För våran del, så arbetar vi både mot socialtjänst och organisation. Vi har ett kontaktbarn via soc och familjehemsplac genom Org.
Socialtjänsten anlitar en organisation för att de ska hitta ett lämpligt hem åt en klient. Anledningen till att man anlitar arg kan vara många, men oftast så finns det mer resurser inom org än soc, och då är det lämpligare att placera "svårare" fall genom org. Man får även genomgå en otrolig utredning som tar lång tid. Vi reagerade bla på en sak, att när vi hade svarat olika på vissa frågor, så fick vi förklara varför vi svarat som vi gjort mm. Just då tyckte man att det verkade underligt, men idagsläget förstår jag verkligen varför de gjorde en sådan djup utredning.
Vi är sk kraftigt förstärkt familjehem. Vi har förmåner som dygnet-runt-jour med vår konsult (vilket jag utnyttjade till max första månaderna). Hembesök varje vecka av konsult. Planering kring umgänge och kontakter med soc, sköter vår org. Vi får alltid stöd Vi behöver "bara" vara familj åt vår placerade, vilket inte är så "bara" heller utan mycket krävande. Men förmånen man har, är just att man slipper allt tjafs mot soc och biosar, för det tar org hand om.
Man arbetar verkligen dygnet runt, men samtidigt så arbetar man på heltid med en placering. Är det 2 plac, så är det 2 vuxna som är hemma. Man behöver inte gå till sitt 8-timmarsarbete varje dag, utan kan rikta in sig på att vara förälder.
Men något man får ha i åttanke är att dessa barn/ungdomar/vuxna som man tar emot i sitt hem, förmodligen har stora behov, och det är krävande för en familj. Alla orkar kanske inte..och det är inte något konstigt alls! Livserfarenhet på en bred nivå är önskvärt från organisationen när man vill bli kraftigt förstärkt familjem.
Hoppas du fått lite mer inblick i att vara familjehem mot en org! Har du fler frågor, så är det bara att höra av sig!
Önskar alla en fortsatt bra vecka! :P
Vi trivs med att arbeta för org! Jag skulle, med det jag fått uppleva hittills, aldrig vilja arbeta direkt emot socialtjänsten.