Skämt (?) om socialsekreterare #1

Vi kan läsa i både press och här på forumet att det görs vårdnadsöverflytt alldeles för sällan, med barnets bästa i åtanke. Man skall överväga vårdnadsöverflytt när barnet varit placerad i tre år.

Orsaken till att det sker sällan är egentligen ganska enkel. De flesta socialtjänster har en personalomsättning på 30%. Så efter tre år är det nästan ingen kvar på kontoret som vet hur man gör :D
 
Tyvärr så ser jag inte det roliga i det, det är bedrövligt att det är så stor personalomsättning. Det äventyrar barnens trygghet.

Anne
 
Visst är det en skruvad och cynisk humor.

Självklart så går personalomsättningen ut över de placerade barnen. Men lika väl över oss som familjehem.

När vi blev familjehem så kunde jag inte tänka mig att socialtjänsten kunde vara orsaken till så många av problemen som vi har stått inför.
Många gånger total avsaknad av ansvar för sin verksamhet och kvalitetsarbete som ofta saknas helt.
 
Jag håller helt med dig att man även som familjehem hamnar i kläm. Kontinuitet är så otroligt viktigt inom familjehemsvården och när det kommer ny handläggare så händer det tyvärr att denne gör helt om och kanske börjar "rota" i något som har fungerat jättebra under lång tid och istället raserar allt man byggt upp.

Å, visst försvinner det kompetens när det byts personal, precis som du skrev, vilket i sig kan göra att det skapas en osäkerhet, då den nya personalen inte följt ärendet från start som då kan medföra att t.ex. vårdnadsöverflyttningar inte blir av eller olika insatser som man pratat om tidigare. Mycket handlar nog även om hur organisationen på arbetsplatsen ser ut och hur man tänker kring t.ex. VÖF, barnets rättigheter, anknytning m.m.

Man måste vara stark, otroligt stark för att orka med när det är tungt, särskilt om man får arbeta i motvind. Ibland har man två val, skratta eller gråta och då kan "skruvad" humor hjälpa till att se ett ljus i tunneln :wink:. Dagen när jag skrev mitt första svar var nog inte en skratta-dag, idag är en bättre dag :razz:.

Kämpa på och läs på så mycket som det bara går inom VÖF, barns rättigheter, SKL´s cirkulär och annat som kan finnas på webben!

Ha det gott!

Anne
 
Barnet flyttades efter 6.5 år här... O efter 8 år o 9 månaders LVU o SoL placering . Hur gammalt barnet var? Precis fyllda 9 .... Samhället är inte vad de borde vara ..
 
Tillbaka
Topp