott ca 1 år och ska snart flytta, det har behövts massor med hjälp och stöttning men hon har absolut en bra föräldraförmåga och det kommer gå superbra, det känner jag på mig :banan:
Men som sagt, vi satt upp kameror runt våra hus och vi vet att får dom nys om oss så har vi förmodligen en kula i panna :angel Ska man ta såna fall så gäller det att man inte är orolig av sig och det är skönt att vi inte har egna små barn.

Fall nr 3 var en mamma med 2 barn vars man dött..... hon bodde några dagar för att soss ville se om hon klarade barnen trots sorgen, och absolut trots sin egen sorg så hade hon koll på dom små barnen och såg deras behov, med dom så sov jag första natten i lägenheten hos dom, men där kunde jag ge soss min syn på henne och det tyckte dom var förhoppningsfullt.

Sen har jag tackat nej till en pappa/barn men det var endast för att dom kom från liknande land som mamman jag redan hade, vågade inte chansa att han kände hennes släktingar.

Jag tackade även nej till en ung flicka med bebis som var lindrigt utvecklingsstörd......
Så jag tror man får bestämma sig för vad man vill/vågar ta, är man orolig för att lämna mamma/barn ensamma några timmar så passar det inte oss, då tar vi hellre hot och skyddsbehov, men som sagt inget fall är det andra likt.
Kul är det :rollhappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp