pågående uppdrag, ny kommun

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er alla.
Finns här nån med erfarenhet av att ett uppdrag byter huvudman?. En av våra pågående placeringar (sedan 4 år och uppväxtplacering) skall under sommaren flyttas över från den kommun som tagit beslut om LVU och placerat :angel: h*n hos oss TILL den kommun där :angel: h*n nu är mantalsskriven.

Det blir alltså ett nytt avtal men hur mycket kan den nya kommunen förändra villkoren från vad som gäller INNAN överflytt? Vår farhåga är att man kommer att drastiskt sänka ersättningsnivåerna och även formerna för avlastning, och därmed äventyra möjligheten för :angel: att kunna bo kvar hos oss.

OM vi inte får behålla avlastning och ersättning som de ser ut idag så kan vi tvingas säga upp avdraget, tragiskt framför allt för :angel: som med sina svåra begränsningar skulle fara mycket illa av en sådan separation. Det handlar inte om att :angel: skall återförenas med bioföräldrar utan bara om att den nya kommunen kan vilja spara pengar.

Hur gör man om det skulle gå så illa som vi räds? Vi kan ta habilitering, psykologer, skola och anhöriga till hjälp men vad har kommunen för skyldighet gentemot :angel: att h*n skall få stanna. Och vart vänder man sig om man vill överklaga sänkning av arvode (jag har varit tvungen att helt sluta mitt arbete för att vara hemma på heltid med :angel: , därav ett högt arvode).

När vi framför dessa farhågor tilll den nya kommunen inför flytten får vi svävande svar om att det skall "tas ställning till/övervägas/ osv., allt serverat i ett kyligt tonfall.

Behöver jag tillägga att överflyttningen till nya kommunen inte känns bra :twomad:
 
:angel: är väl skriven hos ER?
Det har alla våra placeringar varit............... :?

Kan inte nuvarande kommun KRÄVA att samma kontrakt används?
Samma förutsättningar os v.............
Det borde ju inte vara "farligt" att be dom prova åtminstone......

Lycka till!
 
Jo, h*n är skriven hos oss. Vi har påtalat konsekvenserna för nuvarande kommun och vår förhoppning är att de skall försöka övertyga den nya kommunen, men jag vet ju att det inte alltid är så lätt (speciellt inte när det är "ovanliga" arvodesnivåer det handlar om).
 
Det är den kommunen som påbörjat ärendet som ska fortsätta det. det finns lag på det.
Vi har t.e.x en placerad sen 13 år tbx vars föräldrar bytt kommun säkert tio ggr. I början försökte den kommunen få ärendet överflyttat till kommunerna där föräldrarna bodde men det fick dom inte enligt lagen och det tackar jag för :banan:
 
Kanske skillnad på att flytta till föräldrars nya kommun(er) än att flytta till BARNETS nya kommun?

Bara en tanke............
 
honey sa:
Kanske skillnad på att flytta till föräldrars nya kommun(er) än att flytta till BARNETS nya kommun?

Bara en tanke............
Så är det nog tyvärr. Barnet har bedömts aldrig kunna flytta till sina bioföräldrar och utifrån det så menar den "gamla" kommunen att den kommunen :angel: är mantalsskriven i skall ta över huvudmannaskapet och därmed kostnaderna.

Föräldrarna däremot har flyttat mellan flera olika kommuner de senaste åren utan att den ursprungliga kommunen kunnat överföra ärendet till nån av dessa.
 
DDet dom sagt till oss är att OM man gör en vårdnadsöverflyttning så kommer :angel: gå över till kommunen där familjehemmet och ängeln bor i, om det inte är en vårdnadsöverflyttning så ska den kommun som påbörjat ärendet fortsätta ha ansvaret,
Vi har inte gjort någon vårdnadsöverflyttning så våran kommun som placerade :angel: för 13 år sen har fortsatt ansvar trots att vi bor i kommun a. föräldrarna i kommun b och placerandekommunen är kommun c.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp