Trevlig kväll ....not

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vårt lånebarn hade två kompisar på besök.
första kvällen gick jättebra. Killarna var trevliga och gick självmant och la sig vid 22.30 tiden.
Andra kvälen händer det som inte får hända. Killarna gick ut vid 18 tiden och fick tid att de skulle vara hemma absolut senast 23.
ca 21.30 ringer polisen. 2 av dem blir hemkörda varav vårt lånebarn är ett av dem. Kompisen som är 2 år äldre fick polisen släpa in för han kunde inte stå på benen.
Men vi har bara druckit öl försäkrade lånebarnet.
Efter en stund börjar kompiskillen må sämre och det var svårt att få kontakt med honom. Jag ringer en ambulans som kommer efter en stund.
3:e killen kommer hem strax innan ambulansen.
Alla 3 har druckit men den älsta 16 år åker till sjukhuset med min man i släptåg. på sjukhuset blir han ännu sämre och hamnar på intensiven. han har alla utvändiga tecken på att han tagit något mer än bara alkohol.

Jag ringer killens föräldrar strax innan ambulansen kommer och pappan sätter sig i bil för att köra 21 mil hit.
På morgonen kommer de förbi innan de åker hem. Pappan säger att proverna inte visar mer än alkohol. Men de hade haft ett samtal med barnläkaren som konstaterar att det var nära ögat. Hade jag inte ringt ambulansen då jag gjorde det så hade killen förmodligen inte överlevt.
Jag skakar när jag skriver detta.

Nu får lånebarnet en hel del konsekvenser av det inträffade. Bla reseförbud till hemorten på minst 1 månad.

Till oss sa han det klassiska att han bara druckit 2 öl. Välidgt stora öl måste det ha varit :) Det är inte riktigt så att man spyr som en gris på morgonen efter 2 öl.
Men hur skall vi återuppbygga förtroendet för honom. Han är bara 13 år ska jag tillägga. Hur ska vi få honom att förstå att det blir konsekvenser av det man gör? det är lätt att vara ångerfull dagen efter när man är bakis men sen då?

A
 
Säger bara stackars er.....13 år???

Har inte mycket mer att skriva till er, hoppas allt ordnar sig.

Kram Ingrid
 
Ja,

vad ska man säga. När "världen" som vårt lånebarn kommer ifrån är så vitt skildt från vår.
I hans värld är det ok för 13 åringar att dricka när de känner för det, det är ok att ha sex, det är ok att vara uppkäftig mot vuxna om man blir arg.

Vi försöker peppra honom med sunda värderingar och försöker visa så mkt kärlek vi bara kan men, frågan är om det räcker?

2 poliserskorter på 3 månader är ganska mycket i mina ögon för en 13 åring.

Jag tog en promenad i går kväll för att rensa hjärnan och tankarna på ett rekreationsområde som ligger nära där vi bor. Där mötte jag flera ungdomsgäng som var ute för att festa. Men det var bara "småungar" 13-16 år max. Vart var alla vuxna? Jag hade dessvärre inte mod när jag var ensam att konfrontera dessa gäng men jag lider över att det är så illa som det är i samhället idag och jag tycker att man borde kunna lita på en 13 åring kl 18 en torsdagskväll.

A
 
Vi har ett sommarbarn just nu på 14 år, vi skulle verkligen inte kunna låta honom gå ut på kvällen med några kompisar för att ha kul. Då skulle något liknande hända befarar jag starkt.
Det jag tycker är väldigt konstigt är varför polisen körde hem han som var så berusad? Eftersom deras rutiner ska vara att dem ska till antingen fyllearresten eller lasarett. Så är iaf reglerna i vårt län.
Nu är det ju som så att grabbarna ni har kanske verkligen inte drack mer än vad dem säger, men det är numera VÄLDIGT vanligt att fula människor drogar ner andra människor genom att hälla diverse narkotiska preparat i deras drycker osv.
Det troliga är ju ändå att dem drack sig alkoholförgiftade och har svårt att stå för sin sak. Jag skulle som straff självklart ge utegångsförbud för en lämplig tid som blir kännbar för den vederbörande.
Vi tror ju på att fokusera sin energi på andra saker som gör att man helt enkelt är rejält sliten så att man inte har ork kvar till dumheter.
Vår stora bioson har spelat ishockey hela sitt barnliv och la sin energi på det och då pratar jag om en kille som har enormt mycket energi och är rejält dominant i sitt sätt.
 
Urs urs,ja vad ska man säga?
Vi satt i en någorlunda samma sits för ett tag sedan då vår lånebarn som är ELVA var full hemma hos en kompis.
Vad gör man och vad säger man?

Kram från mig
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp