Är även jag väldigt nyfiken. Har nu kommit såpass långt att vi haft soc, bio samt barnet på besök hos oss. Vi trodde allt var i princip klart (under förutsättning att bio var nöjd med oss) då vi tackat nej till andra placeringar osv. Mötet gick bra men på slutet säger barnsekr till barnet att " du behöver ju inte bestämma dig nu" samt föreslår att om hen bestämmer sig kan vi börja träffas då och då för att hitta på olika roliga aktiviteter. Vi känner väl att givetvis kan vi hitta på roliga saker tillsammans som en del av "inskolningen" men vi är inte beredda på att ta ledigt från jobb osv utan ersättning för att agera kontaktfamilj vilket hen själv egentligen från start istället ville ha. Min fråga är, när börjar isf vanligtvis placeringen? Vid tidigare placering har vi gjort på samma vis, dvs ca 2-3 träffar med kommun och sedan bios och ev "barnet" sen har det då direkt bestämts om placering när soc, vi och bio har känt att det varit rätt. Men inte har en tonåring fått styra allt som hen själv önskar.
Under mötet hos oss uttryckte även barnet att hen verkligen inte tycker om barn (vilket vi har 2 små hemma). Detta gör mig lite tveksam då detta alltid är en av mina första frågor vid förfrågan om placering. (Vad tycker placeringen om barn, är hen van vid barn, kan hen tänka sig att bo med barn, samt har placering ett utåtagerande beteende?)
Hoppas på lite råd, trots att jag lägger mig i någon annans tråd <3