Ny här, lite hjälp...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi håller på & blir utredda nu, släktningplacering..
Har aldrig tänkt något på arvode/kostnad osv, men idag tog dom upp att vår kommun ej betalar ut arvode när det är släktningplaceringar?! Bara omkostnad & lönebortfall.
Vad ligger omkostnaden på per månad för ett spädbarn & får man full ersättning för inkomstbortfall?
 
det var det dummaste jag har hört att de inte vill betala ut arvode :evil:
Självklart ska ni ha arvode som alla andra.

Du ska ha lönebortfall motsvarande din lön + semesterersättningen, arvode och omkostnaden. Låt dom inte trampa på dig, det finns många kommuner som gör så här och skyller på att eftersom det är släktingplacering så behöver ni inget arvode.. de spelar på era känslor :evil: gu så arg jag blir på dom.
 
Adal har så rätt så, fy så irriterande att en del gör såhär!! Vi har mina två syskonbarn placerade och vi får då arvode, dessutom förhöjt eftersom det är en ganska tuff situation för den ena och vi har gjort massor av "jobb" med det barnet!
 
ang stl på arvode och omkostnad...
tänk på att spädisar kräver mycket tid av dig... vi fick en spädisplac för 3 månader sen... h*n är nu nästan 7 mån och vi sover fortfarande inte en hel natt...
Du får bära och bära, vilket visserligen är bra för anknytningen men du får ju inte gjort mycket annat vilket ställer högre krav på din omgivning.

Sen är de visserligen inte lätta att förhandla med i många fall och de erbjöd oss lägsta arvode... för bebisar har ju inga problem... nej pyttsan heller... säkert. 8)

Vi fick upp vårt arvode efter en del tjaft, ena soctanten var inga problem men det visade sig att det inte var hon som skulle ha hand om oss så hela proceduren fick göras om *suck* med den vi nu skulle ha och hon var inte lika medgörlig i ekonomifrågan.

Tänk sen på att ni ska ha ett startbidrag eller iaf möjligheten att köpa in det ni behöver till bebben...säng, vagn, garderob/byrå, skötbord, bilstol mm allt som bebben inte har idag. Även kläder och andra tillbehör ska de betala för.
Vårt soc sa köp det ni behöver... vi landade på ca 15.000 andra kommuner säger ni får x kr.

Lägsta omkostnad är säkert det som dom tänker sig att betala ut - är ca 3800 kr/månad
om du sen får full ersättning för lönebortfall ja det återstå att se vad de säger när du lämnar in hur mycket du ska ha.... En del kommuner har ett maxtak säger dom, men du ska ha för din faktiska lön+semesterersättning.

Kan bara önska dig lycka till och återkom gärna och berätta hur det går
/Adal
 
Men hur tar jag reda på hur det ligger till i min kommun?
Jag vågar inte göra något alls innan det är klart med placeringen. Och snack om pengar gör ju att man känner sig girig.... men det handlar ju inte om pengarna:(

Vad ska jag säga, vem ska jag prata med ?

Å när det gäller utrustning till barnet så antar jag att socialtjänsten står för allt, vi har inga babysaker alls kvar..
 
nej det handlar inte om pengarna.. fast jo egentligen gör det absolut det.

Ni ska ha de pengar som barnet kostar och tro mig det är inte billigt med barn... kolla bara vad allt kostar... blöjor, ersättning senare mat och välling. Nappar, nappflaskor.. ditt barn kanske kommer att äta barnmat i burk - alla lagar inte egen barnmat. 1 burk kostar ca 10 kr... några dyrare några billigare.

Du måste fråga dina soc sekr om hur de tänkt sig allt, de är vana vid detta - det är vi som tycker att det är otrevligt att prata ekonomi för vi vill inte bli stämplade som giriga.

Du måste veta så att de inte tror att du har allt och sen i sista änden visar det sig att du måste köpa in allt....
Du kan inte anta att de står för allt ... De ska göra det... men om de tror att ni har saker hemma... Är alldeles för lätt att det blir missförstånd.

Lycka till - och du... du kan inte få mer än ett nej :wink:
 
Vi är godkända & lilla hjärtat kommer nästa vecka!!!!

Ligger omkostnad på 3800 per månad alltså? För en bebis? Hur mycket går åt egentligen per månad för blöjor, välling osv... Vår yngsta är 8 år så jag har noll koll:)
Vi ska gå igenom med barnföljaren på måndag vad som ska handlas in, jourhemmet ha redan sagt till om att h*n behöver ny vagn, får man köpa ny eller begagnad tro?
Vi har ju inga babysaker kvar så allt måste handlas in....

Jag får full ersättning för mitt lönebortfall iaf .
Är barnbidraget inräknat i omkostnadsersättningen? Får man flerbarnstillägg för placerat barn?
 
Hejsan!
Barnbidraget räknas in i omkostnade......så om du ska ha 3.800 kommer du bara få 2.800 resten kommer som barnbidrag men det kan ta tid.....
Man får INTE flerbarnstilägg för placerade barnet.
Olika från olika kommuner om dom tycker du får köpa ny vagn eller leta på blocket......
Glöm inte att du även SKA ha pengar till en ny bilbarnstol, gärna en som dom kan ha ett tag, den SKA du se till att köpa ny för man vet aldrig vad begagnade bilbarnstolar varit med om.

3.800 i omkostnad är väldigt lågt, din lilla kommer väl behöva eget rum sen......enligt konsumentverket så ligger "hyran" på 1.800
Gå in och titta på konsumentverkets hemsida vad dom räknar att en barn kostar, och då räknar dom väldigt lågt.

Lycka till
 
Grattis till att ni blivit godkända :razz:

Så till dina frågor:

Ligger omkostnad på 3800 per månad alltså?
För en bebis? Hur mycket går åt egentligen per månad för blöjor, välling osv... Vår yngsta är 8 år så jag har noll koll:) Ja lägsta ersättningn ligger på strax över 3800 kr/månad och så länge som barnbidraget inte kommer från F-Kassan så ingår det i dessa pengarna. När den lill* är folkbokförd hos er så drar soc av 1050 kr för då får ni det den 20 av FK. och NEJ - inget flerbarnstillägg kommer. Ja hur mycket går åt.... Mitt bvc sa att räkna med att ersättningen ska vara 150 ml/kg kroppsvikt / dygn. Då kan du lättare räkna ut hur mycket som går åt. Hos oss gick det ca 1 stor fp babysemp nr 1 / vecka. Nu när h*n äter burkmat så går det åt ca 3-4 burkar/dag + gröten till morgon och kvällen. Blöjor - räkna med mellan 6-10 blöjor/dygn

Vi ska gå igenom med barnföljaren på måndag vad som ska handlas in, jourhemmet ha redan sagt till om att h*n behöver ny vagn, får man köpa ny eller begagnad tro? Självklart ska ni köpa ny vagn. Vi köpte en Emmalljunga med både liggdel och sittdel då vår lill* var 3 månader när h*n flyttade till oss.

Vi har ju inga babysaker kvar så allt måste handlas in.... Så klart att ni måste, de kan inte räkna med att alla familjer har hela uppsättningar till eventuella placeringar

Jag får full ersättning för mitt lönebortfall iaf . JÄTTEBRA!!!! Det är precis vad du ska ha.
Är barnbidraget inräknat i omkostnadsersättningen? Får man flerbarnstillägg för placerat barn? Se ovan...

Hur gick det med arvodet då??
Hoppas att det går bra - helst skulle vi med spädisar ha högre omkostnad oxå då det verkligen kostar med bebisar.

Sen ska du naturligtvis köpa in de kläder som behövs.. tänk på att bebbar smutsar ner sig trots att de är så små...
snuttefiltar, ev kräktrasor, hur är det med säng, garderob/byrå och bilstol - stora kostnader, badlakan, sängkläder... you name it :razz:

Fråga på om det är något - jag är ju mitt i den här svängen :D
 
Mina erferenheter när det gäller inköp är goda....placerande kommunen sa vi kunde köpa ALLT vi ansåg att barnet kunde komma att behöva närmsta året- o då var Liten 2.5 år när h*n kom. Bott på barnhem o jourhem i 2 år då...o hade inget, mer än ytterst lite leksaker o kläder från julaftnar o födelsedagar. Vi köpte ny vagn, ny bilbarnstol, en hel hög med kläder, leksaker för tusenlappar, ny matstol (en tripp trapp), garderob, skåp till böcker o leksaker, cykelsis o hjälm, skötbädd samt BARNSKYDD I HUSET såsom grindar o grind framför kaminen, lås till skåp bl a. Allt gick på 18 000 kr.... :angel . /det enda vi ej köpte nytt var spjälsng- det lånade vi av min bror)

Vi skulle köpa allt nytt- för då kunde jag lämna kvitton till soc som då kunde betala ut. Med tiden har säng behövt bytas ut, fler hyllor inhandlas, sandlåda köpas...o nyss behövde Liten (nu fyllt "stor" ) en ny cykel o då fick vi det ersatt. Barn kostar, spec i början i ett hem.

Hur liten är det lilla barnet? O räknar man med att det blir en längre placering? Alltid kul att läsa när andr får placeringar- hoppas få ta del av er resa med barnet! Lycka till!!
 
Tack för alla svar :)

Är det alltid så att man måste lägga ut & ligga ute med pengarna för all utrustning? Det har inte jag/vi någon lust med, det är ju stora summor, upp mot 15 000 kr, nu i semestertider & allt...
Hur gör dom annars om man inte vill lägga ut? Jag jobbar själv inom samma kommun & när vi handlar diverse så kan vi handla mot rekvisition, det borde ju även gå inom barn&ungdom ?
Jaja vi ska diskutera & gå igenom det mesta imorrn eftermiddag, spännande!!!
 
Gör mitt bästa... sa:
Mina erferenheter när det gäller inköp är goda....placerande kommunen sa vi kunde köpa ALLT vi ansåg att barnet kunde komma att behöva närmsta året- o då var Liten 2.5 år när h*n kom. Bott på barnhem o jourhem i 2 år då...o hade inget, mer än ytterst lite leksaker o kläder från julaftnar o födelsedagar. Vi köpte ny vagn, ny bilbarnstol, en hel hög med kläder, leksaker för tusenlappar, ny matstol (en tripp trapp), garderob, skåp till böcker o leksaker, cykelsis o hjälm, skötbädd samt BARNSKYDD I HUSET såsom grindar o grind framför kaminen, lås till skåp bl a. Allt gick på 18 000 kr.... :angel . /det enda vi ej köpte nytt var spjälsng- det lånade vi av min bror)

Vi skulle köpa allt nytt- för då kunde jag lämna kvitton till soc som då kunde betala ut. Med tiden har säng behövt bytas ut, fler hyllor inhandlas, sandlåda köpas...o nyss behövde Liten (nu fyllt "stor" ) en ny cykel o då fick vi det ersatt. Barn kostar, spec i början i ett hem.

Hur liten är det lilla barnet? O räknar man med att det blir en längre placering? Alltid kul att läsa när andr får placeringar- hoppas få ta del av er resa med barnet! Lycka till!!


Lilla hjärtat är 4 månader gammal :)
 
Adal sa:
Grattis till att ni blivit godkända :razz:

Så till dina frågor:

Ligger omkostnad på 3800 per månad alltså?
För en bebis? Hur mycket går åt egentligen per månad för blöjor, välling osv... Vår yngsta är 8 år så jag har noll koll:) Ja lägsta ersättningn ligger på strax över 3800 kr/månad och så länge som barnbidraget inte kommer från F-Kassan så ingår det i dessa pengarna. När den lill* är folkbokförd hos er så drar soc av 1050 kr för då får ni det den 20 av FK. och NEJ - inget flerbarnstillägg kommer. Ja hur mycket går åt.... Mitt bvc sa att räkna med att ersättningen ska vara 150 ml/kg kroppsvikt / dygn. Då kan du lättare räkna ut hur mycket som går åt. Hos oss gick det ca 1 stor fp babysemp nr 1 / vecka. Nu när h*n äter burkmat så går det åt ca 3-4 burkar/dag + gröten till morgon och kvällen. Blöjor - räkna med mellan 6-10 blöjor/dygn

Vi ska gå igenom med barnföljaren på måndag vad som ska handlas in, jourhemmet ha redan sagt till om att h*n behöver ny vagn, får man köpa ny eller begagnad tro? Självklart ska ni köpa ny vagn. Vi köpte en Emmalljunga med både liggdel och sittdel då vår lill* var 3 månader när h*n flyttade till oss.

Vi har ju inga babysaker kvar så allt måste handlas in.... Så klart att ni måste, de kan inte räkna med att alla familjer har hela uppsättningar till eventuella placeringar

Jag får full ersättning för mitt lönebortfall iaf . JÄTTEBRA!!!! Det är precis vad du ska ha.
Är barnbidraget inräknat i omkostnadsersättningen? Får man flerbarnstillägg för placerat barn? Se ovan...

Hur gick det med arvodet då??
Hoppas att det går bra - helst skulle vi med spädisar ha högre omkostnad oxå då det verkligen kostar med bebisar.

Sen ska du naturligtvis köpa in de kläder som behövs.. tänk på att bebbar smutsar ner sig trots att de är så små...
snuttefiltar, ev kräktrasor, hur är det med säng, garderob/byrå och bilstol - stora kostnader, badlakan, sängkläder... you name it :razz:

Fråga på om det är något - jag är ju mitt i den här svängen :D


* Får man alltid den lägsta omkostnadsersättningen? Går det efter ålder?
Arvode får vi inte eftersom det är släktningplacering, vår kommun har tydligen den policyn..... då borde man kanske kunna få en högra omkostnadsersättning?

Bebben är 4 månader, köper man in ALLT som kommer att behövas, tex bilstol 1 & även bilstol 2 ? Åkpåse till vintern? Matstol?

Vad anser dom att man får lägga ut på en vagn? Det är ju en djungel ;) haha
 
Så klart ni ska ha arvode, det där med släktingplacering har ingen betydelse, fasen vad vissa kommuner försöker......
 
Alla kommuner ska följa lagen (socialtjänstlagen) Alla barn har samma rättigheter till trygga familjehem och oavsett släkting eller ej så SKA NI HA ARVODE. Ring socialstyrelsen annars de är tillsyns myndighet över alla kommuners socialtjänst.

om man tycker att släktingar ska ta emot barnen gratis så får man väl adoptera bort barnet. Nu är det ju så att SOCIALTJÄNSTEN har det ekonomiska ansvaret för bebben ni ska ta hand om. Det innebär att de får BETALA arvode till er.

Stå på dig och lycka till.
 
...arvode ska alla ha!!!!
Båda är väl inte släkt med barnet? Räknas inte din partners arbetsinsats in? Hade barnet placerats i ett annat familjehem hade de fått både arvode och lönebortfall!! Så ska det vara, sen kan storleken variera!

Har ni träffat bebisen i jourhemmet, ännu sk inskolning?

Hoppas det löser sig:)
Carina
 
ja generellt sett så får man alltid lägsta om man inte förhandlar sig till en högre omkostnad. Åldersspannet går från 0-12 och sen höjs det från 13 -
Vi köpte en bra bilstol som håller bakåtvänd upp till 20-25 kg beroende på om den moteras med bälte eller iso-fix. Det är en acta graco duologic som visserligen kostar lite mer (ca 3000) men i gengäld slipper du köpa både babyskydd och sen en bakåtvänd stol. Denna är som ett babyskydd som du dessutom kan dra med dig som en resväska. Skitbra - verkligen!!

Tja -- alltså , hur länge dröjder det innan bebben sitter i en matstol? Vi började smått när vår lill* var ca 5 månader, små korta sunder väl upp-pallad för att sitta en liten stund och träna. Det går så fort när de väl kommer igång med alla sina saker det börjar lära sig. Vinteråkpåse... försök göra en deal med handlaren när ni köper vagnen... få med så mycket lulllull som möjligt för de prutar ofta inte på priserna



* Får man alltid den lägsta omkostnadsersättningen? Går det efter ålder?
Arvode får vi inte eftersom det är släktningplacering, vår kommun har tydligen den policyn..... då borde man kanske kunna få en högra omkostnadsersättning?

Bebben är 4 månader, köper man in ALLT som kommer att behövas, tex bilstol 1 & även bilstol 2 ? Åkpåse till vintern? Matstol?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp