Soc är ju inte dumma (alltid). Kan man få ett bra familjehem för en mindre summa än ett annat så tar man ju det. Inget fel med det. Problem blir det om soc väljer bort bra och erfarna familjehem för nya utan erfarenhet som tar lite betalt trots att många plac kräver mer, mycket mer.
Jag är en av de där hemska som man inte borde placera barn hos, jag är hemma på heltid... Fast vi har fått många förfrågningar ändå. Soc tycker det är jättebra med mer tid för barnen, speciellt de som är äldre socialsekreterare som kanske själva var hemma med egna barn eller hade en egen mamma eller pappa hemma. Vi har bara arvode och omkostnad men står på oss för ganska bra arvode och en omkostnad som räcker bra till vår livsstil. Vi står på oss för vi vet att vi är bra och erfarna. (inte erfarna av tonåringar). I början av varje plac så väljer vi att ha mannen hemma också (med lönebortfall) så länge som hans jobb fixar det. 2 månader var det sist. Detta för att smällen på våra egna barn inte ska bli för stor och för att hela familjen ska få större chans att knyta an.
Givetvis spelar placeringen stor roll i hur ens ev vanliga yrke kan utföras och upprätthållas. En del plac är enklare och det funkar. Andra behöver ju mer tid och ro hemma. Tror dock att heltidsjobb för båda föräldrarna samt placeringar är en dålig kombination. Jag vet att det är att sticka ut hakan ordentligt eftersom det korrekta är att man kan ha allting, samtidigt. Men ska man hålla hela vägen som föräldrar, extraföräldrar, par och hel familj så behövs tid. För varandra.
Jag vill ha betalt för min (vår) insats. Fanns inte vi familjehem skulle det bli barnhem för väldigt många av dessa barn. Vi (familjehem) gör mycket gott i samhället och en stor insats. Klart vi ska ha betalt. När man väljer att skaffa egna barn så skaffar man för det mesta inte fler än man har råd med. Om man skulle "skaffa" placeringar själv och själva betala för dem så skulle det bli mkt tight för många familjer och de som skulle komma i kläm är ju barnen samt färre barn skulle kunna placeras. Är det nobelt att ha lite betalt? Är man finare då? Såklart man inte är. Man är nobel och fin om man gör vad man kan, ger kärlek, omsorg, regler, trygghet, mat, kläder, skolstöd, upplevelser osv.