Omplacering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har blivit dåligt behandlad av Soc har haft placeringar under flera år.
Det blev för mycket till slut men de som skulle ha skött allt under åren har ej gjort det.
Nu har vi gått längre och nu är de äntligen under utredning hur de skött sina jobb.Man ska inte ge sig.
 
Nej det ska man inte!

Vi har också gjort det i ett ärende men de kan så klart inte se att de gjort något fel, nu ligger det hos länsstyrelsen i allafall och de kanske får sig ytterligare en tankeställare, då det är flera som klagat.

Hoppas att era också får sig en känga och får sig en funderare.
 
Kan ni beskriva hur ni gick till väga, hur soc brast, vad som hände ert uppdrag/ärende/placering pga er anmälan?

Vi har ett soc som går utanpå det mesta.
Vi har under fyra år haft 9 handläggare! Alla har sina egna tankar om vad som är bäst för barnet, givetvis... Enligt socialstyrelsen är det en anledning till att vårdnasöverflyttningen inte har tagit under fundering...

Vi vill verka för ett lika umgänge med båda biosarna men under fyra år har man inte lagt ner särskilt mkt möda på biofar. Nu helt plötsligt kommer nr 9 och jobbar stenhårt för biofar till den milda grad att man tom snackar om ev hemgång! Biomor har man skuffat åt sidan - hon är ju gravid, säger man.
Barnet själv vill träffa sina biosar men inte sova över och definitivt inte flytta från oss, som han ser som sitt hem och trygghet.

Vi känner oss sämre än skiten under ett par skor och får inget gehör alls.

Vilka vägar kan vi gå?
Vilken hjälp kan länsstyrelsen ge oss?
Vad gör det för gossen att vi anmäler vår uppdragskommun för granskning? Avslutar soc vårt uppdrag då pga det?
Biomor vill flytta gossens ärende till sin kommun - hjälper det?

Tipsa oss!
 
Vi blev inte informerade när samarbetet sprack utan de gick bakom ryggen på oss.. Vi hade under 1 år inte kommit överns. Sen blev det omplacering det är en lång historia.De är anmälda av två andra till Länsstyrelsen men inget har hänt, det har varit uppe på ett Tvprogram. Men nu har jag tagit kontakt med Kommundirektörn och hon har lämnat det vidare till deras Stadsjurist och hon är helt chockad av deras handläggning av ärende.Skriver sen när jag fått ett besked av vad de gjort med de som ska granskas. Man ska inte ge sig och tror inte att det hjälper med Länsstyrelsen tyvärr.
 
Vi har fått svar av Stadsjuristen att de ansvariga hade tidsbrist och då hann de inte med att sköta sina jobb.
Man tror inte att det är sant.
 
Det är sorgligt att de som har hand om barnens väl och ve (soc) inte har TID! Det är samma hos oss i vår nuvarande uppdragskommun, de har så stor omsättning på personal att tiden inte räcker till.
Inom hemtjänsten är det en skyldighet att se till att det finns personal så att alla vårdtagare får sin vård. Finns det inte motsvarande inom Individ- och Familjeomsorgen? Det borde det finnas!
 
Vi har väl alla sett hur det går när de grävande journalister på TV gör sitt.
Varför inte införskaffa egen gömd kamera och gå in och prata med berörda... :idea:
Vi kan väl göra en sida med egna små filmer från olika "möten" :evil: typ FBI most wanted....
jösses vilket väsen det skulle bli då.
8) men man kan ju alltid drömma.
Förlåt mej, borde vara allvarlig, det är ju allvarliga saker det här.
 
En väninna tyckte att jag skulle spela in ett möte med soc på min mobil eller Palm. Bara för att ha svart på vitt att de faktiskt anser att det är okej att sända en sjuk unge på umgänge och allt annat dumt de hittar på.

Vet dock inte om det är så lagligt - inte ens om man är reporter...

Jag tycker bara det är bra att det börjar vakna lite intresse från allmänheten kring vårt uppdrag! Men det behövs mer!

I den lista jag är med i har jag/vi skrivit ihop våra tankar kring att vara famhem. Givetvis innehåller den mest de nackdelar som vill förändra. Det dokumentet sändes till bland annat Uppdrag Granskning, Insider, Tv4 morgonprogram, DN, BRIS men även till socialministern och andra politiker. Inom mitt eget parti är jag inne på internwebben och kräver engagemang från mina partikamrater men det är sååå svårt för det finns så mkt de vill verka för. Om JAG har svårt att engagera mina partikamrater hur svårt är det då inte för en utanför att få till stånd ngt?

Man kan skriva om sin berättelse så den inte röjer ngt sekretess. Flicka blir pojke, biomor blir biofar, sexåring blir fyraåring etc. Våra uppdrag behöver ses av allmänheten med nya ögon!
 
Innebandy!

Hur går det för barnet som blev omplacerat? Det måste ju känt något..jag menar, förstod det vad som hände?

Vi sitter på "andra sidan" och har fått tagit emot ett barn som omplacerats..men vi vet inte riktigt på vilka grunder. Antagligen har vi inget med det att göra..eftersom soc inget berättar..
 
Vi har träffat barnet 1 gång och det är svårt när vi inte kan förklara hur det är.
Hur ska ett barn förstå när vi vuxna ej kan komma överns, och vi har valt att inte ha träffar.Det kommer ta tid för alla inblandade att komma över detta. Barnet bodde här i 5 år så mina barn och vi har haft det tufft att komma över detta.
 
En av våra placeringar har valsat runt på ungdomshem o behandlingshem i flera år sen rymning härifrån o hemflytt. Under tiden har vi fått så olika respons från dessa hem, så man undrar om det finns nån röd tråd i behandling över huvud taget.
Nåt ställe ville att vi som familjehem under längre tid skulle medverka i ungens rehabilitering, ofta o gärna. Ett annat totalnonchalerade oss då talade om att vi fanns om det var nåt. Ett tredje bjöd in oss på besök OCH betalade reseersättning. Ibland var vi viktiga för ungen, ibland oviktiga. Nu har h*n eget boende och förhoppningsvis på väg mot ett bättre liv. Vi har ingen kontakt förutom att vi "småpratar" lite på msn ibland, och vi har valt att h*n ska vara den som kontaktar först.
 
Vad ska man göra har nu fått kontakt med barnet han är 10 år.
Han ber mig att försöka prata med SOC att han ej vill vara kvar där han nu är.Nu är det föräldrarna som bestämmer och han får ej åka hit.
Har varit LVU men nu är det SOL så nu bestämmer pappan. Vad gör man.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp