Nya placeringar på gång!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Vi är nya här på forumet, men ej nya i branschen.
Vi har en placering på gång med 3 mindre syskon.
Efter en tids väntan så har LVU beslut tagits, och frågan har kommit om
hur länge man skall vara hemma och få ersättning för lönebortfall. En av oss
kommer vara hemma på heltid (med arvode), den andra skall vara tjänstledig
med lön från soc. tills familjen fungerar. Vi har 2 biologiska barn som är äldre än
placeringen. Vi tycker att en tidsperiod är mycket svårt att sätta på
ett sådant här uppdrag. Vad anser ni är rimligt? Våra barn är vana vid äldre placeringar
så detta är första gången som de är äldst.

Hoppas på snabba svar då tidsfristen är kort (som vanligt).
 
Min erfarenhet är att soss beviljar 6 månader i taget, men med tre stycken så pass små så skulle jag vilja börja med ett år om jag var er :claphappy:
 
Om ni både måste vara hemma för att få det att fungera så ska ni båda ha inkomstbortfall-såklart.
1 år kan väl vara lämpligt att börja med.

Lycka till :rollhappy:
 
Trixen sa:
Min erfarenhet är att soss beviljar 6 månader i taget, men med tre stycken så pass små så skulle jag vilja börja med ett år om jag var er :claphappy:


Vi brukar be om 1 år i taget och det har aldrig varit några problemas :D 6 månader går ju i en blinkning :wink:
 
OK!
Ganska förvånade blir vi av dessa svar.
Kanske det finns en missuppfattning, en av oss
kommer ha arvode (lön) och den andra kommer
vara tjänsteledig ifrån sitt arbete tills man anser
att allting fungerar. Det är alltså bara en person
som kommer att behöva ersättning för inkomstbortfall.
 
Hej

Arvode ska inte vara kompensation för att gå hemma utan en betalning för det arbete ni gör med barnen .Alltså krävs det att bägge är hemma ska bägge ha ersättning för inkomstbortfall.

Om det inte är en organisation som i sina uppdrag kräver en hemma på heltid och betalar för det.

Sen tiden hade begärt ett år i taget för precis som någon skrev 6 mån går fort.

V B
 
Ja, som vilda barn säger är arvodet en lön för jobbet ni gör och det ska alltid utgå varje månad (* 3 i detta fall)
Alla timmar borta från jobbet ska ersättas av ett inkomstbortfall och har inget med arvodet att göra. Just nu är både jag och maken hemma med Inkomstbortfall -arvode för alla placerade barn utgår ändå, givetvis.

Jag hoppas att ni får ett skäligt arvode för varje barn och en omkostnad som matchar de extra utgifter som tillkommer p g a barnen.
 
Den ena av oss har alltid varit hemma och sett detta som arbete (har inget fast jobb att gå till).
Den andra har arbetat heltid med mycket resande, men detta kommer att bli en helt annan livssituation
då det är 3 mindre barn. Våran fråga är om det verkligen är en norm med 6 mån. i taget, då vi diskuterat
1-1,5 månad vilket vi tycker är lite.
 
Mitt svar blir ändå det samma. Om ni behöver vara två hemma och du inte kan börja jobba utanför hemmet just nu så ska även du ha inkomstbortfall motsvarande en vårdlön. Och 1 år i taget är rimligt då. Inte kommer dessa tre små barn landa på bara någon månad?

Varför ska kommunen få din arbetsfrånvaro gratis? Får jag fråga vad ni har i arvode per barn?
 
arvodet ligger på c:a 19000:- för alla tre. Lönebortfallet blir 26200:- och detta har soc. emotsatt sig
då det är för högt. Tror att det var c:a 23000:- som det skulle betalas ut i lönebortfall.
 
Jag antar att lbe blir det tal om när man går hem från ett jobb!Är man redan hemma så förlorar man ju ingen inkomst på att vara hemma......
Med tre så pass små barn samtidigt behövs två vuxna tills barnen landat.
En vild gissning är att det är precis därför ni fick detta uppdrag.....en är alltid hemma ändå och lbe utgår till din man i ett inledningsskede----2,5 månad låter rimligt för mig....(Hade ni båda förvärvsarbetat så hade en fått lbe i 1 år eller så....och den andra kanske i början bara...).

När vi fick våra två minsta så fick jag lbe i ett år.....och hjälp av en hemterapeut ( i början varje dag och sen glesare och glesare.....).Det tyckte vi var en bra deal....Min man jobbar skift och kunde då inte bara gå hem......Nu fick vi det tredje syskonet efter 1 år så min lbe förlängdes och då fick även min man lbe i nån månad......

Skulle jag vara er så skulle jag försöka få lbe för ett halvår för mannen....med argumentet att du redan är hemma så dom vinner på det.....mot att tex ge en familj med två heltidsarbetande lbe......

Sen att jag i andra änden tycker att man borde ha "riktig" lön för uppdrag.....tex 25%/barn om barnet inte har handikapp är en helt annan sak......Vi behöver samla ihop oss och jobba för vettiga "arbetsvillkor"!!!!!.....Och för att visa på att det är kvalité vi erbjuder!!!
 
lungälven sa:
arvodet ligger på c:a 19000:- för alla tre. Lönebortfallet blir 26200:- och detta har soc. emotsatt sig
då det är för högt. Tror att det var c:a 23000:- som det skulle betalas ut i lönebortfall.

Menar du 19 för TRE barn? alltså 6350kr per barn??

Men-NEJ! Varför jobbar ni för så låga arvoden? Och ett inkomstbortfall ska alltid motsvara inkomsten som förloras, inte en krona mindre :angel

Du ska alltså ta hand om om 3 st placerade barn, varje timme, dygnet runt, varje dag på året för 19.000 kr i månaden? Jag skulle inte ens jobba halvtid på ica för den summan.... (nästan)

Allvarligt?
 
...samt betal skatt på de 19000 kr! och lönebortfall skall alltid betals ut det som bortfaller från den som är tjänstledig idetta fall =26200krnu får de ge sig jag tycker din man kan vara hemma 3 mån till att börja med Barnen behöver få knyta an till er och tre på en gång kräver sin man!

Lycka till
 
Hjärtat sa:
lungälven sa:
arvodet ligger på c:a 19000:- för alla tre. Lönebortfallet blir 26200:- och detta har soc. emotsatt sig
då det är för högt. Tror att det var c:a 23000:- som det skulle betalas ut i lönebortfall.

Menar du 19 för TRE barn? alltså 6350kr per barn??

Men-NEJ! Varför jobbar ni för så låga arvoden? Och ett inkomstbortfall ska alltid motsvara inkomsten som förloras, inte en krona mindre :angel

Du ska alltså ta hand om om 3 st placerade barn, varje timme, dygnet runt, varje dag på året för 19.000 kr i månaden? Jag skulle inte ens jobba halvtid på ica för den summan.... (nästan)

Allvarligt?

Ge oss ett bra argument att höja arvodet!
 
hur kan de motsätta sig ett lönebortfall som ni begär? Man ska ju få för det man förlorar och inte något som de hittar på.,....
Hoppas att ni räknat in semesterersättningen i detta eftersom även semestern (intjänandet) försvinner vid tjänstledigheter.

lungälven sa:
arvodet ligger på c:a 19000:- för alla tre. Lönebortfallet blir 26200:- och detta har soc. emotsatt sig
då det är för högt. Tror att det var c:a 23000:- som det skulle betalas ut i lönebortfall.
 
Ni ska absolut ha högsta SKL arvode PER BARN + lönebortfall för din make.

Bara en sån sak som att ni faktiskt tar tre syskon!! Inte många har möjlighet att ta tre sycken och hålla ihop en syskonskara. Att hitta familjehem som orkar och har möjlighet att ta tre stycken är väldigt svårt. Dessutom kan du räkna ut timmpenningen och fråga om dom jobbar 24 timmar om dygnet för det (utan att ha räknat så blir 3 arvoden kanske 40:- i timman?)
Ni ska absolut ha högsta omkostnaderna också PER BARN, ifrågasätter dom det så så berättar du att ni förmodligen måste skaffa en 7-sitsig bil (ni har ju 2 egna biologiska barn också) När barnen blir större måste ni kanske tänka på att bygga till huset?

Stå på er..... :claphappy:
 
lungälven sa:
Hjärtat sa:
lungälven sa:
arvodet ligger på c:a 19000:- för alla tre. Lönebortfallet blir 26200:- och detta har soc. emotsatt sig
då det är för högt. Tror att det var c:a 23000:- som det skulle betalas ut i lönebortfall.

Menar du 19 för TRE barn? alltså 6350kr per barn??

Men-NEJ! Varför jobbar ni för så låga arvoden? Och ett inkomstbortfall ska alltid motsvara inkomsten som förloras, inte en krona mindre :angel

Du ska alltså ta hand om om 3 st placerade barn, varje timme, dygnet runt, varje dag på året för 19.000 kr i månaden? Jag skulle inte ens jobba halvtid på ica för den summan.... (nästan)

Allvarligt?

Ge oss ett bra argument att höja arvodet!

För att det är skitbetalt för ett tufft uppdrag.
 
Trixen sa:
Ni ska absolut ha högsta SKL arvode PER BARN + lönebortfall för din make.

Bara en sån sak som att ni faktiskt tar tre syskon!! Inte många har möjlighet att ta tre sycken och hålla ihop en syskonskara. Att hitta familjehem som orkar och har möjlighet att ta tre stycken är väldigt svårt. Dessutom kan du räkna ut timmpenningen och fråga om dom jobbar 24 timmar om dygnet för det (utan att ha räknat så blir 3 arvoden kanske 40:- i timman?)
Ni ska absolut ha högsta omkostnaderna också PER BARN, ifrågasätter dom det så så berättar du att ni förmodligen måste skaffa en 7-sitsig bil (ni har ju 2 egna biologiska barn också) När barnen blir större måste ni kanske tänka på att bygga till huset?

Stå på er..... :claphappy:

Enligt dig så blir det dyrare att placera barnen hos oss än vad det är att behålla dem i jourhemmet.
Rätta mig om jag har fel.
 
lungälven sa:
Trixen sa:
Ni ska absolut ha högsta SKL arvode PER BARN + lönebortfall för din make.


Enligt dig så blir det dyrare att placera barnen hos oss än vad det är att behålla dem i jourhemmet.
Rätta mig om jag har fel.

Tja det beror ju på vad jourhemmet tar.....
Jag tar 16 000 per barn i Arvode och högsta omkostnaden
Så ni bör ju bli billigare om vi räknar bort lönebortfallet som är en begränsad tid :angel:
 
lungälven sa:
Trixen sa:
Ni ska absolut ha högsta SKL arvode PER BARN + lönebortfall för din make.

Bara en sån sak som att ni faktiskt tar tre syskon!! Inte många har möjlighet att ta tre sycken och hålla ihop en syskonskara. Att hitta familjehem som orkar och har möjlighet att ta tre stycken är väldigt svårt. Dessutom kan du räkna ut timmpenningen och fråga om dom jobbar 24 timmar om dygnet för det (utan att ha räknat så blir 3 arvoden kanske 40:- i timman?)
Ni ska absolut ha högsta omkostnaderna också PER BARN, ifrågasätter dom det så så berättar du att ni förmodligen måste skaffa en 7-sitsig bil (ni har ju 2 egna biologiska barn också) När barnen blir större måste ni kanske tänka på att bygga till huset?

Stå på er..... :claphappy:

Enligt dig så blir det dyrare att placera barnen hos oss än vad det är att behålla dem i jourhemmet.
Rätta mig om jag har fel.
Ett jourhem är bara till för en kort vistelse ingen permanent lösning....De har minst 23 356 i arvode och kanske lönebortfall. Jag hade defenitivt krävt ett högt arvode för det arbete du ska göra ta hand om 3 barn samtidigt som har varit med om en hel del,blir inte ett lätt jobb. Önskar dig all lycka till! :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp