Svårt med regler.....å gränser

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Behöver er feedback. Vi har en väldigt ung tonåring placerad. Aldrig haft den åldern på en placerad tidigare, bara äldre eller yngre. Tjejen har inte haft några regler eller gränser att tala om, van att få göra allt vind för våg. Fått pengar i massor , alla dyra elektronikprylar och märkeskläder hon pekat på. Ja, ni förstår säkert. Nu blir det såklart en chock att komma till en vanlig familj ,med tider , gränser och veckopeng som ska räcka en vecka.
Vi har dagliga " samtal" ( milt sagt) om att " alla andra får..."'ja, ni vet det där med gissar jag. Nu undrar jag, vad ni andra kör med för tider och gränser ?
Jag stolpar upp allt för enkelhetens skull & hoppas att några orkar svara... :bow
* Läggtider vardagar ( skoldagar)
* Läggtider helg/ sommarlov
Med läggtider menar jag när det ska sovas. Vi har sagt kl 22 på vardagar och dumma som vi är, trott att på hon sover direkt... ( det gör hon naturligtvis inte då) Helger börjar bli senare och senare så vi känner att vi måste sätta en gräns för när data och internet ska stängas av.
* vad en veckopeng på 100kr ska räcka till.
Jag vet ju såklart vilka regler och gränser vi har haft på våra egna biosar, men vill bara kolla med er om det kanske är vi som är för hårda....
 
Det med internet är svårt att ha koll på. Vi har ibland fått köra med att man får lägga ifrån sig telefon och iPad i köket innan man går och lägger sig. Detta för att kunna komma till ro. Vi hade en tonåring placerad som blev uppringd ibland mitt i natten av kompisar som ville prata.
22.00 på vardagar tycker jag absolut är tillräckligt länge en vardag och på helgen tycker jag att :angel: ska sova innan ni lägger er dock senast 23.30.
Veckopengen hos oss ska räcka till eget nöje typ bio, resor till och från nöjet eget godis, sparpengar till större saker de önskar sig, även till mindre saker såsom böcker, filmer, smink m.m.
Vi bjuder på gemensamt godis, kläder och skor, hygienartiklar, resor till och från aktiviteter, alla nöjen som familjen gör tillsammans, skolaktiviteter plus extrapengar till det m.m.
Tre
 
Tack , nu vet jag att vi inte är för hårda ! Vi har sagt samma sak om veckopengen, men vi är sååå snåla , det räcker ju inte till nånting ! Helgsovtiderna måste vi som sagt skärpa till, höll på att svimma sist hon sa att " jag såg en film till kl 02 inatt " !! Då hade hon " lagt sig" vid kl 23. Hon kan inte riktigt förstå skillnad i regler och gränser för våra äldre " barn".
Återigen, tack snälla för feedback ....Det behövs.
 
Hej,
VI ger vår tonåring barnbidraget som då ska räcka till kläder, godis, mobil etc.
Räcker inte det så tar det en månad till innan nya pengar kommer!
 
...fast jag ger inte en 13-14 åring barnbidraget i handen... Då är det slut dan efter.
Speciellt med det habegär som finns här....
 
Vår 14-åring får 500 kr i månadspeng som ska räcka till det privata utom mobil och kläder.
Han kan blåsa allt första dagen på ett dataspel han vill ha eller spara 450 nästa månad, väldigt olika.
Dock funkar det bra trots att jag var orolig för motsatsen.............. :angel
 
Det är såklart olika från unge till unge :D
Den här fröken får 100kr i veckan, är slut dan efter.... Van att få MYCKET.
 
Ja, vill de göra av med allt på en gång så är det ju upp till dem.
De vet ju hur mycket pengar de har och när det blir nya pengar.
Är man 13-14 år så förstår man ju det.
Det är ett bra sätt att lära dem att hushålla.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp