Rek 2014 minskat

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag skrev det i den nålade tråden ovan om ersättningar för 2014. Prisbasbeloppet för 2014 har minskats från 44 500 till 44 400, vilket gör att omkostnadsersättningen också minskar något eftersom den baseras på prisbasbeloppet.

Hälsningar
Anne
 
Så sjukt, kommer jag inte gå med på, kolla elpriserna när man bor i ett 70-tals hus med direktvärmande el....dom har banne mig ätit upp eventuella kostnader för sänkt mat.
Tur att vi inte jobbar för SKL´s rekomendationer utan vi sätter ett fast pris i omkostnad, take it or leave it säger jag numera till kommunerna :rollhappy: :rollhappy:
 
:bounce: jo men jag tycker det är konstigt att de sänker, det är ju redan taight som det är!!
Vi är ju ändå inte försörjningspliktiga lånebarnen.
Vad ska jag säga: du får inte delta i aktivitet iår, de har sänkt omkostnaden:))
Näe, säger jag. Hoppas att Faco eller famriks trycker på å allas vägar!
Detta är inte OK!
Carina
 
Senaste nummret av faco tidningen var en glädjande läsning. En bra artikel om just detta med vår ersättning.
Behöver röras om rejält i grytan.
Min dotter fick i uppgift av skolan i HKn att räkna ut vad hon kostade i månaden. Detta med hjälp av konsumentverkets listor och vår faktiska boende kostnad.Hon kom utan bekymmer upp i 7250 kr och insåg själv att kostnader för bil inte var inräknat.
 
Hm...
Att omkostnaderna för ett barn ska "täcka kostnaderna" för ett direktverkande el hus från 70-talet är väl i alla fall inte meningen????
Hoppas (och tror inte) du menade så... MEN det låter inte bra och skriva så! Omkostnaderna ska täcka BARNENS kostnader... inte uppvärmningen av ett hus man själv valt och bo i.
 
Mormor sa:
Hm...
Att omkostnaderna för ett barn ska "täcka kostnaderna" för ett direktverkande el hus från 70-talet är väl i alla fall inte meningen????
Hoppas (och tror inte) du menade så... MEN det låter inte bra och skriva så! Omkostnaderna ska täcka BARNENS kostnader... inte uppvärmningen av ett hus man själv valt och bo i.

Nja nu var det verkligen inte så jag SKREV eller menade........!
Jag skrev" kolla elpriserna när man bor i ett 70-tals hus med direktvärmande el....dom har banne mig ätit upp eventuella kostnader för sänkt mat."

Och om du läser så stod det att omkostnaderna sänkts......och eventuellt billigare mat har ätits upp av höjda elpriser som jag skrev!!
För som sagt bor du 5 personer i ett hus så delar man alla driftkostnader på 5 för att komma fram till delen som räknas som boendekostnad.
Samma det huset vi har som bredvidboende, självklart måste jag räkna in elkostnaden i boendekostnaden eller ska vi bjussa på det?
Så gör även konsumentverket, man delar hyran i antal personer och även driftkostnader.
 
Hej!

Ja jag läste vad du skrev... det är naturligtvis inte okej att de sänker omkostnadsersättningen MEN det är heller inte okej och att man kanske bor "för dyrt" och därför måste ta av "barnens pengar" för att ha råd med värme. Självklart ska man räkna in boendekostnaden i omkostnaden, men vad händer om man inte har någon placering? Sen måste man ju självklart räkna ut boendekostnaden på ett helt år och inte bara under de kalla månaderna på vintern.


Vi bodde också i ett direktverkande el hus men efter förra vintern bestämde vi oss för och göra något åt det och borrade bergvärme, för att få ner VÅRA kostnader... vi är ju trots allt en familj som öppnat vårt hem för någon som behöver oss just nu och räknar faktiskt inte ut hur mycket var och en ska betala.
 
Mormor sa:
Hej!

Ja jag läste vad du skrev... det är naturligtvis inte okej att de sänker omkostnadsersättningen MEN det är heller inte okej och att man kanske bor "för dyrt" och därför måste ta av "barnens pengar" för att ha råd med värme. Självklart ska man räkna in boendekostnaden i omkostnaden, men vad händer om man inte har någon placering? Sen måste man ju självklart räkna ut boendekostnaden på ett helt år och inte bara under de kalla månaderna på vintern.


Vi bodde också i ett direktverkande el hus men efter förra vintern bestämde vi oss för och göra något åt det och borrade bergvärme, för att få ner VÅRA kostnader... vi är ju trots allt en familj som öppnat vårt hem för någon som behöver oss just nu och räknar faktiskt inte ut hur mycket var och en ska betala.

Nu är det en tolkningsfråga hur man VILL läsa det jag skrev...... och bor för dyrt...haha tillåt mig le när vi bor i Sthlm. Du behöver inte vara orolig att jag ska ta barnets pengar, men deras del av boendet ska naturligtvis betalas av omkostnaden, vi har inte tagit ett barn extra för att vi råkar ha ett tomt rum, vi har huset fullt och jobbar heltid som förstärkt jourhem med massor av tonåringar, det är våran arbetsplats med jäkligt dyra elkostnader! och den dagen vi slutar så kommer vi kanske kunna bo billigare, mindre och med lägre elkostnader ;)
 
Jo en sak till.... " Mormor" du skriver :"men vad händer om man inte har någon placering? "
Ja om den dagen skulle infinna sig (vilket den inte gjort på snart 20 år) så skulle alla kostnader sjunka drastiskt, ingen tonåring skulle duscha 30 minuter, ingen tonåring skulle vädra under hela natten när det är 10 minus med fullt element, ingen tonåring skulle lägga in 3 par strumpor och en t-shirt i tvättmaskinen och sen sätta på torkskåpet på 3 timmar .....
Så den dagen är jag inte särskilt orolig för ..... :rollhappy:
 
...bor för dyrt? Ja inte började vi som fa/jour hem för att få elen betald:))
Nädu...
Men visst kostar det extra när man är fler i huset. ...mycket gör jag av hjärtat, men jag har inte försörjningsplikt. I vårat fall kan vi sänka kostnaden i huset genom att stänga av rum. Men jag placeringar måste de ju få lika varmt och gott som vi andra i huset.....
Näe nu tar vi och drar ner några växlar och åter går till trådens början.:)

De har sänkt omk vilket jag tycker är förskräckligt dåligt! Det kostar att köra, kläder, fritid, körning, del i boende, mat, körning, delta i familjens resor, osv osv
Vet någon om Faco eller famriks har protesterat å våra vägar?
Punkt från mig/ Carina
 
Hej,
Om prisbasbeloppet är sänkt med 100:- så blir sänkningen av omkostnadsersättningen väldigt marginell. Inget någon kan yvas över tycker jag. Har man så små marginaler så kanske man ska prata med Soc. om en höjning. Som många har sagt, man ska ju inte straffas ekonomiskt av att man ställer upp för våra kommuner.
 
Marginellt eller inte... jag kan hålla med mammac.
Bensinen går ju inte direkt ner, aktiviteten för vår placering höjdes (tro't eller ej) med 100 kr denna termin,även en ny aktivitet har påbörjats som kostar 600 i månaden, elen är ju inte direkt billig. Resa är något hela familjen älskar och en långresa planeras. Hos oss lever vi förvisso inte på gränsen men jag anser heller inte att vi ska behöva göra det. Så mycket tid, engagemang och kämpande i med- och motvind så tycker jag att en sänkning ger fel signaler.
Min åsikt och den står jag för 8)
 
:claphappy:
Anol sa:
Marginellt eller inte... jag kan hålla med mammac.
Bensinen går ju inte direkt ner, aktiviteten för vår placering höjdes (tro't eller ej) med 100 kr denna termin,även en ny aktivitet har påbörjats som kostar 600 i månaden, elen är ju inte direkt billig. Resa är något hela familjen älskar och en långresa planeras. Hos oss lever vi förvisso inte på gränsen men jag anser heller inte att vi ska behöva göra det. Så mycket tid, engagemang och kämpande i med- och motvind så tycker jag att en sänkning ger fel signaler.
Min åsikt och den står jag för 8)

Håller helt med! Bra skrivet/Carina
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp