Ny lag?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår kommun säger att det från 1 januari finns en ny lag som säger att inför varje ny placering så måste den placerande kommunen fråga den kommunen som redan har ett placerat barn i en tilltänkt familj om lov innan de placerar ett nytt barn. Det betyder att har du ett barn placerat hos dig så "äger" den kommunen dig eftersom de kan med lagens stöd neka dig att ta emot fler placeringar oavsett vad som står skrivet i kontraktet.

Det här kanske fungerar ok om man är familjehem och har ett bra sammarbete med sin kommun men om man som vi tar emot jour så blir man extremt sårbar när man förlorar rätten att själv bestämma och dessutom har en kommun som inte vill att man tar emot fler än just deras :angel:

Är det någon mer som har hört det här?
 
Värsta jag hört.........
Inte nog med att man ska vara livegen ska nu kommunerna äga oss....nä fler fasta placerigar från kommuner blir det inte, men hur blir det om man jobbar åt organisation då??
 
Tyvärr Trixen så blir det samma sak för även om en kommun placerar via en org så är det kommunen som har ansvaret :x
Tanken är säkert att det här ska gynna barnen men "jobbar" man som jour finns ju risken att man blir tvungen att säga upp den fasta placeringen för att kunna överleva.
Och det här gäller alla placeringar att de måste ringa och fråga och få ett ja innan varje ny placering så har du flera jour eller fasta så räcker det med att 1 säger nej så blir det inget.
Ja vi sitter verkligen i en rävsax just nu. :twomad:
 
o hur blir detta för barnen då :evil:
låt säga att du är jour men någonstans på vägen låtit någon vara kvar som är trygg o fungerar fast fam hemmet jobbar som jour?
Risken finns ju att det är detta barn som måste omplaceras i slutänden för familje hemmet är tvungna att välja.
Nä så arg jag blir korkat värre..........
 
Hm.....Nu förstår jag varför kommunen som jag har en :angel: i bredvidboende här envisades med att skriva att vi var stödfamilj på kontraktet......moahahahaha DET måste väl ändå vara ett bra sätt att kringgå det hela?
Dom vet att vi är jourhem och dom ville säkert inte ha 5 förfrågningar från andra kommuner om dom går med på att vi tar 2 nya jourisar....
Jag som hade tänkt frågasätta det dom skrev, men nu ska jag knipa igen :smirk:
Och ersättningarna är det ingen skillnad på från den kommunen, vi fick det vi behövde :banan: :banan:

Kanske nåt för er andra att tänka på :angel
 
Låter som de kommer få än svårare att få tag på hem till sina barn. Den regeln verkar inte vara så väl genomtänkt. hm

/Lilla ja
 
Vi har många gånger behållt jourisar som funkat bra....för en 16-17-18 åring som har ett eller två år kvar i gymnasiet och som endå ska ha eget boende sen har vi tyckt det varit synd att omplacera till familjehem dom få åren........+ att dom velat stanna.
Så kan vi alltså inte göra nudå........Så idiotiskt dumt oigenomtänkt förslag :evil:
Inte direkt BBIC........

Men men vi får se om kommunerna kan skriva att vi är stöd/kontaktfamilj i stället, om inte så får dom väl omplacera dom stackars änglarna för 1-2 år då...... :cry:
För som sagt vi är jourfamilj både maken och jag och vi måste kunna leva på det......
 
Trixen sa:
Vi har många gånger behållt jourisar som funkat bra....för en 16-17-18 åring som har ett eller två år kvar i gymnasiet och som endå ska ha eget boende sen har vi tyckt det varit synd att omplacera till familjehem dom få åren........+ att dom velat stanna.
Så kan vi alltså inte göra nudå........Så idiotiskt dumt oigenomtänkt förslag :evil:
Inte direkt BBIC........

Men men vi får se om kommunerna kan skriva att vi är stöd/kontaktfamilj i stället, om inte så får dom väl omplacera dom stackars änglarna för 1-2 år då...... :cry:
För som sagt vi är jourfamilj både maken och jag och vi måste kunna leva på det......

Det är det jag tänker, har förstått att endel har barn från olika kommuner för att kunna leva på det. (håller med om att det hade varit bättre med en annan/tryggare modell för att kunna det.) Känns som att det blir sämre både för barnen och hemmen.

/ Lilla ja
 
Vi kom i bråk med en kommun efter att vi valt att ta in en ny plac fast dom sagt nej ( deras motivering höll inte ) Hade detta varit nu hade vi alltså förlorat och antingen tvingats att säga upp den plac eller säga nej till den nya.Detta utan annan anledning en att den kommunen tyckte så.

Det är skrämmande att vi ska vara så styrda och det gör att vi lätt faller under att någon "tycker" :twomad: att man som famhem inte ska ha fler plac.Vilket ju drabbar barnen i första hand, detta då det redan nu är svårt att få famhem .

Vi borde gå ut i strejk för att få bättre villkor :angel Det ska inte anses vara fult att vara famhem på heltid utan något man kan vara och ska vara stolt över att man är för vi behövs

.Gör det legalt och ta bort ful stämpeln att vi är barntjyvar som lever gått på barnens bekostnad
 
Jag kommer att skriva in i avtalen att vi har x antal platser och att vi själva bestämmer över dessa. Detta blir vilkåret på fortsatt sammarbete. Men vid vårdnadsöverflyttning kan det inte gälla va?

Mikkeman
 
Mikkeman sa:
Jag kommer att skriva in i avtalen att vi har x antal platser och att vi själva bestämmer över dessa. Detta blir vilkåret på fortsatt sammarbete. Men vid vårdnadsöverflyttning kan det inte gälla va?

Mikkeman


Vad jag förstår så hjälper inte det att man skriver in längre att man har rätt att bestämma över "sina" platser .Detta då kommunen ändå kan säga nej och får rätt .

Om det inte är så är ju det annars ett alternativ att pröva .Någon som vet ?
 
Men skriver man in det i kontraktet och sen SÄGER man åt sina gamla kommuner att skulle ni säga nej när JAG matchar själv så kommer sammarbetet med er brytas...... :angel...(jaja kalla et hot då :wink: )
Bara hoppas att personalen inte byts :?

Sen blir detta urmarigt....för jag får ofta placeringar klockan 24 på nätterna..... och då kan knappast socialjouren ringa och fråga mina andra kommuner om dom får skjutsa hem en ny :angel: till mig :twomad:

Så alla jourbarn som ska placeras utanför kontorstid måste man alltså hitta ett jourhem till som inte har andra jourisar från andra organisationer eller kommuner...
GRATTIS vad är det för SNILLE som inte har alla bestick i lådan som bestämt detta.........??????

Detta är inget jag ens kommer prata om med någon socialsekreterare, jag tvivlar på att särskilt många kommuner kan alla nya lagar..
 
En tanke, om de står där mitt i natten med ett barn som behöver plats alla hem de ringer är upptagna med andra barn, tar de med sig barnen hem till sig då? Näe som du skriver något snille var det inte som kom på denna regel, men mer makt åt soc blir det. Jag tror att de kommer få stora problem att hitta både jour och familjehem om de börjar följa den regeln slaviskt.

/ Lilla ja
 
Jag tror också att det kommer bli ursvårt att hitta nya hem om detta ska följas....

Vi familjehem och jourhem är en viss typ av människor som VÄLDIGT OFTA har fler änglar placerade....
Vi har t.e.x just nu 6 jourisar....men då är vi två vuxna som är hemma på heltid, 4 stycken i bredvidboende och 2 jourisar inne i huset, inga egna små biobarn som kräver uppmärksamhet utan yngsta är 19 år och ska flytta om två veckor. det fungerar toppen, vi har en otroligt bra matchning just nu, vi vill ju ha OLIKA problematik vi tycker det är bäst att matcha så och det brukar fungera toppen, men ska mina kommuner komma och lägga sig i något dom inte har en aning om så lär det gå åt pipsvängen.....

Just nu har vi mamma/barn i ena lägenheten, en 17 snart 18 åring i andra lägenheten som ska bli självständig, sen har vi en 14-årig liten rymmare inne och en ensamkommande 17-åring inne i huset, min matchning just nu är TOPPEN!!
Alla dessa har helt olika behov, 14 åringen ska vi försöka så lite frön hos att det inte är nyttigt att bara fly och rymma från problemen, 17-åringen ska lära sig hur samhället fungerar (han fick nyss åka med maken och biobarnen och lära sig åka skidor en vecka) Snart 18 åringen i bredvidboendet MÅSTE vi köra "lyxfällanlektioner med" och "lära av misstagen" lektioner med.

Mamma/barn behöver en del praktisk hjälp och avlastning med barnen någon/några timmar varje dag mitt på dagen när dom andra är i skolan.
Så ingenting krockar, helt perfekt just nu fast det kanske i andras öron låter som vi har många.

Men vi har ibland gått på knäna med en eller två, så våran matchning (det är ju VI som känner :angel: :angel: ) är den som måste få gälla, soss kan absolut inte bestämma något sånt.

Tack o lov så har jag en bra socialsekreterare från ena kommunen som placerar många hos oss, sist hon var här sa hon "-oj ja just ni har 6 stycken, det märks inte här hemma, orkar ni med fler och vad vill ni ha då för något? " Jag svarade att just nu när xx är så ny så vill jag inte ha något nytt men funkar h*n så här om en månad så kan jag tänka mig en till i 10-12 års åldern :claphappy:

Det tyckte hon lät väldigt bra :claphappy:

Så det här beslutet måste rivas upp eller så får soss helt enkelt lära sig blunda, kanske kan dom få "stående tillstånd från mina andra kommuner" .....
 
Bra skrivet "vilda barn" :claphappy: :claphappy: :claphappy:
En eloge till alla som ställer upp för att ta hand om och hjälper till med "andras" barn/ungdomar, borde vara ett av de finaste jobben man kan ha och då ska det värderas därefter.
Får ofta höra. - Vilket bra jobb ni gör!
De som har/haft egna barn/ungdomar eller varit/är familjehem vet själva vilket jobb det kan vara.
Förstår inte varför det ska vara så känsligt att få lön för jobbet. Ingen som vill jobba ideellt, inte ens handläggarna.
Nya lagen kommer att sätta fler käppar i hjulen för kommunerna. Oftast behöver man fler uppdrag för att få det att gå runt, många uppdrag behöver man vara hemma på heltid, för barnets bästa. Kan man inte leva på det så väljer man ju ngt annat.
Det borde även satsas mer på utbildningar från kommunerna till oss familjehem. På 23 år som familjehem kanske vi har varit på sammanlagt 5 dagar med utbildning, 4 av dem är via organisation,
 
6 a § /Träder i kraft I:2013-01-01/ Om socialnämndens prövning gäller ett barn och medgivande eller beslut om vård enligt 6 § och avser ett tilltänkt enskilt hem i en annan kommun, ska nämnden informera och samråda med den kommunen innan den fattar sitt beslut. Om det finns någon i det enskilda hemmet som vistas där efter beslut av en annan kommun, ska nämnden informera och samråda även med den kommunen. Lag (2012:776).

Jag tolkar det som det gäller familjehem ej jourhem...eller har jag fel?
 
2 § När ett barns bästa kräver det, får socialnämnden förbjuda eller begränsa möjligheterna för en person som har sitt hem inom kommunen att i hemmet ta emot andras barn.
Ett sådant förbud omfattar inte fall då det med hänsyn till särskilda omständigheter är uppenbart befogat att ett barn tas emot i hemmet.


Undrar vad "omfattar inte fall..." betyder, kan det tänkas innefatta jourhem eller skall det innefatta någon annan form av kontakt till de redan befintligt placerade?


6a § /Träder i kraft I:2013-01-01/ Om socialnämndens prövning gäller ett barn och medgivande eller beslut om vård enligt 6 § och avser ett tilltänkt enskilt hem i en annan kommun, ska nämnden informera och samråda med den kommunen innan den fattar sitt beslut. Om det finns någon i det enskilda hemmet som vistas där efter beslut av en annan kommun, ska nämnden informera och samråda även med den kommunen. Lag (2012:776).


Kan ju undra om det verkligen är genomförbart i verkligheten, ett scenario där ett Fhem har från 3 kommuner och ett 4 vill in, skall denna då kontakta de 3 tidigare som i sin tur skall tala med de övriga för att se att alla är överrens. Tror inte detta kommer att var möjligt.
Och inte står det om detta handlar om jour, kontakt eller familjehem eller bara någon eller alla av dem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp