Vi har alltid bioföräldrarna med på omprövningarna. Jag kan inte tänka mig något annat då det är då vi gemensamt går igenom vad som sagts på förra omprövningen, hur det har följts upp under senaste halvåret och hur vi ska gå vidare de närmaste sex månaderna. Föräldrarna, som oftast har haft svårast att följa sin åtaganden kan inte ljuga om, eller försköna vad som hänt/inte hänt. De kan inte skylla på mig utan får själva stå till svars. Jag kan informera om hur barnen mått vid t.ex. umgänge, vad som kommer att hända i min familj och vad som hänt sedan sista mötet.Både soc. och föräldrar får reda på hur t.ex. skolan funkar, vilka läkar/tandläkarbesök som varit/ska bli. Det blir ibland många hårda ord sagda, men med hjälp av ett bra soc. brukar vi kunna enas om att ha barnets behov i fokus och skiljas som vänner. De här träffarna är ett bra tillfälle för soc.att se hur barnets relation till föräldern är. Ibland är barnet kvar på dagis en stund då vi kan ta upp det som inte barnet behöver veta.
Sedan kan jag självklart ha ett eget möte med soc. endera på telefon eller på kontoret eller hemma.
Vi har alltid under alla år haft lika dant på omprövningarna med tre olika soc.
Mat-tilda