Jag har haft några stycken, vi köpte huset bredvid och gjorde 2 lägenheter för just det ändamålet så vi har dom inte i vårat hus, men 10 meter i från oss.
Vårat första fall var mamma/pappa barn från ett annat land utan bostad, dom hade sovit hos vänner på olika soffor, pappan psykisk diagnos, mamman visste dom inget om men dom ville se om familjen klarade barnet. Pappan "försvann" i bland när han mådde dåligt men han han var inte elak, men mamman blev lämnad flera dagar i taget med barnet.... så jag kunde berätta för soss att tack vare mamman så kommer den här familjen troligen klara sig bra, bara dom får en bostad, dom bodde nog här ca 3 månader... pappan föreslog jag att han borde ha en ADHD diagnos med medicinering.....hans psykolog var inne på samma linje så det kommer nog lösa sig :smirk:
Fall nr 2 var mamma/ 2 barn med superskyddad identitet, dom har bott ca 1 år och ska snart flytta, det har behövts massor med hjälp och stöttning men hon har absolut en bra föräldraförmåga och det kommer gå superbra, det känner jag på mig
Men som sagt, vi satt upp kameror runt våra hus och vi vet att får dom nys om oss så har vi förmodligen en kula i panna :angel Ska man ta såna fall så gäller det att man inte är orolig av sig och det är skönt att vi inte har egna små barn.
Fall nr 3 var en mamma med 2 barn vars man dött..... hon bodde några dagar för att soss ville se om hon klarade barnen trots sorgen, och absolut trots sin egen sorg så hade hon koll på dom små barnen och såg deras behov, med dom så sov jag första natten i lägenheten hos dom, men där kunde jag ge soss min syn på henne och det tyckte dom var förhoppningsfullt.
Sen har jag tackat nej till en pappa/barn men det var endast för att dom kom från liknande land som mamman jag redan hade, vågade inte chansa att han kände hennes släktingar.
Jag tackade även nej till en ung flicka med bebis som var lindrigt utvecklingsstörd......
Så jag tror man får bestämma sig för vad man vill/vågar ta, är man orolig för att lämna mamma/barn ensamma några timmar så passar det inte oss, då tar vi hellre hot och skyddsbehov, men som sagt inget fall är det andra likt.
Kul är det :rollhappy: