När barnet inte vill hem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,
Någon som kan svara på detta:
Vi har en placering ( 12 år )som i nuläget är LVU men som snart kan ändras till SOL.
Hon vill absolut inte komma hem till sina ( separerade ) föräldrar och min fråga är då, vad har hon för möjligheter att få stanna hos oss? Soc. har väl inga möjligheter att frånta föräldrarnas rättighet att få hem sitt barn om de anses lämpliga?
Någon som har erfarenhet?
 
Har soc sagt något om att barnet ska flytta hem?

Vi har en 17 åring som är SoL placerad, dock fick vi veta att nu när föräldrarna vill ha hem hen så kommer man göra en LVU utredning och då väger det tungt vad barnet själv vill. Dock är din placering mycket yngre och då vet jag inte hur man ställer sig till det.

Vad säger soc när du pratar med dom? Är dom införstådda med vad barnet vill och om föräldrarna vill ha hem barnet på heltid?
 
Det står i lagen att barn över 12 år själv får bestämma var barnet vill bo .
Det står även något liknande i scialtjänstlagen , men trots förtvivlat letande hittar jag inte.

Jag ska fortsätta leta men , om nu någon annan här vet vad jag menar , vilken/vilka paragrafer så tipsa , plz .
 
Hej,
Nej, det är inte aktuellt i nuläget med flytt men det känns som det är på gång.
Soc. har inte nämnt det heller ännu men fungerar umgänget och bio´s sköter sig så kan man ju ana vartåt det lutar. Jag har också hört att från 12 år så har barnet större chans att göra sin röst hörd. Men det blir ju lite konstigt också för om barnet vill bo kvar så kan ju inte Soc. fortsätta att betala ersättning för det när de anser att bio´s kan ta hand om barnet själv. Det har jag aldrig hört talas om.
 
Vet att denna "praxis" finns kom tillunder tiden mina bio var små. Men jag är lite tvetydig till dennär det gäller att barn ska behöva välja föräldrar. Men undrar hur den sulle funka med soc, intresant.



/ Lilla ja
 
Pust , det är rena djungel´n ju .
Här är i alla fall senaste versionen av socialtjänstlagen :
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010453.htm
Jag ber dig spec. studera 11 kap 10 § som behandlar åtgärd som rör ett barn .
5 kap och spec. 6 kap ger lite matnyttigt åxå .
Nu är ju inte detta hela eftersom det alltid finns rekomendationer som följer lagar och paragrafer och det har jag inte tillgång till just nu .

Hoppas det duger , att åberopa en eller flera paragrafer brukar hjälpa (när man har rätten på sin sida) .
Texten jag såg gällde spec. placerings önskan vid hemtagning och det är den jag fortfarande inte hittar .
 
Jag vet att jag inte är vidare populär här på forumet, men jag dristar mig ändå att svara. Ta det lugnt med uppbådet, jag ska inte kritisera familjehemmen eller tycka att ni är stygga på något vis... :wink:

Jag kopierar in kapitel 11, § 10:

10 § När en åtgärd rör ett barn ska barnet få relevant information. Ett barn ska ges möjlighet att framföra sina åsikter i frågor som rör barnet. Om barnet inte framför sina åsikter, ska hans eller hennes inställning så långt det är möjligt klarläggas på annat sätt. Barnets åsikter och inställning ska tillmätas betydelse i förhållande till hans eller hennes ålder och mognad.
Ett barn som har fyllt 15 år har rätt att föra sin egen talan i mål och ärenden enligt denna lag. Ett barn som är yngre får höras i domstol, om barnet inte kan antas ta skada av det.
Vid en sådan utredning som avses i 2 § om behov av ingripande till ett barns skydd eller stöd får barnet höras utan vårdnadshavarens samtycke och utan att vårdnadshavaren är närvarande. Detsamma gäller vid en utredning på socialnämndens initiativ om överflyttning av vårdnaden enligt 6 kap. 7 eller 8 § föräldrabalken. Lag (2012:776).


Som ni ser innebär den alltså att man ska lyssna till barnets vilja; och ju äldre barnet är, desto större hänsyn ska man ta till hans/hennes vilja. Man tar inte bara hänsyn till åldern utan även hur moget barnet är (en 12-åring kan ju vara långt mer mogen än en 15-åring, t ex). Som man kan se står det även att en 15-åring får föra sin egen talan i domstol, och ett barn som är yngre än 15 år kan också få göra det.

Den innebär dock inte att barnet alltid självt får bestämma hur det ska bli, bara att man ska lyssna till hur han/hon vill ha det. Men man ska som sagt lyssna på barnet och ta hans/hennes vilja under övervägande i en större omfattning än vad man gjort tidigare.

Det är många som missförstår den här paragrafen och tror att den innebär att barn alltid själva får bestämma, i synnerhet när de fyllt 15, men så är det alltså inte. Tyvärr, kan man tycka i vissa fall. Och då menar jag både när barnet inte vill hem till sina föräldrar och när det vill det (det händer ju faktiskt att barn inte vill stanna i familjehemmen utan vill hem till sina föräldrar).

Ni undrar kanske hur jag kan vara så tvärsäker på att det är så här man tolkar lagen. Jag har diskuterat den här lagen med både socialsekreterare från flera kommuner och ett par advokater, och de har alla svarat likadant, så jag känner mig ganska säker på att det är detta som "gäller". Har även sett den tillämpas i praktiken. Men om någon misstror mig ska ni självklart kolla upp det själva också.

Får jag fråga varför flickan inte vill hem till sina föräldrar? Självklart angår det inte mig, jag bara undrar.
 
Exact det jag skrev . Och att det är en sorts rättesnöre men inte alltid tas hänsyn till är nog alla här medvetna om . Många soc.sekreterare bryr sig inte om den lagen heller . Men jag vet av erfarenhehet att om man åberopar paragraferna och har rätten på sin sida så fungerar det bättre . Sedan att :angel: är ärlig hjälper åxå upp .
Ett tips jag glömt : åberopa paragraferna skriftligen , då kan det inte glömmas bort eller pratas bort .
 
Hej,
Jag har varit borta ett tag...
Barnet vill inte hem för att mamma inte kan ge barnen den omvårdnad och stimulans de behöver. Och till pappa är relationen så pass ny att de inte känner varandra.
 
En svår sitts . Om nu inte mamman kan ge det som behövs , vet soc. om det ?
Om inte , dokumentera det som går ifall ifall . Hoppas det går bra med pappan och att han är vettig . Om den relationen är ny så borde inget annat få störa så att den relationen kan bli bra .
Av egen erfarenhet vet jag att det är rena gungflyet . Blir det fel i början går det kanske aldrig att reparera utan förblir en ytlig kontakt oavsett tid .
Håller tummarna
 
Hej,
Jo Soc. vet om det och det är mycket därför hon är placerad hos oss och det tycks inte bli bättre. Uppväxtplacering, sa Soc från början och jag börjar tro de har rätt!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp