Mycket pengar..?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
sen kan man ju se det så här:
vi som väljer detta som "jobb" och kan låta en eller två vuxna gå hemma på heltid,kan ge fan så mycket mer och engagera oss mera med barnet/barnen som man har hemma än en som måste göra "karriär"!!!
karriäristen måste lägga större delen av sin energi på att sköta sitt ordinarie jobb!!
och hur bra familjehem är man då?
 
Ja göra karriär ,,, och vara familjehem kan ju vara att ta i. Men jag älskar mitt jobb och får mycket driv o även energi där.Jag tror att de är mycket därför jag orkar vara familjehem idag. Jag hade nog bränt ut mig annars. Mitt sätt att komma ifrån o ladda batterierna. Vissa barn kräver mer o då är jag hemma. Men har inte varit med om de längre perioder.Kommer det får jag ta det då.

Jag kan inte skillnaden på ett sådant boende o familjehem. Det måste ju finnas utbildad personal
och fler personer inblandade tänker jag. Vad kostar ett barn på sjukhus än en sjukt barn hemma.

Sen upplever inte jag att jag får dåligt betalt. Men jag lägger både pengar och energi på de här barnen för att de ger så mycket i mitt liv just nu. skulle jag uppleva något annat lägger jag ner.

Men att göra de här och tycka att man är underbetald o att man lägger mer energi än vad man får betalt för. Då fattar jag inte varför man inte väljer att göra något annat.
 
man kan göra detta för att man älskar att hjälpa till och SAMTIDIGT få bra betalt!
ser inga problem i detta!

däremot kan jag tycka att dom som samtidigt jobbar borde inte vara familjehem eftersom dom inte går in för sina "uppdrag" till 100%!

måste jobba för att orka?
låter som att du inte är lämplig att vara familjehem....
 
Denna debatt sätter fingret rätt tydligt på hur olika vi ser å vårt uppdrag som familjehem. Jag har inga färdiga svar eller åsikter, kan känna att jag förstår båda sidor. Kanske kommer familjehem räknas som ett arbete framöver, men just nu räknas det som jag fattat det som ett 'uppdrag". Exakt vad skillnaden är kanske nån annan vet bättre. Men att mycket pengar får oss att jobba sämre tror jag inte, så skulle man ju aldrig tänka om tex en läkare...

själv ser jag framför mig att vi kommer bli familjehem till max ett barn i taget, samtidigt som vi båda jobbar med annat. Jag skulle absolut inte göra det gratis, utan vill ha ersättning för omkostnader + arvode. Om SKL:s rekommendationer är tillräckliga eller ej beror på ärendets art/svårighetsnivå. Din ersättning Moalanta tycker jag låter bra!

Nåt som jag däremot tycker är konstigt är att det verkar vara svårt att förhandla ersättning med tiden. Tycker det borde vara självklart att nör ev problem o svårigheter visar sig ska man kunna förhandla sig till en annan ersättning.
 
Ja de är intressant de här,,

... men det verkar bli så mycket negativ energi med de här med pengar. Jag lägger hellre den energin på barnen och mitt jobb. .. Än har jag inte stött på några problem vare sig med soc eller bio.
Men den dagen kommer säkert. Däremot är jag noga med att barnen passar in här o väljer.
Det är ganska högt tryck här. Mitt mål är egentligen max ett barn.De håller inte alltid och soc skulle nog gärna se minst 4 platser här. Men de tror jag inte blir bra vare sig för barnen eller mig.

Ja läkare är åxå ett väldigt underbetalt yrke :angel .. Kanske finns någon anledning till det med... Man kan nog dra alla över en kam,,,vårdyrken/omsorg är inga yreken man tjänar stora pengar på... Helt klart är de ju värda mer. Men har man ett yrke som man verkligen trivs med ,är de många som kan tänka sig att gå ner i lön. Och lite samma kan de ju vara att vara familjehem..Om man trivs så köper man de mesta.
 
Ja ,,jag har med upptäckt att de verkar skilja sig enormt ekonomiskt i olika delar.

Jag har aldrig stött på problem ,,men här är de åxå sådan brist.
Men sen är jag åxå väldigt tydlig med vad man får av mig o vad man inte får.
Vad jag lägger pengarna på. Hur jag väljer att arbeta runt varje barn ,, väldigt konkret vad varje barn behöver för stöd i det dagliga livet och hur jag motiverar att nå målen /delmålen.
Jag är åxå ganska noga med att ha återkommande möten o återkoppla och själv få återkoppling.
Tydlig från början vad jag förväntar mig av soc och föräldrarna.
Och jag tror att de är lättare att få den ersättningen man är värd om man kan motivera och utrycka sig utan att bli frustrerad.och på ett trevligt o diplomatiskt sätt. I mina fall kräver jag inte en ersättning utan berättar vad jag gör..Och sen betalar de efter det.

Alla arbetar vi olika ,,och alla barn är olika det är ju de som är så bra med familjehem.
 
som sagt va,jag anser att du inte är lämplig som familjehem pga allt som du skriver och uttrycker med känslor och ork etc,etc

summa summarum så säger jag så här!!!
säljer man en tjänst så ska man ha marknadsanpassad ersättning/lön...
man kan faktiskt jobba/ha bra lön som familjehem OCH göra ett bra jobb!!
vill inte höra nått sådant skitprat framöver....

du säger att det är bra "tryck" hos er.....soc vill placera fler barn
Jag har också bra "tryck" hos mig,fast jag "jobbar" som familjehem.....
Och jag tjänar pengar på detta!
helt med soc vetskap.....
så vem stoppar huvudet i sanden??
DU som tar ett uppdrag med "jag vill göra en insats" och får ett litet arvode...
eller jag som "jobbar" med detta?

hmm
tror nog att jag har rätt eftersom soc är villiga att betala mig en jävla massa mera pengar än vad du får enligt skl´s rek
 
vet att jag har rätt!!!
sådana som du är inte långvariga inom detta yrke!!!
skulle vara skoj och få veta vilken kommun du jobbar för? förlåt....den du har ett "uppdrag" för...
pm gärna mig detta
 
... Tycker du har en trist inställning,och för lite information till att bedöma mig på de sättet du gör. Det går inte att skicka ett pm till dig..
 
Ja har nog tänkt igenom innan jag skriver,,de är vad jag tycker . Däremot kanske du ska läsa igenom de du skriver. Du har en ganska tuffa attityd som kan upplevas som otrevlig. Man kan tycka olika om samma saker. Man uppfattar det som att du är missnöjd med mycket inom familjehemsvården. Att du inte uppskattas för de du uppdrag du gör.
Du verkar frustrerad och har ett behov av att hävda dig personligen .. Att bara du har rätt i den här frågan ,,känns för mig lite löjlig.
Och att du tycker till om jag ska vara familjehem eller inte känns som du är ute o cyklar lite.Kommit bort lite från ämnet kanske :? :angel
 
Oj, här om nånstans tänkte jag mig få en diskussion och ett forum med saklig information och argument om varför hur och skillnaderna på den ekonomiska ersättningen. Trist att den blev hätsk även här. Nissepisse, ta gärna o beskriv hur det fungerar istället praktiskt? Våra handläggare har alltid hävdat att man inte får "bara" vara familjehem och försörja sig på det. Utan vi måste ha en egen grundförsörjning och klara oss även om alla barn flyttade. Nu har vi turen att ha bra jobb och får tjänstledighet när det krävs, då ersätter soc vårt inkomstbortfall. Jag har även möjligheten attjobba hemifrån och förlägga min tid efter behov. Karriär har jag redan avklarat och lagt bakom mig, detsamma gäller min sambo.

Jag tar gärna och får mer saklig information om hur det fungerar med förstärkta familjehem? Varför väljer inte folk att starta eget och då kunna få de höga beloppen och därmed jobba med det och inte ha det som uppdrag? Nissepisse och ni andra som inte har möjlighet att ha annat än detta som jobb pga uppdragens karaktär, vad avgör att ni inte istället startar ett företag. Ni som har det som företag, vad är för och nackdelarna?

Jag anser att vi ska ha arvode för det vi gör. Men hur kan det komma sig att ersättningarna är så stelbenta lr är dom inte det? Vår ena placering är ett 24/7 jobb inkl anhöriga, psyk osv.. en annan är en dröm att hantera, ersättningarna är i princip desamma för alla våra glyttar.

Som sagt, i min värld är det mycket pengar. Min grundlön PLUS arvoden och omkostnader.. och min sambos lön. Jo det blir en rejäl slant.. Förstår dock att det inte blir mycket pengar om man inte har lön från annat håll.
 
Ja den informationen vad de mycket tydliga med när jag ville starta med,, Men jag halkade in på ett bananskal när de uppstod en akut situation. Jag bodde trångt. Men fick en större bostad :claphappy: :claphappy: Vilket de sa att jag va tvungen att fixa själv först. I deras fall har de nog gynnat dem :rollhappy: :rollhappy: annars hade jag inte haft plats att fortsätta.

Man kanske måste bekänna lite färg vem man är o hur man fungerar i praktiken tänker jag.
Svårt att föreställa sig att vara familjehem o om de passar en innan man prövat. Jag var inte 100% säker på att de faktiskt var min grej. Och hade den akuta situationen inte uppstått hade jag kanske inte vågat att ta steget.

Men jag är glad att de blev som de blev,, jag tycker verkligen att de varit / är jättekul o utmanande. Nu är jag ensamstående.Men jag har mycket uppbackning runt om .
Eftersom jag arbetar skift (även om jag dragit ner på det ) får jag ersättning för barnvakt /barnflicka .. .. Även de trodde jag aldrig jag skulle få betalt för :))) Har svårt att tänka mig att de skulle "våga gå ut med den informationen innan " Jag är mer är tacksam och känner verkligen inte att jag kan klaga just nu..Även om jag med varit med om snåla saker tidigare. Om man är ett bra familjehem kanske de ser mellan fingrarna o tycker de kan fungera som jobb,,,verkar vara så mycket från fall till fall här.. Tyvärr. Men tycker de är viktigt att lyfta frågan om att de skiljer sig markant,,,så även de med lägre arvoden höjs och uppskattas för de de gör. Ogillar skarpt att de utnyttjar att man fäst sig vid barnen :twomad:
 
Intressant diskussion!

Jag läste lite i tråden sent igårkväll och vi fick ochså höra av våra handläggare att man inte ska "bara" vara familjehem och helt och hållet och att hela ens ekonomi står och faller på sina placeringar.
Vi är en familj på två biobarn i förskoleåldern och tidiga skolåldern och har en :angel: placerad hos oss sedan förra våren. :angel: ochså i förskoleåldern, dock nästan 2 år yngre än vårt yngsta biobarn.
Jag fick gå hemma i ett halvår med :angel: i början med lbf-lönebortfallsersättning + arvode och omkostnad. Nu jobbar jag 60 % och vi får omkostnad och arvode.
Ser att många gnäller på arvodet och omkostnadsersättningen , inte i denna tråd dock, men det finns ju andra där det gnälls.
Tycker det är en trist inställning, eftersom jag anser att man ska vara glad för att man öht får ersättning av soc. för att hjälpa ett barn som av olika skäl inte kan bo med sin biofamilj. Vi resonerar som så att vi hade gjort detta ändå , utan pengarna, enbart med barnbidraget då vi känner att behovet att hjälpa väger tyngre.
Tycker MoaLanta ser vettigt på det att man kan jämföra det med tex. volontärarbete tex.
 
Tyckte också pengar var "onödigt "- ville ställs upp för ett barn .... Mening det lilla barnet blev större o problemen nu hopar sig då barnet lämnat förskoleåldern o gått in i skolåldern ändrade jag inställning . Klart jag vill ha ersättning - krävde t o m mkt mer i ersättning ! O det m rätta! Att ta hand om barnet utan betalning om det fungerar bra - helt ok . Men allt detta runtomkring o alla problem barnet har gör att det är 100 ggr jobbigare än mitt vanliga jobb
 
Ja,,, vissa barn kräver mer o att man givetvis ska få ersättning för det.

Det är när man räknar med inkomsten,,så om barnen försvinner har man inget att försörja sig på. ...eller att man måste ha ett antal barn för att sitt eget liv ska gå ihop.

Jag förstår verkligen att de blir prat om ekonomin. Det blir ju typ 60 000kr mindre i månaden om man inte har ett eget heltidsjobb.
Och de som åxå har ett jobb får ju inkomstbortfall betalt ...plus arvode o omkostnad. Vi pratar ju om att den familjen som har två heltidsarbetare o får va hemma får ju givetvis mer betalt för de de gör. Vi pratar ju om att de familjerna som inte har de som jobb ligger 60 000kr mer i månaden... :angel

De stora vinnarna i de här måste ju vara soc. De tjänar ju på att ta en familj som inte har ett eget jobb. Då behöver de inte betala för inkomstbortfall ?!

Klart de blir mycket mer betalt för de som har ett eget jobb ,än för de som inte har ett eget jobb.
 
oj här går det hett till
Problemet som jag ser det som tar emot de svårare uppdragen/jobben/tonåringar/barn
ja vad ni nu vill kalla det
Problemet är alltså vård behovet därför tycker jag vi bör dela upp familjehems vården lite så vi som på gott och ont måste vara hemma heltid får kalla detta arbete så vi får lön och därmed en trygghet.
Jag har en ängel där det står i en utredning att hen blir en fara för sig själv och andra i en institutions miljö.
Vi sliter dygnet runt med konstant övervakning och ja visst jag tror i detta fall att tid,kärlek,trygghet och stabila vuxna i en familje miljö är den bästa medicinen då andra alternativ har provats.
Vi är nu två vuxna hemma heltid utan ordinarie jobb en chansning vi fick ta då det inte gick att klara det på en.
Med totalt tre placeringar blandade ersättningar två förstärkta uppdrag ligger vi på ca 25.000 i månaden var på det ska ju vi spara till vår egen a-kassa,skatt dras mm så nä inte FN blir vi rika men skulle min man jobba heltid kanske vi skulle ha lite mer men skulle iof aldrig ta emot så många placeringar på en och samma gång då man ska hinna med alla oxå.
 
Visst måste det vara en vinst för soc att ta familjer utan annat jobb, då slipper dom ersätta inkomstbortfall. Som jag sa så känns det stelbent med ersättningarna. Vår ena placering krävde punktmarkering dygnet runt. Tvång, matproblematik, ångest och föräldrar som är psyk o härjade friskt dag som natt. Möten handledning, bup, skolmöten, np, osv osv... Där jobbade jag hemifrån oftast när min sambo då var hemma så att nån alltid jobbade med plac. Det var rymning och ja, allt det där som gör att man måste punktmarkera för hens och andras bästa.

Idag har vi en myndig välfungerande glad frisk plac som behöver lite mer än "normalt" tonårsstöd. Vårt arvode skulle varit en 10del nu om man jämför med vårt första år. Idag kan vi låta vår myndiga plac passa våra nya plac... en ganska stor skillnad, ändå har vi samma arvode.

Ska tillägga att jag är så glad att det faktiskt finns så många som tar emot dessa vilda bassingarna och är beredd att finnas där 24/7.

Men ni som inte har annat jobb, vad säger soc om det. Är det ok för dom lr har dom åsikter om det? Får ni extra arvode för att klara er och för att ni har så svåra uppdrag? Eller är det enligt SKL?
 
Soc är ju inte dumma (alltid). Kan man få ett bra familjehem för en mindre summa än ett annat så tar man ju det. Inget fel med det. Problem blir det om soc väljer bort bra och erfarna familjehem för nya utan erfarenhet som tar lite betalt trots att många plac kräver mer, mycket mer.

Jag är en av de där hemska som man inte borde placera barn hos, jag är hemma på heltid... Fast vi har fått många förfrågningar ändå. Soc tycker det är jättebra med mer tid för barnen, speciellt de som är äldre socialsekreterare som kanske själva var hemma med egna barn eller hade en egen mamma eller pappa hemma. Vi har bara arvode och omkostnad men står på oss för ganska bra arvode och en omkostnad som räcker bra till vår livsstil. Vi står på oss för vi vet att vi är bra och erfarna. (inte erfarna av tonåringar). I början av varje plac så väljer vi att ha mannen hemma också (med lönebortfall) så länge som hans jobb fixar det. 2 månader var det sist. Detta för att smällen på våra egna barn inte ska bli för stor och för att hela familjen ska få större chans att knyta an.

Givetvis spelar placeringen stor roll i hur ens ev vanliga yrke kan utföras och upprätthållas. En del plac är enklare och det funkar. Andra behöver ju mer tid och ro hemma. Tror dock att heltidsjobb för båda föräldrarna samt placeringar är en dålig kombination. Jag vet att det är att sticka ut hakan ordentligt eftersom det korrekta är att man kan ha allting, samtidigt. Men ska man hålla hela vägen som föräldrar, extraföräldrar, par och hel familj så behövs tid. För varandra.

Jag vill ha betalt för min (vår) insats. Fanns inte vi familjehem skulle det bli barnhem för väldigt många av dessa barn. Vi (familjehem) gör mycket gott i samhället och en stor insats. Klart vi ska ha betalt. När man väljer att skaffa egna barn så skaffar man för det mesta inte fler än man har råd med. Om man skulle "skaffa" placeringar själv och själva betala för dem så skulle det bli mkt tight för många familjer och de som skulle komma i kläm är ju barnen samt färre barn skulle kunna placeras. Är det nobelt att ha lite betalt? Är man finare då? Såklart man inte är. Man är nobel och fin om man gör vad man kan, ger kärlek, omsorg, regler, trygghet, mat, kläder, skolstöd, upplevelser osv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp