Sluta si8tt förvärvsarbete

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min målsättning är att ägna mi8g åt familjehemsuppdraget. Jag tror inte själv på att jag ska orka/hinna med ett förvärvsarbete. För detta känner jag sällan gehör från någon annan.
Hur gör ni alla andra? Fortsätter ni ert förvärvsarbete? Orkar och hinner ni med det? Är jag en dålig människa som vill stanna hemma och ägna mig åt det här? Jag kände senaste gången vi vat på vår utbildning när jag nämnde det här lite grann att en av familjehemskonsulterna, kallas dem så? Svarade lite arrogant att kommunen inte går in och betalar så högt arvode att det kan kompensera en inkomstbortfall för någon längre tid än just den närmsta tiden för att knyta ann till varandra.
Jag svarade då tillbaka att det var inte heller vad jag påstod, jag bara sa hur jag känner inför uppdraget.
Suck, jag skulle ju önska att människor tog mig på dem orden jag sa och inte lägger in extra värderingar! Borde inte kommunerna bli tacksamma för att det finns människor som helhjärtat vill ägna sig åt sådan här verksamhet! Jag menar, med deras inställning/policy är det ju verkligen inte konstigt att många familjehem söker sig till privata intressen/organisationsverksamhet istället! I( alla fall enligt min mening.
Men hur känner ni och hur gör ni? Jag skulle gärna vilja få veta, få till en diskussion om det här.
Vänlig hälsning från en blivande fostermamma
P.S. Tyvärr får jag in en massa 8:eek:r i min text beroende på att ungdomen vi hade i somras här förstörde mitt tangentbord, sorry. Jag ska köpa nytt så fort som möjligt.
 
Med två placeringar så jobbar jag halvtid och maken 80%. Det är helt utan kompensation från kommunen. Jag har jobbat halvtid de senaste 10 åren och makens nedgång i arbetstid har vi tagit den "lagliga" vägen via fk där man ju har rätt att jobba mindre så länge du har små barn.
 
Heltids fostermamma

jag förstår presis va du menar med att villlja göra det här på heltid,
för det gör jag .
Vi fick en bebis för 6år sedan o redan innan hade vi 2 plaseringar som
inte måde så bra av att vara heltid på fritis såjag trappade ner o vi fick våran bebbe då sa jag upp mej.
det bästa jag gjort så med dom här åren har familjen ökat.
både sommarbarn kontaktbarn o 2plaseringar till
det är kul jobbigt givande härligt o förfärligt i bland.
 
Hej,
jag håller med dig.Min man jobbar 100% och jag är fn arbetslös,sade upp mig i juni.Jobbat förut 100% jag med.Jag har några jobb på g men ska (vill!) inte jobba mer än max 50 - 70% för att kunna satsa på att vara lånemamma :D
 
Jag har alltid arbetat heltid och tyckt det var OK,men nu med tre placerade barn som alla har svårigheter så arbetar jag 50%....och har sån tur att vår placeringskommun inser att det är nödvändigt och betalar därför 50% lbe......
Egentligen skulle jag behöva vara hemma helt, för att hinna med allt, men behöver så komma ut och träffa "vanliga" människor och det gör jag i mitt jobb som förskollärare.....

Min man arbetar skift och vi har löst det så att jag arbetar 2-3 hela dagar/vecka när han är hemma och ledig. Det fungerar bra.......
 
Hej!
Bland våra vänner har vi fyra familjer som är familjehem.
I alla familjerna är kvinnorna hemma på heltid. Jag upplever att de är nöjda med det,ser det som sina arbetsuppgifter och att ha ytterligare ett arbete utanför hemmet inte är möjligt.Naturligtvis spelar andra saker in här som ant.biobarn,åldrar,plac.barns behov osv.

Jag är hemma på heltid, är pers.ass. åt familjemedlem på deltid och kontakt- och avlasningsfamilj.

Vi hade besök av en soc.sekr. ang.en ev. placering för en tid sedan.
När jag berättade att jag är hemma på heltid svarade hon " å vad avundssjuk jag blir,det skulle jag också vilja vara, men då kommer alla tankar ifatt mig".Hon var avundssjuk på att jag vågade. Resten av vårt samtal handlade mycket om detta.
En sak som jag tyckte var svår när jag sa upp mig från min tjänst var att lämna mina arbetskamrater och det tycker jag fortfarande.
De flesta jobbar utanför hemmet idag,väldigt få är "umgängesmöjliga" på dagtid.
Det här är viktigt att tänka på när man beslutar sig för att ha hemmet som arbetsplats.Sen är vi olika på det här området.Men för mig är det viktigt.Tycker att det här forumet svarar mot en del av det "problemet".

Det här var lite tankar kring dina frågor.Men känner du att din väg är att arbeta hemma på heltid så gå den vägen.Så tänkte iallafall jag och mina väninnor.

Gittan
 
Bodde vi alla lite närmre varandra geografiskt skulle man ju också kunna träffas fysiskt. Det är nog mycket det jag saknar, man vill få vädra med likasinnade. Och just i det här "yrket" finns nog behoven i stora proportioner att få prata av sig till sina "kollegor".
Men det är ju stor tur att det här forumet finns, jag kan säga att jag går nog in dagligen, och blir jättebesviken om det inte finns nya inlägg. Ibland skriver jag något inlägg själv, men har man inget att skriva så har man ju inte liksom.
Kan ändå sakna direktkontakten liksom.
Kan nästan ibland önska att det borde finnas en konsult eller ett skyddsombud för oss familjehem. Någon speciell person som driver vårt intresse.
Kanske jag är ute och svävar nu? Nåja, jag är iaf verkligen glad för det här forumet så stort tack till er som säkerligen lägger ner mycket tid på det.
 
Re:

Mina Goa Barn sa:
Bodde vi alla lite närmre varandra geografiskt skulle man ju också kunna träffas fysiskt. Det är nog mycket det jag saknar, man vill få vädra med likasinnade. Och just i det här "yrket" finns nog behoven i stora proportioner att få prata av sig till sina "kollegor".
Men det är ju stor tur att det här forumet finns, jag kan säga att jag går nog in dagligen, och blir jättebesviken om det inte finns nya inlägg. Ibland skriver jag något inlägg själv, men har man inget att skriva så har man ju inte liksom.
Kan ändå sakna direktkontakten liksom.
Kan nästan ibland önska att det borde finnas en konsult eller ett skyddsombud för oss familjehem. Någon speciell person som driver vårt intresse.
Kanske jag är ute och svävar nu? Nåja, jag är iaf verkligen glad för det här forumet så stort tack till er som säkerligen lägger ner mycket tid på det.

Vi skulle väl kunna träffas även om vi bor en bit ifrån varandra, vi kan ses i mitten ta något mysigt hotell och göra massor av saker tillsammans. Kanske få en gratis handledare el föreläsare...är ni med?
 
Vill bara puffa på er att försöka träffas. I FaCO har vi vårt riksläger i maj och det ger så mycket att träffa andra familjehem med barn som beter sig. Byta erfarenheter och bara vara tillsamans. I länsföreningarna träffas vi på lite olika aktiviteter. Föreläsningar, informationsträffar, badresor, Boda Borg, Lek- och busland, djurparker, Skansen, Gröna lund och Skara sommarland. Det behöver inte vara så svårt att komma igång, bara någon tar initiativ att bestämma tid och plats.
Lycka till och låt oss gärna få veta här på listan vad ni hittar på för kul.
 
Re: Re:

Vi skulle väl kunna träffas även om vi bor en bit ifrån varandra, vi kan ses i mitten ta något mysigt hotell och göra massor av saker tillsammans. Kanske få en gratis handledare el föreläsare...är ni med?[/quote]

Tycker detta låter som en strålande idé. Jag bor på västkusten.

En spa helg...hade inte varit dumt.

Jag är ny inom detta. Men mina funderingar går i de banor att jag vill syssla med detta på heltid. Även längre fram. Det finns så mkt barn som behöver ett andra hem.

Just nu har vi inte rum för ett till, fysiskt, men psykoskt finns önskan. Planerna är att göra ett rum till, men just nu står det still. Mkt beror på om maken får jobbet han sökt.

Ha en bra dag alla....detta forum är helt ok!!
 
Oh får jag vara med? jag är också hemma heltid...Vi har tre små. När vi blev utredda så kom detta också upp...o hon var lika snorkig mot mig.
O jag sa att det spelar mig ingen roll om jag inte får inkomstbortfall...då vi klarar oss på min mans lön! O då blev hon tyst ...haha

Nu går barnen på dagis 15 timmar men det finns ju inga jobb för 15 timmar i veckan. O det är soc helt medvetna om!
Jag är helt nöjd med att gå hemma! Detta är mitt liv...jag VILL vara hemma!
Umgås m andra människor kan jag göra ändå ;)
 
jo på familjeliv har vi en tråd! O vi har bestämt att vi ska träffas "live" på Astrid Lindgrens värld 1a helgen i juni!
Någon som vill hänga med härifrån???
Vore sååå kul!
 
Ja samma känner jag..Har äntligen hittat rätt : )
Men soc tyckte jag skulle "nöja mig" med ett barn & arbeta på/med ett "riktigt" jobb :littlesad
Jag jobbar några få timmar/vecka och det känns lagom för mig, mår toppen bra och jag trivs med livet...
Nu förstår vi varann jag & vår soc "tant" & de är positiva till ännu en placering när vi är redo!
Bara måste Viska lite tyst ; )...kanske kanske kommer vårt f.d kontaktbarn tillbaka.... :claphappy:
Vågar inte tro det är sant ännu, men jag är bubblande lycklig..hoppas såååå att det sista ska lösa sig..
 
Om man har ett lånebarn med speciella behov, kanske man skulle behöva va hemma heltid
Men sen tycker inte jag att man skaffa ett plac barn för att slippa jobba.
För när biosarna hade sina barn i sin vård , då tänker ju dom som så,
vi alla biosar får jobba & slita när våra barn bodde hemma, varför ska då ett familjehem sluta jobba på sin vanliga arbetsplats.
Ska alla sluta jobba när man får barn
 
mamman73 sa:
Om man har ett lånebarn med speciella behov, kanske man skulle behöva va hemma heltid
Men sen tycker inte jag att man skaffa ett plac barn för att slippa jobba.
För när biosarna hade sina barn i sin vård , då tänker ju dom som så,
vi alla biosar får jobba & slita när våra barn bodde hemma, varför ska då ett familjehem sluta jobba på sin vanliga arbetsplats.
Ska alla sluta jobba när man får barn

Barn som blir placerade har helt andra behov än barn som lever med sina biosar.

De har gått igenom trauman, separationer, flyttar och en del osäkerhet. De behöver ha ngn hemma på heltid som hjälper dem att läka.
 
mamman73 sa:
vi alla biosar får jobba & slita när våra barn bodde hemma, varför ska då ett familjehem sluta jobba på sin vanliga arbetsplats.
Ska alla sluta jobba när man får barn

Inte att förglömma att man i sitt arbete som familjehem även behöver "andas" !
Placerade barn kan vara oerhört energikrävande vissa perioder, för att orka måste man ha lite egen tid också. :bounce: Dessutom skall man passa in en massa möten.
Två barn som går på BUP varje vecka, umgängen med bioma, möten med soc, handledning av barnpsykolog. Hur skulle man klämma in allt det med ett heltidsjobb????? :?

Jag arbetar 75% och har 25% i inkomstbortfall. Jag lyckas för det mesta styra alla möten till den veckodagen jag har ledigt. Utan den tiden skulle nog vår familj gå på knäna.
 
Hej!
JAg har under nästan femår jobbat heltid och det är jättetufft att få ihop alla möten så att man inte behöver vara ledig hela tiden. Ändå jobbar jag hemma som dagmamma....1 maj fick jag en placering som kräver att jag är hemma på hetid oh det är det bästa som har hänt, trots att jag går ner i lön (har själv gått med på detta) med 1000:- i månaden.

Barnen som placeras behöver oftast/alltid tid att anpassa sig till familjen och det tar längre tid att göra detta om man inte är hemma på heltid.

Kram Fia
 
O jag tycker inte ens att det är vettigt att NÅGRA barn går på dagis mer än vad vuxna arbetar heltid! Det kan jag lugnt säga, jag jobbar själv inom barnomsorgen, ofta i småbarnsgrupper där barnen är strax över ett år. Dem går ibland från 6 på morgonen till 17 på kvällen 5 dagar i veckan. Många av dem här småttingarna har inte ens lärt sig att gå och natrulitvis än mindre att prata. Är det vettigt? nee, verkligen inte.
Så jag anser inte att det finns ett MÅSTE att man ska arbeta heltid. Jag gjorde inte det när min son var liten, jag och min dåvarande man prioritade och levde lite enklare, vi skippade fin bil, båt och andra kapitalvaror för att ha råd att ha lite mer tid med vår son. Det har det varit värt alla gånger om för vår del!
Om alla hade den möjligheten så VAD jag önskar att alla föräldrar verkligen tänkte så!
Med andra ord, vare sig vi får ett barn placerat hos oss eller inte så kommer jag INTE att börja arbeta heltid, vare sig nu, sen eller aldrig!
 
Håller helt med dig MGB!

Det verkar grymt att barnen skall ha upp till en timme längre dag borta än de vuxna............
Och då 5 dagar i veckan.............huvaligen....... :cry:

Känner mig oerhört friviligerad som kan jobba halvtid och har gjort hela tiden. Med en make som jobbar OB har våra barn, bio och placerade, legat på 12-15 h/vecka på dagis.
I o f s har DET varit i minsta laget då det inte är lätt att vara en i gruppen när man är där så lite.

Väger vi för och nackdelar mot varandra ser vi dock en övervikt åt det positiva hållet!
 
Håller med er MGB och Honey!!

När mina barn var små, jobbade jag natt. Helt suveränt. Barnen var max 20timmar i veckan på dagis. Fritids inget, då de kunde komma hem efter skolan.

När vår placering ska börja hos dagmamma, kommer jag att försöka ha barnet där så lite som möjligt.

Med facit i hand på de stora så var det rätt att jobba mindre. Har gott av det idag.

Jag är inte sån att jag kan lämna dem 06, för att hämta 18, ej heller ha dem där lediga dagar. Vi hittade på saker ihop istället.

Visst hade jag sämre lön...men hellre det än trötta barn!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp