Jag tror också att det kommer bli ursvårt att hitta nya hem om detta ska följas....
Vi familjehem och jourhem är en viss typ av människor som VÄLDIGT OFTA har fler änglar placerade....
Vi har t.e.x just nu 6 jourisar....men då är vi två vuxna som är hemma på heltid, 4 stycken i bredvidboende och 2 jourisar inne i huset, inga egna små biobarn som kräver uppmärksamhet utan yngsta är 19 år och ska flytta om två veckor. det fungerar toppen, vi har en otroligt bra matchning just nu, vi vill ju ha OLIKA problematik vi tycker det är bäst att matcha så och det brukar fungera toppen, men ska mina kommuner komma och lägga sig i något dom inte har en aning om så lär det gå åt pipsvängen.....
Just nu har vi mamma/barn i ena lägenheten, en 17 snart 18 åring i andra lägenheten som ska bli självständig, sen har vi en 14-årig liten rymmare inne och en ensamkommande 17-åring inne i huset, min matchning just nu är TOPPEN!!
Alla dessa har helt olika behov, 14 åringen ska vi försöka så lite frön hos att det inte är nyttigt att bara fly och rymma från problemen, 17-åringen ska lära sig hur samhället fungerar (han fick nyss åka med maken och biobarnen och lära sig åka skidor en vecka) Snart 18 åringen i bredvidboendet MÅSTE vi köra "lyxfällanlektioner med" och "lära av misstagen" lektioner med.
Mamma/barn behöver en del praktisk hjälp och avlastning med barnen någon/några timmar varje dag mitt på dagen när dom andra är i skolan.
Så ingenting krockar, helt perfekt just nu fast det kanske i andras öron låter som vi har många.
Men vi har ibland gått på knäna med en eller två, så våran matchning (det är ju VI som känner
) är den som måste få gälla, soss kan absolut inte bestämma något sånt.
Tack o lov så har jag en bra socialsekreterare från ena kommunen som placerar många hos oss, sist hon var här sa hon "-oj ja just ni har 6 stycken, det märks inte här hemma, orkar ni med fler och vad vill ni ha då för något? " Jag svarade att just nu när xx är så ny så vill jag inte ha något nytt men funkar h*n så här om en månad så kan jag tänka mig en till i 10-12 års åldern :claphappy:
Det tyckte hon lät väldigt bra :claphappy:
Så det här beslutet måste rivas upp eller så får soss helt enkelt lära sig blunda, kanske kan dom få "stående tillstånd från mina andra kommuner" .....