Hej,
Vi har en 7-åring placerad som tydligen har ADHD diagnos, men som soc inte var säkra på verkligen skulle ha det; då diagnosen gjordes medans han ännu bodde kvar hemma. Hemma har han haft snälla bios, föräldrarna har sin egna problematik och har inte kunnat tillgodose barnets behov, utan när han kom till fosterhemmet så var han minst 3 år efter i sin utveckling på alla plan och hade ingen som helst dygnsrytm.
Nu när jag börjar lära känna honom (vi hade lång inskolning; ca 2,5 månader med långa träffar 3 ggr/v) och sedan flyttade han in i början av augusti så tycker jag att vissa bitar kanske stämmer på en adhd diagnos; tittar man på symptomen och plockar bort det värsta hyperaktiva så har han många av symptomen; han kan kännas väldigt disträ, man kan uppleva att han "inte lyssnar", han har svårt med koncentration och med att fokusera. Han tar lång tid på sig för att komma till skott och avsluta en handling.
Det som kommer till är språket. Han har enligt vad jag fått höra pratat lite/inte alls/mycket dåligt i princip ända tills han var ca 6,5 och flyttade till jourhemmet. Där började han prata. Nu pratar han hela tiden, en riktig liten pratbubbla.
Dock har han väldigt dålig ordförståelse, mycket, mycket sämre än man kanske tror när man pratar med honom... numera när jag börjar förstå omfattningen så har jag börjat förklara med så enkla ord som möjligt betydelsen av alla möjliga ord som man kanske annars tar som självklara att han borde förstå innebörden av.
Men det känns som det är mer än så, eller så kanske vissa andra saker jag upplever att han har svårigheter med hör samman med språkstörningen? Har hittat lite info och även om att det överhuvud taget faktiskt finns något som heter generell språkstörning på nätet...
Vi tragglar också namn på dagar, hur många dagar i en vecka, vad är det för dag idag, igår och imorgon.. han har nämligen inte haft någon tidsuppfattning alls, han vet inte vad en dag, en vecka, en månad är. Han kan inte skilja på vad som är "på riktigt" och vad som är te x tecknad bok. Han verkar ibland ha väldigt svårt för att lära sig, och väldigt dåligt minne... man kan sitta och prata om tex vilken dag det är idag, och om han inte vet, berätta det, och prata om det. Och sedan fråga nästa mening om vilken dag var det idag då? Och då har han glömt bort igen. Och igen...
Medans han å andra sidan sedan är jätteduktig på att ljuda bokstäver, och på bokstävernas namn. Så det är lite dubbelt.
Sedan har han inga sociala koder, men det är ju inte så konstigt när man inte fått lära sig.
Han kan inte leka, eller har väldigt svårt för det; jag upplever det som att han inte vet hur man gör. Han saknar liksom fantasin. Han gillar att kasta saker och har t ex kommit på det här med att kasta flaska, och då kan han gå in för det med hull och hår och bara vilja göra detta. Tror det kan ha att göra med att det är sådana lite enklare saker han känner att han "klarar" av?
Tycker att han är lite osäker grovmotoriskt, han är lite "sämre" på att te x klättra i klätterställning och liknande än de flesta andra barn, även betydligt yngre än han. Han gick även väldigt försiktigt i trappor i början, och var jätteförsiktig på studsmattan. Och när han kastar saker eller sparkar boll är det ganska hej vilt och utan kontroll - flera som fått känna på i sexårsverksamheten där han går nu.
Min fråga är om det är någon av er som har erfarenhet/kunskaper om språkstörningar? Och lite allmänna råd och tips? Och vad det eventuellt kan vara? Även hans lärare vill nu kolla med skolsyster om de kan be en specialpedagog testa honom för att se vad han behöver hjälp med...
Trevlig helg på er,
M
Vi har en 7-åring placerad som tydligen har ADHD diagnos, men som soc inte var säkra på verkligen skulle ha det; då diagnosen gjordes medans han ännu bodde kvar hemma. Hemma har han haft snälla bios, föräldrarna har sin egna problematik och har inte kunnat tillgodose barnets behov, utan när han kom till fosterhemmet så var han minst 3 år efter i sin utveckling på alla plan och hade ingen som helst dygnsrytm.
Nu när jag börjar lära känna honom (vi hade lång inskolning; ca 2,5 månader med långa träffar 3 ggr/v) och sedan flyttade han in i början av augusti så tycker jag att vissa bitar kanske stämmer på en adhd diagnos; tittar man på symptomen och plockar bort det värsta hyperaktiva så har han många av symptomen; han kan kännas väldigt disträ, man kan uppleva att han "inte lyssnar", han har svårt med koncentration och med att fokusera. Han tar lång tid på sig för att komma till skott och avsluta en handling.
Det som kommer till är språket. Han har enligt vad jag fått höra pratat lite/inte alls/mycket dåligt i princip ända tills han var ca 6,5 och flyttade till jourhemmet. Där började han prata. Nu pratar han hela tiden, en riktig liten pratbubbla.
Dock har han väldigt dålig ordförståelse, mycket, mycket sämre än man kanske tror när man pratar med honom... numera när jag börjar förstå omfattningen så har jag börjat förklara med så enkla ord som möjligt betydelsen av alla möjliga ord som man kanske annars tar som självklara att han borde förstå innebörden av.
Men det känns som det är mer än så, eller så kanske vissa andra saker jag upplever att han har svårigheter med hör samman med språkstörningen? Har hittat lite info och även om att det överhuvud taget faktiskt finns något som heter generell språkstörning på nätet...
Vi tragglar också namn på dagar, hur många dagar i en vecka, vad är det för dag idag, igår och imorgon.. han har nämligen inte haft någon tidsuppfattning alls, han vet inte vad en dag, en vecka, en månad är. Han kan inte skilja på vad som är "på riktigt" och vad som är te x tecknad bok. Han verkar ibland ha väldigt svårt för att lära sig, och väldigt dåligt minne... man kan sitta och prata om tex vilken dag det är idag, och om han inte vet, berätta det, och prata om det. Och sedan fråga nästa mening om vilken dag var det idag då? Och då har han glömt bort igen. Och igen...
Medans han å andra sidan sedan är jätteduktig på att ljuda bokstäver, och på bokstävernas namn. Så det är lite dubbelt.
Sedan har han inga sociala koder, men det är ju inte så konstigt när man inte fått lära sig.
Han kan inte leka, eller har väldigt svårt för det; jag upplever det som att han inte vet hur man gör. Han saknar liksom fantasin. Han gillar att kasta saker och har t ex kommit på det här med att kasta flaska, och då kan han gå in för det med hull och hår och bara vilja göra detta. Tror det kan ha att göra med att det är sådana lite enklare saker han känner att han "klarar" av?
Tycker att han är lite osäker grovmotoriskt, han är lite "sämre" på att te x klättra i klätterställning och liknande än de flesta andra barn, även betydligt yngre än han. Han gick även väldigt försiktigt i trappor i början, och var jätteförsiktig på studsmattan. Och när han kastar saker eller sparkar boll är det ganska hej vilt och utan kontroll - flera som fått känna på i sexårsverksamheten där han går nu.
Min fråga är om det är någon av er som har erfarenhet/kunskaper om språkstörningar? Och lite allmänna råd och tips? Och vad det eventuellt kan vara? Även hans lärare vill nu kolla med skolsyster om de kan be en specialpedagog testa honom för att se vad han behöver hjälp med...
Trevlig helg på er,
M