Men SOMMARBARN då ? Innan jag ger upp....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Upplägget kring att bjuda in barnhemsbarn från andra länder bygger på att man är ideell. Föreningarna är ideella. Alltså inget som ryska eller lettiska staten gått ut med som ett önskemål till Sverige.Men tacksamheten är stor. För att få möjlighet att subventionera resorna ordnar föreningarna/medlemmarna lotterier, försäljning av olika saker osv. Glöden och engagemanget är stort.
 
Trygga Rekan sa:
Men nanna66, det är väl gott nog att Kråkan öppnar sin dörr för barn som behöver dem. Men att själva BETALA för att de ska var hos dem det är väl att ta i. Inte ens våra allra bästa vänner låter OSS betala för allr då de kommer på besök under sommaren.

Tack TR, du förstod vad jag menade.... Å tack för föregående tips, jag har haft kontakt med dem nu. Får se om det leder ngnstans.
 
Gittan sa:
Upplägget kring att bjuda in barnhemsbarn från andra länder bygger på att man är ideell. Föreningarna är ideella. Alltså inget som ryska eller lettiska staten gått ut med som ett önskemål till Sverige.Men tacksamheten är stor. För att få möjlighet att subventionera resorna ordnar föreningarna/medlemmarna lotterier, försäljning av olika saker osv. Glöden och engagemanget är stort.

PRECIS den infon jag sökte, hade ingen aning om hur det fungerade ju. Tack för saklig fakta utan personliga påhopp :bow
Glöd och engagemang har vi i överflöd iallafall !
 
Det finns många barn i Poretskoe som längtar efter en svensk familj. Hoppas att det löser sig och
ni kan ta emot barn. Hör av dig om det blir av!
 
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt påhopp!!! Det var inte alls menat att såra dig. Man läser mycket om folk som gör detta för pengar och det får mig att må dåligt. Vi familjehem kämpar 24/7 för att barn ska ha det bra, men det finns tyvärr de som gör motsatsen och tar betalt för det också. Har sett när jag läst vidare i tråden att du inte visar dig vara en av dessa...Förlåt mig!!

Vet tyvärr inte hur jag tar bort inlägget

Mvh
 
Va skönt, :banan: :banan:

I bland så blir det väldigt fyrkantigt när man skriver.väldigt lätt att missa viktiga nyanser.
men vi gör vårt bästa här inne.
 
Visst är det lätt hänt att missförstånd uppstår, men jag tror att det är viktigt att iallafall försöka att inte döma någon "på förhand". Om man ifrågasätter det man läser får man kanske tänka en extra gång och varför inte fråga hur personen som skriver menar... Om man då har skilda åsikter får man kanske acceptera det. Tack iallafall , Nanna66 , för ursäkten. Som sagt, kritik kan jag ta, om den är befogad.
 
Trygga Rekan sa:
blir vi RIKTIGT sura på varandra så PM i stället. men saklig argumentation är faktiskt bara roligt.


Absolut, det är därför forumet finns och vi måste både kunna ge och ta argument i ämnet, eftersom det inte finns några rätt och fel så är det bara våra känslor som styr, och ibland kanske dem går över styr.
Vi blir såklart personligt känslomässig engagerad, och lite fartblinda.
Sen måste vi även inse att alla passar inte som familjehem, inte för att jag vet eller tror att så är i detta fall, men vi måste vara ödmjuka för uppdraget och barnen.
För hemska tanke, när massmedia drar upp familjehemsfall där barn har haft/farit illa.
Alla passar inte för detta, så är det med alla yrkesgrupper.
 
Fia-Lotta sa:
Trygga Rekan sa:
blir vi RIKTIGT sura på varandra så PM i stället. men saklig argumentation är faktiskt bara roligt.


Absolut, det är därför forumet finns och vi måste både kunna ge och ta argument i ämnet, eftersom det inte finns några rätt och fel så är det bara våra känslor som styr, och ibland kanske dem går över styr.
Vi blir såklart personligt känslomässig engagerad, och lite fartblinda.
Sen måste vi även inse att alla passar inte som familjehem, inte för att jag vet eller tror att så är i detta fall, men vi måste vara ödmjuka för uppdraget och barnen.
För hemska tanke, när massmedia drar upp familjehemsfall där barn har haft/farit illa.
Alla passar inte för detta, så är det med alla yrkesgrupper.

Jag ser att du har skrivit " att alla inte passar som familjehem, inte för att du vet eller tror att det är så i detta fall". Någon tanke bakom det måste du ju ändå haft eftersom du skriver det... :?
JAG skrev däremot att om man måste vara " rik" för att vara familjehem, ja DÅ kanske vi inte passar som det.... I övrigt tycker jag inte att den diskussionen hör hemma i denna tråd alls, det var ju egentligen inte min frågeställning överhuvudtaget från början.....
Jag håller definitivt med dig, att alla inte passar som familjehem av OLIKA orsaker, men blir helst inte förknippad med den "tanken" då inget kunde vara längre ifrån sanningen än det.... Fast det vet ju bara jag här på forumet....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp