Om barn med ADHD

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har vi fått nya facotidningen och det var intressant att läsa om ADHD.
Vi har ju två placerade barn med diagnos ADHD och det är så intressant att läsa om hur andra löser problem som uppkommer.
Själva har vi fått gå på föräldrautbildning för föräldrar med barn med ADHD och en stor del av utbildningen handlade om hur man hanterar skolan och barnomsorgen.
Som ADHD-barns förälder gäller det att inte vara undergiven i kontakten med skolan eftersom kunskapen oftast finns hos oss föräldrar och inte i skolan.
Vi fick också lära oss hur man ska agera om skolan inte fungerar och om man provat alla instanser så kan man alltid kontakta skolverket.
Det har vi inte behövt göra ännu men det är skönt att veta att vi har möjligheten om det skulle bli problem.
Ett av våra barns skolor har blivit anmäld till skolverket av annan ADHD-förälder pga skolans behandlingen av barn med ADHD och det har också hjälpt oss mycket.
Nu finns äntligen viljan att lära sig om dessa diagnoser på den skolan. Förr tillbaka fanns varken viljan eller kunskapen och hade det fortsatt så hade vi nog övervägt att byta skola.
Just nu fungerar skolan bra för oss och vi är inne på steg nr 2 att ordna bra fritidsysselsättningar till barnen.
Kan hålla med det som stod i artikeln om att målvakt fungerar bättre än utespelare i fotboll.
Så är det för oss också.
Det är lättare att stå i mål eftersom han då vet var han ska hålla till och vad han ska göra.
Ett av barnen har också börjat rida.
Jag tar gärna emot fler tips på saker som passar barn med ADHD.
Våra är överaktiva och behöver därför planerade aktiviteter under lovdagar.
Att bara vara hemma och mysa fungerar INTE hos oss.

En annan sak som har varit bra är att vi från början var vana med barn med särskilda behov pga att våra egna har diagnoser men vi hade aldrig varit familjehem förut.
Vi hade alltså kunskapen om hur man söker sig fram i vårdapparaten och använde den kunskapen för våra familjehemsplacerade barn.
Efteråt har vi förstått att många låter soc ordna de här kontakterna exempelvis med BUP och elevhälsa.
Jag tror att det var bra att vi var så naiva så vi trodde att vi hade ansvaret för att ordna alla kontakter med elevhälsa bvc-psykolog bup osv.
Vi kom så mycket snabbare fram i vårdapparaten än andra familjer som lämnat över sånt här till soc.
Vi agerade också som om vi varit vårdnadshavare men har sedan förstått att vi nog överträtt en del gränser av ren okunskap. Men för barnens del har det varit bra och nu så här i efterhand kan jag se att vår okunskap har gjort det mycket mer lättjobbat för oss.
Vi har helt enkelt gjort lika som vi gjorde för våra numera vuxna barn med diagnoser.

Tolmia
 
Efter 9 år som behandlingsass inom skolan och jobbat med ADHD samt lite andra diagnoser.samt även haft ADHD barn som placering vill jag bara påminna om att inte bara tänka aktiviteter med rörelse utan stilla aktiviteter ex puzzel,sagor,ljudband,spel, hitta något som får barnet att sitta still och fokusera klarar dom 3 min jättebra nästa gång kanske 5 min.Har jobbat efter denna teorin i alla år det har funkat men man kan få vrida hjärnan lite för att hitta något som passar barnet.Ett barn som var mer i taket (bokstavligen) letade jag i 2 mån efter en sysselsättning inget fick barnet att sitta still 3 sek tills jag tappade en skål med pärlor han satt på golvet och plockade pärlor i 20 min aldrig hänt att han varit still så länge,så jag köpte pärlor i olika färger och började sorter tog chansen att lägga in lite matte och färger.
 
Tack för ditt svar.
Det var en bra synpunkt.
Att inte bara tänka på rörelseativiteter utan även försöka hitta saker som kräver koncentration och som passar barnen.
Spela spel har vi tränat och vissa spel fungerar riktigt bra. Exempelvis monopol junior, memori, vissa kortspel osv. I början var det jobbigt om barnet inte vann varje gång men även det har vi tränat och det börjar gå bättre att förstå att man inte kan vinna varje gång.
Härligt det du berättade om när du tappade skålen med pärlor och barnet satt i 20 minuter och sorterade pärlor.
Man blir så glad när det bara funkar så där helt plötsligt.
 
jag är ju så intresserad av kost så jag undrar hur ni tänker kring kostens betydelse för barn med ADHD.

vad undviker ni? vad utesluter ni? vad tillsätter ni? vad äter ni (barnen) mycket av?
 
i USA är dom mycke före oss när det gäller ADHD (ex så skannar dom hjärnans aktivitet )för att se vart just det barnet har sitt problem om man ska sätta in ritalin,strattera eller ändra kost m.m.det som har varit stort här är "fiskleverolja" vissa ser en förbättring vissa inte det finns ingen vetenskaplig grund för varken det ena eller andra,det gäller även detta med socker åt ADHD barn enligt en vetenskaplig utredning så finns det inget som bevisar att ADHD barn blir påverkade av socker.det jag menar är att man som vuxen måste själv avgöra vad man tror på och vilka förbättringar man ser.I USA är det väldigt stort att plocka bort så mycke skitmat och tillsatser som möjligt dom tycker att det är en klar förbättring hos barnen.Jag har mer info ang hemsidor som jag fick när jag var på helgkurs återkommer med detta ligger på jobbet.Men jag tror man kan gå in på Dr phils hemsida för dom han samarbetar med har sådan filosofi.En annan otrolig duktig ADHD kännare är Adam Green.Men jag kan rekomenderar att söka kunskap på amerikanska hemsidor dom ligger så långt före oss i denna fråga.
 
bella sa:
i USA är dom mycke före oss när det gäller ADHD (ex så skannar dom hjärnans aktivitet )för att se vart just det barnet har sitt problem om man ska sätta in ritalin,strattera eller ändra kost m.m.det som har varit stort här är "fiskleverolja" vissa ser en förbättring vissa inte det finns ingen vetenskaplig grund för varken det ena eller andra,det gäller även detta med socker åt ADHD barn enligt en vetenskaplig utredning så finns det inget som bevisar att ADHD barn blir påverkade av socker.det jag menar är att man som vuxen måste själv avgöra vad man tror på och vilka förbättringar man ser.I USA är det väldigt stort att plocka bort så mycke skitmat och tillsatser som möjligt dom tycker att det är en klar förbättring hos barnen.Jag har mer info ang hemsidor som jag fick när jag var på helgkurs återkommer med detta ligger på jobbet.Men jag tror man kan gå in på Dr phils hemsida för dom han samarbetar med har sådan filosofi.En annan otrolig duktig ADHD kännare är Adam Green.Men jag kan rekomenderar att söka kunskap på amerikanska hemsidor dom ligger så långt före oss i denna fråga.


min mor bor i spanien och även där ligger de långt före ang detta. Men att väldigt många människor med adhd blir hjälpta av rätt kost det är ju bevisat. eftersom det hjälper så många.
 
. Men att väldigt många människor med adhd blir hjälpta av rätt kost det är ju bevisat. eftersom det hjälper så många.

Jag tycker och tror att var och en blir salig på sin tro men något bör det ju ligga i saken (både med maten och fiskleveroljan) eftersom så många anammar det.

Här hos oss har jag valt att dra ner på sockret, en bekant till mig har tagit bort allt socker och vägrar ge sin kille något med med E-nummer och glutamat i. En sanning hos oss är i alla fall att våran kille är en riktig sockertjuv och han "jagar" sockret. Han vill ha o´boy, marmelad, socker i gröten, sockerbitar att äta, flingor osv, osv. Det där styr jag lite och ger honom absolut inte mat med socker på kvällen och så får man ju tänka sig för vad man köper hem - finns det inte hemma så frestar det ju inte. När han var riktigt liten så såg jag direkt när han hade ätitit för mycket socker, nu när han är på sitt 11:e år syns sådana saker mindre...men socker på kvällen kan göra "myrorna mer aktiva" så vi är överrens om att inte äta flingor eller marmelad till kvällsmat

Jag tror absolut att fiskleverolja kan hjälpa vissa...men inte hos oss. Har man mindre koncentrationssvårigheter och "myror i brallan" så tycker jag nog man ska prova. När ungarna klättrar på väggarna både inne och ute så tycker jag nog kanske att medicinering är ett bättre alternativ för deras skull.

Utländska sajter är inget jag har erfarenhet av, men visst är det skönt att veta att man kan använda sig av andra länders och andra föräldrars erfarenheter, analyser, tester om man vill söka ny information och färskare information än den som man har.
 
"Jag tror absolut att fiskleverolja kan hjälpa vissa...men inte hos oss. Har man mindre koncentrationssvårigheter och "myror i brallan" så tycker jag nog man ska prova. När ungarna klättrar på väggarna både inne och ute så tycker jag nog kanske att medicinering är ett bättre alternativ för deras skull."

tja, men varför inte prova att utesluta glutamat och konstgjorda färg/smakämnen + vitt socker osv och ge omega fetter INNAN medicinering?
 
Vi förstod att vår lånegosse hade ADHD långt innan vi ens kom på utredning.
Vi förstod också att detta skulle kräva mkt mer av oss än normalt. Vi provade tips från olika håll bland annat detta med att ta bort socker ur kosten helt. TOTAL-fel för vår gosse! Det blev en mani av oanade krafter att söka socker istället. Därför satte vi lite hårdare regler med lördagsgodis och vad man äter till frukost... Det funkade för oss.

En annan sak som var totalt omvälvande var att börja leva efter korgmetoden. Enormt svårt för oss vuxna och vi bannade varandra när vi gång på gång hamnade i gamla fotspår och tjatade och gnatade och blev arga för en reaktion vi önskat uteblivit. Vi bestämde oss för att "i morgon börjar vi" och kvällen innan drog vi genom vad det var VI skulle tänka på.

En kort förklaring:
A-korgen - här ligger alla säkerhetsfrågor. Det är INTE förhandlingsbart. Här måste man gå in och ta fighter för säkerheten går först. Det är INTE tillåtet att slåss och skada sig själv och andra, det är INTE tillåtet att ha sönder saker medvetet så man skadar sig själv eller andra etc.

B-korgen - här ska allt hamna när man väl har en fungerande princip. Barnet ska lära sig att förhandla, kompromissa och klara av att själv tänka ut lösningar.

C-korgen - den mest välfyllda korg när man börjar leva efter principen! Det är lite av "låt gå"-korgen. Hur viktigt är det i ert dagliga liv att barnet bäddar sängen? Trevligt? JA! Absolut nödvändigt? NEJ. Att som förälder kunna stoppa tand för tunga och inte gnata om att handduken ligger där på golvet... Hemskt svårt och det var här vi fick påminna varandra HELA tiden!

Så vart leder detta då? Om jag hela tiden låter sängen vara obäddad så lär sig inte barnet att den SKA bäddas, säger många. Jo, det är ju i B-korgen sängbäddningen ska in. Vi vet att ADHD-barn kan vara MKT enträgna om deras agenda säger "lek med mig mamma/pappa". Ta fram B-korgen då! Du ska fråga barnet "om jag ska hinna avsluta det jag håller på med för att leka med dig behöver jag att du hjälper mig med XXX (tex att bädda barnets säng)" De första gångerna kan barnet tjura och bete sig mkt illa för att barnets agenda följer inte din och en konflikt uppstår. En liten sådan för oss men den kan te sig enorm för ett ADHD-barn. Dock lär sig barnet ganska fort (iaf de vi haft) att det lönar sig att bädda den där sängen för att få tiden med förälder.

När ni hållt på ett tag:
Ett barn står och hoppar 31 bredvid dig för h*n vill gå ut och leka. Du håller på med tvätten. Här ska du inte tala om för barnet att det kan hjälpa till så går det fortare utan du ska FRÅGA barnet "tror du det finns ngt sätt för mig att blir klar fortare så vi kan gå ut?" Ge barnet tankenöten och du jobbar för fullt i B-korgen. Barn har olika sätt att lösa dessa nötter och givetvis ska "rätt" svar vara att hjälpa mamma/pappa med tvätten. "Fel" svar är att gå ut själv...det är bara att få sin egen agenda genomförd fortare - inte en kompromiss.

En annan sak som är OTROLIGT viktig med ADHD-barn är just detta med agendan. Återigen ett exempel:
Barnet leker fint med sina leksaker och du vill att barnet ska sätta sig till bords för att äta.
Här är en urvanlig konfliktsituation! Barnets agenda - leka, förälders agenda - äta.
Barnet har inte förmågan att själv bryta sin agenda - det måste du som vuxen göra och om du bara gå in och river den agendan i småsmulor är konflikten i full gång och förmodligen middagen förstörd!
Återigen är det vi vuxna som måste tänka flera steg före! Jag har lärt mig (och gör det numera automatiskt till ALLA) att ju tidigare jag talar om min agenda ju fortare kan barnet anpassa sin agenda med min. När jag börjar skala potatis bjuder jag in barnet till att hjälpa till med matlagningen. Här får barnet en valmöjlighet och en förvarning om att det snart är mat. (Matkinkiga barn lockar jag med i matlagningen så mkt jag kan - roligare att äta sin egen lagade mat...) Om barnet fortsätter leka och inte hjälper mig med maten går jag och talar om händelseförloppet ungefär vara 5-10 min. "Nu har jag satt på potatisen på spisen - vi äter om ungefär 20 min" När det är 10 min kvar börjar jag påminna om att händerna ska tvättas. "Maten är snart klar - nästan gång jag kommer måste du gå och tvätta händerna" (oftast ber jag dem även att kissa - de flesta glömmer det i leken och att avbryta en nyss påbörjad middag för toa-besök är inte kul). Kan tyckas jobbigt att hålla på och påminna så ofta - men antalet dras ner ju längre man håller på med metoden för agendorna börjar jobba sida-vid-sida och inte från vars ett håll. När det är fem min kvar ber jag barnet att gå på toa och göra sig klar och sen komma och sätta sig. Oftast får de hämta dricka i kylen för att göra lite "nytta".

Innan vi hittade denna korg-metod fick jag ibland sitta och hålla kvar gossen på stolen. Det var för mkt myror i byxorna! Inte så att han skulle upp och springa men han vickade, sparkade och fäktades som en vindmölla. Han hade inte fått tid att ställa om sin agenda till att det snart är mat och då är man stilla.

Vår låneflicka just nu är snart 12 och både vi och bio kör med korgarna och det är så underbart!! Det är samma principer hemma som här. Bio-mor och jag kan sitta läääänge och diskutera och problemlösa :D Allt är inte genomförbart men kul har vi!
Denna flicka fixar inte att man säger "om 20 min" eller "kvart över två äter vi" Hon klarar bara digitala siffror (fast det går framåt med analog nu). Så till henne säger jag "klockan är nu 13.30 (och lägger till halvtvå) och jag börjar med maten vilken jag tror är klar ungefär 14.15 (lägger till kvart över två).

Jobbet med att kunna koncentrera sig är lika viktigt som att få utlopp för energi. Än så länge har vi lyckats att hitta rätt uppgift till varje barn. Jag trodde aldrig att vår tjej skulle klara av att sitta med små pärlor (glaspärlor på ca 3 mm). Nu pärlar vi ofta! Beskrivningarna är svåra men hon pillar och räknar och är helt uppe i pärlandet! Gossen kunde sitta väldigt länge med aktiverings-skivor som tex "Fem myror är fler än fyra elefanter". Gissa om lyckan var stor när han lärt sig ngr nya bokstäver! En annan gosse kunde bygga enorma saker av tex lego som sin koncentrationsuppgift.

Om någon händelsevis orkat läsa så här långt så ska jag sluta...för denna gången.
Jag har blivit så biten på detta med korgmetoden att jag kan haka upp mig i min iver att sprida den. Flera soc har suttit här och småskrattat åt min iver och jag har fått förklara den för dem. Förskolan skulle ha 30 min intro om barnet och korgmetoden - vi pratade i 1,5 timme! De bara sög i sig allt och skulle beställa boken (Explosiva barn - Ross W Green). BUP lyssnade och antecknade och skulle också beställa boken samt se till att ngn blev lite djupare insatt. För sen vi började med korgmetoden fanns det inte fler "lösningar" som BUP kunde hjälpa oss med. De erkände att de kunde bara lyssna och stötta för vi jobbade så enormt bra utefter korgarna.

Nä, jag skulle ju sluta skriva :twomad: Fyyyy på mig!
Ha en underbar start på veckan!
 
jättebra :claphappy:

fast jag tycker att så bör man behandla alla barn. För det handlar om respekt tycker jag.
 
I somras hade vi en placering hos oss. Den ungdomen var diagnoserad ADHD och skulle även påbörja utredning för Aspbergers.
Jag vill ändå säga lite om reflektioner som jag och min sambo fick efter den erfarenheten.
Vi anser att det är mycket viktigt att inte gömma sig bakom en diagnos, man bör vara mycket medveten som vuxen vad det innebär, man bör ha rutiner och konkret uppfostran. Kärleksfullt, men bestämt.
Den här ungdomen var för det första väldigt ouppfostrad, i hans hem var det HAN som satte gränserna och berättade "var skåpet skulle stå", hans föräldrar mutade honom hela tiden med pengar, nöjjen och saker för att dem skulle få honom till ett uns av bara sånt som barn i normal förväntan bör uppstå.
Det var helt enkelt en hel katastrof med killen, föräldrarna har ingen missär dem lever i, dem har bägge två bra arbeten och utbildningar. Man kan alltså inte bortförklara med att familjemiljön är dålig.
Dem föräldrarna skyddar sig själva med att ******* kan inte RÅ FÖR, KAN INTE HJÄLPA DET att han har ADHD. Det är synd om honom tycker föräldrarna.
Ungdomen sov på dagarna och var vaken på nätterna, han spelade dataspel hela nätterna eller var ute med likasinnade och levde ett destruktivt liv. Han slogs, eldade, pangade sönder fönsterrutor. Sa fula saker till handikappade personer, han tyckte han var allmänt cool liksom.
Han åt ingen mat, utan proppade i sig coca-cola och Red Bull, smaskade chips och godis när helst han ville och levde på snus.
Han pratade mycket destruktivt också om vad hans kompisar gjorde men som han INTE hade börjat med, det var sniffning och droger framförallt.
I detta fall så var det föräldrarna som behövde avlastning, ungdomen själv ville absolut inte det så han pressade sina föräldrar på en ny mobiltelefon som kostade 9000 kr och en svindyr IPOD. Han fick dessa saker INNAN han kom till oss. Jag anser att han skulle ha haft belöningarna EFTERÅT.
Ungefär som vid hunduppfostran (men nu blir väl några sura på mig för att jag gjorde den jämförelsen).
Den tid vi ändå fick rå om denna vilsna lilla 14åring så åkte vi och badade mycket, (det tyckte han om). Vi har studsmatta så där var han och studsade dygnet runt i korta perioder, (ja faktiskt, han var ute o studsade kl. 3 på nätterna).
Jag hade SIMS dataspel, som man väl ändå får säga är rätt så snälla och skapande dataspel, och där satt han en hel del och var koncentrerad och bad om hjälp=kontakt.
Min sambo tog med han på styrketräning, och där fick han verkligen tömma sig på energi, svetten sprutade om honom VERKLIGEN. För första gången fick vi honom efter det att ÄTA MAT, han tog tom med om maten.
Vi försökte få honom att vara mycket med min sambo som höll på och dränerade huset, men det var han inget sugen på. Dem åkte däremot på bio, men just träningen var det som gjorde att vi kunde närma oss honom. Vi fann en nyckel för att nå honom och för att få in honom på bra banor.
Våra egna bioungdomar kom en dag hem (dem är 17 o 19 år), dem gjorde stora intryck på *******. Han tyckte även mycket om vår hund, när han tyckte om något väldigt mycket så uttryckte han sig som - Hon är en riktigt skön hund. (vi förstod att det var något som han verkligen menade).
Tyvärr hade vi även bokat in att åka på semester och där gick allt åt käpprätt åt pipan, totalt.
Vi borde ha fått mer information innan, socialtjänsten talade aldrig om för oss att han var pyroman och att han snusade. Dessa saker ställde till det väldigt mycket för oss. Socialtjänsten var väl medvetna om att han var både pyroman och snusare. Pappan var mycket medveten om att ******* inte fixade att sitta i bil i mer än max 2 timmar. Vi stannade ofta, men det hjälpte noll. Han har eldat upp det mesta i vår bil och pillat sönder. Semestern blev totalt förstörd, ******* fick till slut åka hem till sina föräldrar igen, vi fick lov att avbryta placeringen. Vi hade fått telefonnummer och namn att ringa på soc. om något skulle uppstå. Vi ringde, ingen svarade, vi pratade in på telefonsvarare. Detta var i jul, idag är det januari, det har inte ringt upp någon ännu från socialen förutom den handläggaren som förmedlade oss, och hon har absolut inte någon skuld i detta.

Vad jag ville säga av allt det här så tror jag på att man nog måste se till helheten vid svåra diagnoser. Jag tror inte att det hjälper att plocka bort ett visst ämne, men jag har ändå förståelse för varför man gör det. För man griper efter varje tänkbart halmstrå till att få ett genombrott.
Så, tack för att ni orkade läsa!
 
klart att detinte hjälper alla att plocka bort ett ämne men det hjälper många att byta ut colan och redbuill (som måste vara blandet absolut värsta en ungdom med adhd kan få i sig) mot en för kroppen och själen nyttig kost.

sedan är detta något som används både i sverige och andra delar av världen med gott resultat. Men det vänder ju inte på en dag. Jag är faktiskt övertygad att en kost utan kemikalier och vitt socker (och eventuelt vitt mjöl och komjölk) hjälper alla med adhd att må bättre. (detta gäller givetvis alla andra människor också).

att kemikalier påverkar våra kroppar och sinnen negativt är ju både självklart och bevisat. även om man inte tror på det lika starkt som jag och andra så förstår man väl att det är bättre utan gifter än med, eller? SPECIELT för en kropp eller själ helt ur ballans.
 
Som sagt, jag tror på en helhet. Jag försvarar verkligen varken Red Bull eller coca-cola. Framgick inte det av min text? Jag tyckte nog inte att jag skrev det med beröm.
Sen funderar jag, socker, räknas det verkligen som ett gift?
Jösses, jag är 40 år, jag har sen barnsben älskat att baka och där har det varit socker i dem flesta bakverk.
Jag upplever det som att det går lite trender i detta med socker. Först var det fettet vi skulle utesluta, nu är det socker.
Jag tycker det har blivit skilland sen jag var liten.
Då köpte mina föräldrar en back dricka till jul, påsk och midsommar typ.
Idag är det mer vanligt att 1,5 litersflaskorna är en standardingrediens hemma hos folk.
Våra beteendeförändringar har också gjort sitt till anser jag!
 
Mina Goa Barn sa:
Som sagt, jag tror på en helhet. Jag försvarar verkligen varken Red Bull eller coca-cola. Framgick inte det av min text? Jag tyckte nog inte att jag skrev det med beröm.
Sen funderar jag, socker, räknas det verkligen som ett gift?
Jösses, jag är 40 år, jag har sen barnsben älskat att baka och där har det varit socker i dem flesta bakverk.
Jag upplever det som att det går lite trender i detta med socker. Först var det fettet vi skulle utesluta, nu är det socker.
Jag tycker det har blivit skilland sen jag var liten.
Då köpte mina föräldrar en back dricka till jul, påsk och midsommar typ.
Idag är det mer vanligt att 1,5 litersflaskorna är en standardingrediens hemma hos folk.
Våra beteendeförändringar har också gjort sitt till anser jag!


nej vitt socker är inte giftigt för de flesta (en del tål det ju inte) men det är inte bra för kroppen. en del klarar av mer och andra mindre och några klarar inte av det alls.

när du var liten så var det säkert inte socker i all mat, frukost, lunch som middag som det är för många människor idag.

men som sagt jag skrev kemikalier och socker. med gifter menar jag kemikalier som det ju också är i det mesta ungdomar i allmänhet äter i dag.
 
Det där var väl ändå att generalisera!
Att påstå att det mesta som ungdomen i allmänhet idag äter innehåller kemikalier. Ungdomen idag äter väl den mat som serveras hemma av oss vuxna? Det är ju vårt ansvar att servera god och näringsrik mat?
Jag tror nog faktiskt att VÄLDIGT många ungdomar tvärtom är väl hälsomedvetna mer idag än när jag växte upp.
Jag har inga vetenskapliga belägg för varken det ena eller det andra, men personligen ogillar jag generaliseringar, det ger ofta en förljugen verklighet anser jag.
Jag tror dessutom inte att man kan bota ADHD med att utesluta socker. I mitt grundinlägg beskrev jag enbart vår dåvarande placerings matintag och däri ingick just Red Bull och Coca-Cola som en mer naturlig ingrediens än vad vatten.
Om det nu missförstods så ansåg vi att han TOTALT fel mat och dryckesintag, det han stoppade i sig gjorde honom bara än mer uppspeedad.
Undrar egentligen när våra mýndigheter ska sätta stopp för sockerintaget på vårt lands kriminalvårdsanstalter? För några år sen blev det totalstopp i vår kommuns barnomsorg på allt sockerintag. Så verkligheten ser ut så här på dagis i vår kommun. Till frukostgröten (havregrynsgröt) serveras det mjölk. Man får alltså ingen sylt eller mos och definitivt inget socker.
Nolltolerans till socker har alltså vår kommun tolkat det som att det inte får ens finnas sylt. Mat ska vara gott och smakrikt! Vilken normalfuntad person väljer att äta havregrynsgröt med enbart mjölk?
Det blir så långsökt, varför kan vi inte bara använda vårt sunda förnuft?
 
men nästan allting i de vanliga livsmedelsbutikern och snabbmatsrestaurangern INNHEÅLLER ju kemikalier. Bröd, pålägg, drycker, frukter, halv/helfabrikat, ja istort sätt allt. och det är väl just detta som Serveras i de flesta hem? Nästan allt som säljs på ica, konsum, willys, lidle mm innehåller kemikalier men det är en generalisering att de flesta äter det??
Nej, det tycker jag faktiskt är ett konstaterande och ingen generalisering. Ja kanske många fler är mer medvetna i dag än för 20-30år sedan men långt ifrån de flesta vet vad det mesta det stoppar i sig är.
visst är det de vuxnas ansvar att servera bra mat, och de flesta tror nog att de gör det utan att faktiskt göra det.

"varför skall vi inte bara använda vårt sunda förnuft"

tja det sunda förnuftet säger ju varje enskild människa olika saker, beronde på vilka kunskaper och erfarenheter just denna människa har.

att utesluta tex frukt och bär till gröten är ju ett tydligt exempel på vilken okunskap många (de flesta :angel: ) har ang kosten, des innehål och betydelse.
 
Frukt och bär har inte barnomsorgen råd att servera till gröten. Barnen får fruktbitar när det är fruktstunder på dagis och då handlar det om säsongens frukt.
Barnomsorgens budget räcker inte till för att servera övrig frukt eller bär. Innan politikerna beslutade om nolltolerans mot socker blev barnen serverade havregrynsgröt med mjölk, och valfritt socker/kanel eller äppelmos. Äppelmoset innehöll socker, så det uteslöts ju då. Lika med socker/kanelblandningen.
Var ska man då handla sin mat om man inte ska handla den i nämnda affärer? Ska man fiska sin egen firre? Slakta eget kött? Odla till helt eget självhushåll? Jag tror inte att det kommer fungera, alla bor inte så dessutom.
I vår familj försöker vi i så lång utsträckning som möjligt att ALDRIG handla halvfabrikat. Ska vi äta tex fisk så köper vi den fisk som vi ska ha och tillagar därefter den rätt som vi har tänkt oss för kvällen.
Lika med kött och fågel.
Men, ibland så går inte livet som en röd tråd, ibland uppstår oväntade saker av allehanda ting, något akut kanske sker ibland. Då får även vår familj ta till nöden och köpa halv/helfabrikat eller tvinga i oss något äckligt från Donken.
Jag är verkligen ingen vän av Donkens mat, men vi kan inte vara så fyrkantiga att vi inte ibland låter det få vara ok med även sådant.
Jag minns väl för 15 år sen när jag var Backpackers, vi hade varit borta i Malaysia en längre tid och skulle vidare till Singapore, Malaysia på den tiden var inte särskilt turistinfluerat så det fanns ingen västerländsk mat. När vi då kom till Singapore så tyckte tom jag att det var hur gott som helst med ett mål mat från Donken!
Jag tror ändå på helhet och sunt förnuft i det som är och var grundfrågan.
Jag kan säga som slutord att min sambo är mycket hälsomedveten och är duktig på att förmedla till mig vad för produkter man hellre ska köpa istället för någon speciell tex.
 
Alla kolhydrater (socker i olika former) måste arbetas bort. Om ett barn är mkt aktiv ser jag INGA problem med att ge dem sylt och marmelad (i lagom mängd...). En unge som vägrar ha fritidsaktiviteter och som ändå river huset skulle jag se över sockerintaget genast.

Personligen är jag MKT rädd för denna hysteri kring maten! Som ngn skrev så för ett tag sedan var det fett som skulle bort och se så många hälsoproblem som dök upp! Samma gäller kolhydraterna - vi kommer se de totala konsekvenserna av det om ngr år (det har ju redan börjat). Ta bort alla kolhydrater och du har en såsig hjärna. Då får barnen hellre vara sprudlande och framåt med socker än såsiga i skallen utan.

Sen finns det socker och socker...
Läsk serveras på helgen här, mjölk eller vatten till måltiderna på vardagarna.
Jag ger hellre ett glas saft än ett glas Light-dryck. Gossens biofar körde hård GI på sig själv och krävde samma av gossen när han kom dit på umg och senare flytt. För det första är inte sötningsmedel bra för ngn och för små pojkar fördärvar den spermaproduktionen för FRAMTIDEN.
Jag ger hellre lördagsgodis som kexchoklad, rent mjölkchoklad och nötter än jag ger sega gubbar och klubbor.

Undrar också om inte mattiderna har stor del i ADHD-problematiken. Rutiner är ju A och O för dessa barn och så även matintaget. Mat var tredje timme och mat av bra struktur från tallriksmodellen tror jag håller dessa barn på mkt bättre nivå än att dra in allt socker.
Flickan här tar sin eftermiddagsmedicin med EN godisbit, hon dricker självmant vatten till maten (helgen dricker hon Kiviks svartvinbärsdryck), äter gärna fiberrikt bröd etc.

I stort sett alla ADHD-barn jag träffat har varit tunna som pinnar (ngt enstaka undantag...). Det är enegikrävande att studsa runt hela tiden. Om inte maten tillför det de behöver tar kroppen från reserverna dvs det som redan finns i kroppen. Gör maten god så den lockar till att ätas, vad spelar det för roll om man har lite MiniMat i såsen eller ett par stänk socker? God mat är näringsfull och mättar längre än en macka med ost och marmelad.

Nolltolerans mot socker har vi inte här i vår kommun, däremot "tänk på"-krav. De får färska bär och frukter till eftermiddagsfilen och morgongröten.

Men vi blir alla saliga av vår tro - huvudsaken vi kan få barnen att fungera. :smirk:

(Min högst personliga åsikt - allt från USA är INTE av godo...)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp