Språkstörning, någon som har erfarenhet?

Hej,

Vi har en 7-åring placerad som tydligen har ADHD diagnos, men som soc inte var säkra på verkligen skulle ha det; då diagnosen gjordes medans han ännu bodde kvar hemma. Hemma har han haft snälla bios, föräldrarna har sin egna problematik och har inte kunnat tillgodose barnets behov, utan när han kom till fosterhemmet så var han minst 3 år efter i sin utveckling på alla plan och hade ingen som helst dygnsrytm.


Nu när jag börjar lära känna honom (vi hade lång inskolning; ca 2,5 månader med långa träffar 3 ggr/v) och sedan flyttade han in i början av augusti så tycker jag att vissa bitar kanske stämmer på en adhd diagnos; tittar man på symptomen och plockar bort det värsta hyperaktiva så har han många av symptomen; han kan kännas väldigt disträ, man kan uppleva att han "inte lyssnar", han har svårt med koncentration och med att fokusera. Han tar lång tid på sig för att komma till skott och avsluta en handling.

Det som kommer till är språket. Han har enligt vad jag fått höra pratat lite/inte alls/mycket dåligt i princip ända tills han var ca 6,5 och flyttade till jourhemmet. Där började han prata. Nu pratar han hela tiden, en riktig liten pratbubbla.
Dock har han väldigt dålig ordförståelse, mycket, mycket sämre än man kanske tror när man pratar med honom... numera när jag börjar förstå omfattningen så har jag börjat förklara med så enkla ord som möjligt betydelsen av alla möjliga ord som man kanske annars tar som självklara att han borde förstå innebörden av.

Men det känns som det är mer än så, eller så kanske vissa andra saker jag upplever att han har svårigheter med hör samman med språkstörningen? Har hittat lite info och även om att det överhuvud taget faktiskt finns något som heter generell språkstörning på nätet...

Vi tragglar också namn på dagar, hur många dagar i en vecka, vad är det för dag idag, igår och imorgon.. han har nämligen inte haft någon tidsuppfattning alls, han vet inte vad en dag, en vecka, en månad är. Han kan inte skilja på vad som är "på riktigt" och vad som är te x tecknad bok. Han verkar ibland ha väldigt svårt för att lära sig, och väldigt dåligt minne... man kan sitta och prata om tex vilken dag det är idag, och om han inte vet, berätta det, och prata om det. Och sedan fråga nästa mening om vilken dag var det idag då? Och då har han glömt bort igen. Och igen...

Medans han å andra sidan sedan är jätteduktig på att ljuda bokstäver, och på bokstävernas namn. Så det är lite dubbelt.

Sedan har han inga sociala koder, men det är ju inte så konstigt när man inte fått lära sig.
Han kan inte leka, eller har väldigt svårt för det; jag upplever det som att han inte vet hur man gör. Han saknar liksom fantasin. Han gillar att kasta saker och har t ex kommit på det här med att kasta flaska, och då kan han gå in för det med hull och hår och bara vilja göra detta. Tror det kan ha att göra med att det är sådana lite enklare saker han känner att han "klarar" av?

Tycker att han är lite osäker grovmotoriskt, han är lite "sämre" på att te x klättra i klätterställning och liknande än de flesta andra barn, även betydligt yngre än han. Han gick även väldigt försiktigt i trappor i början, och var jätteförsiktig på studsmattan. Och när han kastar saker eller sparkar boll är det ganska hej vilt och utan kontroll - flera som fått känna på i sexårsverksamheten där han går nu.

Min fråga är om det är någon av er som har erfarenhet/kunskaper om språkstörningar? Och lite allmänna råd och tips? Och vad det eventuellt kan vara? Även hans lärare vill nu kolla med skolsyster om de kan be en specialpedagog testa honom för att se vad han behöver hjälp med...


Trevlig helg på er,

M
 
Kolla lite på språkinlärning i adoptionslitteraturen.
Finns bl a ett häfte som heter "Hur får man ett språk" som är ganska informativt.
Det är väldigt vanligt att adopterade barn som kommit som lite äldre har ett s k ytligt språk.
Många ord men förstår inte innebörden i dom.
 
Vi hade en jourplacering under ngr månader. Han var bara 4 år. När placeringen var över var vi övertygade om att han hade en sk svagbegåvning (som förälder hade). Han förstod oss inte ordentligt så han upplevdes som jobbig. Men ytligt sett verkade han förstå, det behövdes lite tid. Men det låter på dig som att det inte behöver vara den diagnosen. Med ett språk som inte funkar blir ju allting svårare och mer frustrerande. Sök till logoped (via vårdcentralen har jag för mig). Vår yngsta tog vi dit och de kunde enkelt reda ut att för henne var det bara ytliga problem med uttalet.
 
Hej Sparris,

jag tror att det är något mer än adhd diagnosen som han fått tidigare... vet inte om det "bara" är en språkstörning, eller om det är i kombination med svagbegåvning - lindrig utvecklingsstörning, har varit inne på det spåret iallfall... det känns som om det är för mycket som han inte förstår (soc tror att åtminstone ena föräldern är svagbegåvad). Pratade lite med skolan nu och de ville be skolsyster om en specialpedagog som kunde titta på/utreda honom för att se hur man kan hjälpa honom. Kan inte du berätta mer om hur det yttrade sig på pojken ni hade som ni är säkra på att han hade en svagbegåvning? Skicka gärna meddelande.... skall till skolsyster på fredag, skall kolla med henne om hon kan hjälpa till med logoped. Jag har frågat soc, och de sa att det skall gå genom skolan...
 
Förresten, har sökt soc i flera dagar för att fråga om diagnosen, vad som står i den etc, på grund av att vi fick höra så lite info om vårt barn innan vi träffade honom. Nu fick jag svar att han både har adhd och generell språkstörning...
 
En kompis till mig har en son med språkstörning.
Han är 20 nu. När han gjorde tester i sexan visste han inte vad ordet skjorta var för något. Förstod inte klockan, minns inte vad som var svårt men han förstod inte tiden.
Månaderna kunde han inte rabbla och sken solen mitt i vintern så sa han att det var sommar.

Han slutade läsa engelska i sjuan tror jag, för han förstod inget.
Hade även jättesvårt med alla andra ämnen.

Jag tycker att kompisens son har större svårigheter än många av de flrståndshandikappade jag har jobbat med och ser honom som mer förståndshandikappad. Ingen aning om hans språkstörning är väldigt grav eller om han faktiskt också är lågbegåvad.

Hur som helst så är det en fin kille :)
 
Tillbaka
Topp