tacka nej till uppdrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag vill bara skriva av lite... Vi fick frågan om vi var intreserade att bli kontakt familj får en liten :angel: som är några år äldre än vår bio. För var vi intresserad, men sen hände ingenting.
Nyss ringde de igen, men då var vi inte så säkra att det var uppdraget för oss och om det var rätt tid för oss, med så mycket annat på gång nu. Min man var tveksam om vi orkar, med egna små barn och utan enfarenhet (uppdraget var ganska enkelt på pappret men man vet aldrig). Så tackade vi nej, istället av att ta deras tid för utredning.

Men fortfarade... det känns lite fel. jag har det svårt att säga nej. Om det skulle fungera bra? Om de inte hittar någon annan snabbt? Jag känner om jag skulle bara ansvaret och skulden för det. Jag försöker inte tänkta så mycket på det, och hoppas att det skulle känna bättre snart (och jobbar mycket, så jag är upptagen hela tiden).

Ni som har mer enfarenhet av att tacka nej - hur känner ni, hur hanterar ni detta?
Corri
 
Corrina sa:
Hej!
Jag vill bara skriva av lite... Vi fick frågan om vi var intreserade att bli kontakt familj får en liten :angel: som är några år äldre än vår bio. För var vi intresserad, men sen hände ingenting.
Nyss ringde de igen, men då var vi inte så säkra att det var uppdraget för oss och om det var rätt tid för oss, med så mycket annat på gång nu. Min man var tveksam om vi orkar, med egna små barn och utan enfarenhet (uppdraget var ganska enkelt på pappret men man vet aldrig). Så tackade vi nej, istället av att ta deras tid för utredning.

Men fortfarade... det känns lite fel. jag har det svårt att säga nej. Om det skulle fungera bra? Om de inte hittar någon annan snabbt? Jag känner om jag skulle bara ansvaret och skulden för det. Jag försöker inte tänkta så mycket på det, och hoppas att det skulle känna bättre snart (och jobbar mycket, så jag är upptagen hela tiden).

Ni som har mer enfarenhet av att tacka nej - hur känner ni, hur hanterar ni detta?
Corri
Hej
de ringde i början av sommarn om en liten som hade kunnat vara så bra för oss
men de fans saker med han som inte skulle fungera i vår familj så blev nej
vi kände att vi var tvungen säga nej ... men nu vill jag få gärna samtal som jag kan säga jag till :rollhappy: :rollhappy: mvh Stormamma
 
Ibland går telefonerna varma här hemma, det kan ringa flera ggr i veckan. Ibland har de försökt att "spela" på vår empati och sagt " jaha, då måste vi splittra på syskonen" etc. Men jag har slutat att ha dåligt samvete och släpper förfrågningarna direkt om vi tackar nej. Att inse sina begränsningar och agera utifrån HELA familjens bästa är bra egenskaper :banan:
 
Nu är det kanske dags... vi är klar med utredningen och väntade lite redan (allt började i juni, så det var några månader väntan redan).
Nu har vi fått förfrågan om ett uppdrag som passar oss perfekt (som kontaktfamilj). Men den här gången kanske det är kommunen som backar, då jag är gravid (jätte tidigt så mycket kan hända). Vi hoppas att de skulle se det som fördel inte nackdel (vi blir mycket mer hemma på grund av bebisen och kanske till om med skulle vara bra för :angel:
Vi ska se... men man känner sig lite stressad och vill ha svaren snabbt... istället av väntan.
Corri
 
Get är klart att man ska säga NEJ. För matchningen är A och O för att det ska funka. Det finns så många att fråga och i värsta fall får soc vända sig till organisationer. INGEN ska ha dåligt samvete. Vi är utbytbara allihopa.
 
Trygga Rekan sa:
Get är klart att man ska säga NEJ. För matchningen är A och O för att det ska funka. Det finns så många att fråga och i värsta fall får soc vända sig till organisationer. INGEN ska ha dåligt samvete. Vi är utbytbara allihopa.

Jag fattade det som att kommunen skulle backa p g a graviditeten :?
 
Vi vet inte än om de skulle backa, de var interserade och nu sa vi att barn är på väg, även om det är tidigt för att vi vill inte ljuga eller låstas att vi visste ingenting. Men annars passar vi perfekt, både vi till barnet och barnet till oss.
Jag hoppas at ha svaret inom några dagar, om de vill träffa oss eller inte. Och här kan :angel: s bio mamma som har mycket att säga också.

Corri
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp