Organisationer?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag undrar vilka organisationer det finns att gå med i då man är familjehem? Vi har två placerade barn och kontakten med soc fungerar lite stapplande. Känns som att vi, trots lägsta arvode och omkostnad (från början under miniminivån tills vi tog en fight om detta), ska vara nöjda med det och att allt ska ingå i dessa :x . Vi har också två kontaktbarn som med tiden kan bli "våra" ifrån samma kommun, men med den problematiken som uppstår känns det som att det är dags att få stöd från några som står på "vår sida". Vi bor i Sörmland. Ifall man är med i en organisation, kan dom hjälpa till med gamla placeringar, eller gäller det endast dom placeringar som kommer efter ingått avtal? Någon som vet?
Kämpa på där ute! Vi gör ett bra jobb! :wink:
 
För våran del, så arbetar vi både mot socialtjänst och organisation. Vi har ett kontaktbarn via soc och familjehemsplac genom Org.

Socialtjänsten anlitar en organisation för att de ska hitta ett lämpligt hem åt en klient. Anledningen till att man anlitar arg kan vara många, men oftast så finns det mer resurser inom org än soc, och då är det lämpligare att placera "svårare" fall genom org. Man får även genomgå en otrolig utredning som tar lång tid. Vi reagerade bla på en sak, att när vi hade svarat olika på vissa frågor, så fick vi förklara varför vi svarat som vi gjort mm. Just då tyckte man att det verkade underligt, men idagsläget förstår jag verkligen varför de gjorde en sådan djup utredning.
Vi är sk kraftigt förstärkt familjehem. Vi har förmåner som dygnet-runt-jour med vår konsult (vilket jag utnyttjade till max första månaderna). Hembesök varje vecka av konsult. Planering kring umgänge och kontakter med soc, sköter vår org. Vi får alltid stöd Vi behöver "bara" vara familj åt vår placerade, vilket inte är så "bara" heller utan mycket krävande. Men förmånen man har, är just att man slipper allt tjafs mot soc och biosar, för det tar org hand om.
Man arbetar verkligen dygnet runt, men samtidigt så arbetar man på heltid med en placering. Är det 2 plac, så är det 2 vuxna som är hemma. Man behöver inte gå till sitt 8-timmarsarbete varje dag, utan kan rikta in sig på att vara förälder.
Men något man får ha i åttanke är att dessa barn/ungdomar/vuxna som man tar emot i sitt hem, förmodligen har stora behov, och det är krävande för en familj. Alla orkar kanske inte..och det är inte något konstigt alls! Livserfarenhet på en bred nivå är önskvärt från organisationen när man vill bli kraftigt förstärkt familjem.

Hoppas du fått lite mer inblick i att vara familjehem mot en org! Har du fler frågor, så är det bara att höra av sig!

Önskar alla en fortsatt bra vecka! :P

Vi trivs med att arbeta för org! Jag skulle, med det jag fått uppleva hittills, aldrig vilja arbeta direkt emot socialtjänsten.
 
Hej Jajja

Tack för ditt ingående svar. Nu undrar jag om det är så att man som ett familjehem för en organisation får en annan ersättning än vad man får om man "bara" är ett vanligt familjehem? För hur kan man annars klara ekonomin? F.n. får vi lägsta rekommenderade arvode och omkomstnadsersättning (där vårt soc tycker allt ingår, alltså inköp cykel, moped, semestrar, hobbies etc) och med den inkomsten är det svårt att stanna hemma för att "bara" sköta barnen.... Vi var ju så gröna när vi gick med på första avtalet, så inget skrevs ned. :x Allt bara ingår :( .Vet du vad det finns för organisationer? Har hört nämnas FAMN, men är det en sådan organistion och finns det fler? Tack än en gång för ditt svar.
 
Hej!
Vi har en placering genom org och en genom kommun. Största skillnaden är att vi slipper ta fajterna själva med kommun genom org och att vi kan få prata med vår handledare när som helst på dygnet. Vår utredning bestod av en vanlig kälvestensutredning. Det är skillnad på att vara ett förstärkt familjehem och "ett vanligt".

Man kan inte säga rakt av heller att man får mer betalt genom org. Vi har högre ersättning via kommunen än org. Vi begärde dock en ersättning för barnet som placerades direkt från kommun och fick den.

Vi kommer alltid att begära högsta i fortsättningen, passar det inte så kan det vara.

De barn ni har idag kan inte "övergå" till org om inte soc går med på att anlita en org och ta placeringen därigenom. Det kostar bra mycket mera att placera ett barn genom org så den chansen är nog liten. Men ni kan förstås prova med de eventuella andra barnen som kommer. Vi gjorde det med den sista placeringen, fråga kommun om de kunde tänka sig att placera barnet via samma org vi hade till vårt första men nej det kunde de inte.

Lycka till!
 
Bra att veta. Själv blev jag till slut tvungen att slå knytnäven i bordet, då kommunen redan utnyttjat oss utan arvode i ett halvt år, genom att förhala beslutstagning och genom vår snällhet. Svaret blev att vi inte fick retroaktivt, men ändå vann vi i längden, eftersom de gick med på våra krav. (Tyvärr förlorade vi arvodet för det där halvåret, eftersom vi hade mage att inte ta lägsta kontaktfamiljsarvodet) :evil:
Ha en bra helg allihop!
 
olika betalning

Min erfarenhet är bara kring vårt barn. Yngre syskon är placerade via organisation. Dessa familjer får ca 2 500 kr mer i arvode per månad. Dessutom har de dygnet runt assistans och slipper ta ekonomiska diskussioner med soc. De yngre syskonen har definitivt inte svårare problem än vårt barn men kanske att man befarade detta i början, vad vet jag? Vet även andra som anlitats via denna organisation och även dessa ligger ca 2000 kr mer än vad vi har och dessa barn går att likna i "tyngd" som vårt barn. Alla barn kommer från en och samma kommun. Ibland känner jag mig lite lurad, som om vi var lite dumma, för vårt barn är definitivt inte det enklaste. Men vi är nog ganska lätta att ha att göra med och man vet ju inte riktigt i början vilka behov barnet eller vi har. Det skulle ha varit skönt att slippa ekonomiska diskussioner med soc och att få mer handledning. Detta med handledning saknar jag nog mest just nu.
 
Ja, man vet ju inte riktigt hur tungt det ska vara för att det ska vara "riktigt tung placering".
Vi hade en jourplacering förra sommaren, där problematiken var bred. Det var 4 olika diagnoser på 13-åringen. Akut som attan var det, för institutionen som h*n var på stängde samma dag vi fick förfrågan.
Det var vår allra första placering (förutom vårt kontaktbarn som i jämförelse är en ängel), och genom en annan org än den vi har idag.
Enligt den kontaktpersonen var det inte så himla allvarligt med denna tonåring..och dessutom skulle vi "bara" ställa upp i en månad.
Vi godtog det arvode de erbjöd.. vad visste vi!? Nada!
Nu efter ett år...så känner vi att det var ett fruktansvärt misstag att vi tog emot detta barn..men som sagt, vad visste vi?!?
Detta barn var i samma ålder som våran ena biologiska, så bara det var ett misslyckande upptäckte vi..

Det jag nog ville få ut av det jag suttit och skrivit här, är att vi alla gör saker som vi lär oss utav.
Inför nästa placering har man mer i bagaget. Visst gör man misstag då oxå, men samtidigt lär man sig av det med..
Tror man kanske ska våga ta för sig mer, fråga mer om syskonen tex. vart de är placerade och genom vad..osv. Råg i ryggen till alla familjehem! Vet att vi alltid får kämpa för vår rätt..men det kan löna sig i slutänden! Anser kommun eller org att man är för tjatig eller begär för mycket, så är det deras problem. Vi vet ju att vi alla är bra på det vi gör, och att det finns andra "arbetsgivare", om det inte passar dem!

Styrka och energi till er allla! :P
 
Jajja sa:
Inför nästa placering har man mer i bagaget. Visst gör man misstag då oxå, men samtidigt lär man sig av det med..
Tror man kanske ska våga ta för sig mer, fråga mer om syskonen tex. vart de är placerade och genom vad..osv. Råg i ryggen till alla familjehem! Vet att vi alltid får kämpa för vår rätt..men det kan löna sig i slutänden! Anser kommun eller org att man är för tjatig eller begär för mycket, så är det deras problem. Vi vet ju att vi alla är bra på det vi gör, och att det finns andra "arbetsgivare", om det inte passar dem!

Så sant så sant...
Är det något som vi gör så är det att vi vet bättre till nästa placering! Soc verkar bara bli fler och fler som inte har en susning om hur barn egentligen fungerar. Speciellt dessa barn som kräver lite mera att det är jättejobbigt emellanåt och att det tär på familjen. Och att det måste få vara okej att känna så! Soc ska ju finnas där för att man ska kunna få hjälp med sina placeringar men den kompetensen verkar att bli sämre och sämre. Så fort barnet är placerat så är deras "bekymmer" över. Alla kommuner är ju inte så men väldigt många tyvärr.

Men som sagt vi lär oss med tiden och bara blir starkare och starkare. Vem vet en dag kanske vi har övertaget :evil:

Kramar från Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp