Nya rekommendationer för 2011

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Funderar lite hur ni som varit med ett tag gör: hur gör ni när ersättningarna höjs enligt rekommendationerna, förhandlar ni till er er de nya eller löper det bara på det man kanske skrivit?
 
maggan65 sa:
Funderar lite hur ni som varit med ett tag gör: hur gör ni när ersättningarna höjs enligt rekommendationerna, förhandlar ni till er er de nya eller löper det bara på det man kanske skrivit?
Hej maggan!
Det ska gå automatiskt, men man ska alltid kontrollera att det är rätt. Själv fick vi ingen höjning ett år, när vi påtalade att det skulle höjas så visade det sig att det hade handläggaren ingen aning om att det var så...

Sen dess har det bara rullat på :razz:

/Anne
 
i vår kommun missade handläggaren att barnet fyllde och att omk.ers då skulle höjas , när vi frågade om det fick vi det utbetalt retroaktivt , kan tycka att med dagens teknik borde sådant skötas automatiskt :roll: Det gäller att veta vad man har rätt till ....
 
Bra. Det här ska jag hålla koll på, tror det glöms bort alltför ofta. Har inte varit med om att det gått automatiskt. Tror att de tom var så att det blev sänkt förra året av ngn konstig anledning :?
 
Hej familjehemmet.se
Vi har inte fått uppräknat något från när våra placeringar fyllde 13 år. Det har gått 38 resp 18 månader sedan och kommunen vill inte betala retroaktivt. Vad kan man göra? Skicka en faktura?? Hälsningar H
 
Glabman sa:
Hej familjehemmet.se
Vi har inte fått uppräknat något från när våra placeringar fyllde 13 år. Det har gått 38 resp 18 månader sedan och kommunen vill inte betala retroaktivt. Vad kan man göra? Skicka en faktura?? Hälsningar H

Hej Glabman!
Tråkiga att höra att kommunen inte gör rätt för sig. SKL ger varje år ut ekonomiska rekommendationer som de allra flesta kommuner följer. Tyvärr så är det "bara" rekommendationer och vissa kommuner kan upplevas att de gör lite som de tycker.

Dock så tycker jag att du ska ha en diskussion med er handläggare där de ska motivera till varför de inte följer SKL´s rekommendationer. Lyssnar inte denna så finns det en chef över denna som kan heta lite olika IFO-chef, verksamhetschef eller områdeschef. Nästa steg är sedan socialchefen som är chef över hela socialtjänsten i kommuner. Och sista är nämnden.

Nu vet inte jag vad du har för ersättningar, om de följer kommunförbundets rekommenderade ersättningar. Vissa kommuner kan ge andra summor än de som står och då hävda att de inte följer rekommendationerna och därmed så "gäller inte" tex höjningar.

Stå på er!

Vänliga hälsningar
Anne
 
maggan65 sa:
Bra. Det här ska jag hålla koll på, tror det glöms bort alltför ofta. Har inte varit med om att det gått automatiskt. Tror att de tom var så att det blev sänkt förra året av ngn konstig anledning :?

Hej igen!
Omkostnadsersättningen följer prisbasbeloppet. Prisbasbeloppet för 2010 sänktes med några hundralappar och påverkade därmed omkostnadsersättningen.

Vänliga hälsningar
Anne
 
Hej!
Detta är intressant.
Vi har fått höjt omk.ers. enl. rekommendationer men arvodet har aldrig höjts. Det samma år efter år.
Vilka erfarenheter har ni? Är det skillnad mellan att vara familjehem och kontaktfamilj?
Gittan
 
Vårt arvode kommer att höjas pga fastställda diagnoser efter 3 år och vi har iom detta hävdat att placeringen kräver betydligt större insats av oss nu och betydligt fler kontakter med habilitering o bup mfl. Omkostnadsbeloppet framgår av cirkulär 10:73, och även tidigare rekommendationer, att det ska höjas vid 13 år. 0-12 och 13-19 är olika omkostnadsbelopp, men arvodesdelen är densamma om man som sagt inte hävdar att uppdraget "kräver mer" än vid tecknandet .
Hälsningar
 
Gittan sa:
Hej!
Detta är intressant.
Vi har fått höjt omk.ers. enl. rekommendationer men arvodet har aldrig höjts. Det samma år efter år.
Vilka erfarenheter har ni? Är det skillnad mellan att vara familjehem och kontaktfamilj?
Gittan


Det verkar ju inte klokt, vart är logiken till att arvodet inte ska höjjas?
 
I ett äldre kompendium med rekommendationer som jag har haft fanns en hel del text med där det stod om allt möjligt som hade med familjehem att göra. Nu hittar jag "bara" dem ekonomiska sidorna. Finns dem där gamla sidorna inte med längre, eller har jag bara missat? Man kunde hitta text om start osv vill jag minnas.
 
Mina Goa Barn sa:
I ett äldre kompendium med rekommendationer som jag har haft fanns en hel del text med där det stod om allt möjligt som hade med familjehem att göra. Nu hittar jag "bara" dem ekonomiska sidorna. Finns dem där gamla sidorna inte med längre, eller har jag bara missat? Man kunde hitta text om start osv vill jag minnas.

Hej!
Kan det vara SKL´s cirkulär 08:81du menar?

Anne
 
Hej, alldeles nya är jag och min man som familjehem. Det kommer att flytta in en 10 åring som blir placerad för 3 e gången.
Såg på avtalet att arvodesdelen ligger som den ska enl rekommendationerna hos SKL, däremot ligger omkostnadsdelen på tusenlappen under, men vi kommer att få extra för fritidsavgiften. Är detta ok?
Kan tänka mig att barnbidraget inte tillkommer.

Hoppas på svar, mvh Tudor41
 
Godkväll! Ni bör ligga på deras rekomendationer. Vi har haft barnbiddraget i snart ett år och sedan dess drar de av det beloppet 1050 kronor. Kommer ni få barnbidraget är det ok, tyckeer jag, att acceptera det ,men innan dess- innan barnbidraget är flyttat till er ska ni nog propsa på det högre beloppet. Vi har också extra för barnoomsorg- det ska ej påverka det andra. Lycke till och välkommen in i gemenskapen här på nätet!!! :smirk:
 
tudor41 sa:
Hej, alldeles nya är jag och min man som familjehem. Det kommer att flytta in en 10 åring som blir placerad för 3 e gången.
Såg på avtalet att arvodesdelen ligger som den ska enl rekommendationerna hos SKL, däremot ligger omkostnadsdelen på tusenlappen under, men vi kommer att få extra för fritidsavgiften. Är detta ok?
Kan tänka mig att barnbidraget inte tillkommer.

Hoppas på svar, mvh Tudor41

Fick vårt avtal förra veckan hemskickat för vår jourplacering vi fick julveckan och där är barnbidraget borträknat på omkostnadsdelen för vi kommer få barnbidraget från FK från januari (förhoppningsvis om allt går smidigt)
Arvodesdelen fick vi enligt rekommendationer hos SKL (ja även omkostnadsdelen stämde enligt rekom. då minus barnbidraget)
Fritidsavgiften får man extra för om det behövs vad jag förstog men vår placering är 14 år så här är ingte fritids.

Detta är vår första jourplacering och jag fick höra av andra i min kommun att vi hade "tur" som fick enligt rekomendationer för det finns dom som "slagits" för att få i alla fall lägsta.
Men jag har alltid fått enligt rekomen. när det gällt dom jag är kontaktperson och familjestödjare till.
 
Jag sitter och letar efter HELA cirkuläret för familjehem.
Inte bara uppdateringen av avtalet utan ALL info.
Någon som har en sparad länk?
 
honey sa:
Jag sitter och letar efter HELA cirkuläret för familjehem.
Inte bara uppdateringen av avtalet utan ALL info.
Någon som har en sparad länk?

Hej honey!
Det senaste som SKL har givit ut med all info är 08:81

Hälsningar
Anne
 
Hejsan!
Jag har försökt hitta att det någonstans står att socialtjänsten bör betala både lönebortfall, arvode och omkostnad vi en placering som kräver detta.
Jag har bråkat endel med vårat soc och dom anser inte att man behöver det utan jag fick ett större arvode och vanlig omkostnad vid spädbarnsplacering. :roll:
Kan ni hjälpa mig att bevisa detta? :bow

mvh: Fia
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp