Ni som har fått bebisar placerade!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ni som har fått riktigt små barn placerade hur gick det till när ni först träffade dom? Hur många gånger fick ni träffa dom innan dom blev överflyttade till er? Och hur gick det med anknytningen sen? Vore kul om några ville berätta. Vi är mitt uppe i att träffa vår nu och det verkar inte som om nån egentligen vet hur vi ska göra och vad som är bäst för barnet. Ska tillägga att barnet finns i ett jourhem nu. Tacksam för svar
 
Hej våran första var bara 4dagar när h n kom till oss direkt från BB .Våran andra kom till oss när h n var 10 veckor hälsade på barnhemmet 1gång hämtade hem bebisen efter två dagar . Tredje var 10mån kom till oss akut så där var det ockå snabba ryck .Två av dom är nu vårdnadsöveflyttade . Dom annknöt väldigt snabbt till oss dom hade ju inga andra . Du får järnskriva till mig direkt om du vill så kan du ju få tele nr om du vill fråga om något . Jag blir nästan lite avundsjuk på dig. Det är underbart men även dom här små har ju oftast lite med sig i bagaget Lycka till !mammamu
 
Vår första var 5mån fick följa med hem efter andra träffen. Vårt tredje var 3mån fick följa med hem efter tredje träffen. Har gått hur bra som helst.
 
Vår lillx var..

5 månader då hxn placerades hos oss. Hxn hade då varit i ett jourhem i en månad ungefär innan, och hade börjat knyta an till jourfamiljen.
Vi träffades 3-4 gånger tillsammans först, och så lämnades barnet hos oss ensam några timmar vid sista tillfället. De timmarna var den lillx jätteledsen, och vi kände oss verkligen som bovar.
Sedan när hxn flyttades över permanent gick det mycket bra. Men vi märkte att hxn ändå reagerade genom att vara "duktig". Hon åt och sov som på beställning. Det dröjde 6 månader innan hxn började protestera och kräva som ett "vanligt", tryggt barn.

Idag fyra år senare kan vi konstatera att allt gått bra. Den lillx är tryggt anknuten till oss, vi är anknutna till barnet på samma sätt som till biobarnen i familjen och relationen med barnets bioföräldrar fungerar bra. Vårdnadsflytt är på gång.

Mitt råd är att jobba på och ha anknytningen i fokus. Låt inte soc pressa på om att barnet ska börja för tidigt på dagis. Det tar tid att knyta an, även om barnet är litet.

Stort grattis och lycka till!!

(PS, kan berätta att vi har en placering på gång även vi och nu gäller det en 1½-åring. Mycket pirrigt är det..)
 
Fick en liten på knappt 2 mån för ett halvår sen. Liten hade bott hos biomor i 3 veckor och jourhem i 5. När liten kom till oss reagerade liten inte på ljud alls trots felfritt hörseltest på BB. Tog ngr veckor innan ljud nådde fram. Men anknytningen har rullat på som bara den. Uppbrott påverkar definitivt de små, men jag tror att anknytningsprocessen kan gå bättre. Måste tillägga att liten är "perfekt" i utvecklingen och absolut inget tyder på ngr "problem eller svårigheter". Liten hade helt enkelt stängt av för att skydda sig själv. Gör ont i hjärtat att skriva det men det gick väldigt snabbt för liten att må riktigt bra. Ljuvligt är det att få en liten. Stort lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp