tvillinpar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej har arbetat som familjhem i många år men nu är det så att jag har fått ett tvillingpar på låns varannan vecka :) Den ena utav tvillingparet är väldigt tillbaka dragen,pratar inget förutom att h*n säger mamma,pappa och ka,går alltid bakom sin tvilling,vågar inte prova själv först, att tillägga är att även den andra också är sen i utv fast pratar mycket mera.Barnen kommer från en kaotisk familj med många familjemedlemmar.Jag har pratat med soc om inte vi skulle prova på dagis på h*n för att få uppleva kompis relationer samt inte vara bakom sin tvilling hela tiden,dom går på dagis när dom är hemma hos biosarna fast tillsammans,och jag vill prova dagis fast utan den andra tvillingen för att barnet ska utvecklas mer som en individ.Vad tycker ni? Förslag tas gärna emot.
Dom här tvillingarna är tillsammans 100% av dygnet när dom är hemma hos biosarna dom gör ALLT tillsammans och då menar jag precis allt!Tacksam för lite tips å råd mvh Linda :razz:
 
Det låter inte som om dom är så gamla, dina tvillingar?

Spontant skulle jag hellre vilja vara två vuxna med dom och kunna ägna sig helt åt en var.
Låter som om dom skulle behöva betydligt mer än dom får och då tror jag inte dagis är det de behöver mest i nuläget (OM dom är så små som jag gissar???)
Dagis i all ära men rätt dos för rätt barn.
Närhet, bli sedda, kommunicerade med............
Och då extra mycket med en blyga lilla Violen........
 
Såg flera inlägg :) Jo då vi är två vuxna hemma på helttid som ger mycket uppmärksamhet till var och en men den andra behöver lära sig barn "koder" vilket h*n inte kan göra när den andra är med :)Men det vi och barnpsykologen menar är att den lilla violen behöver få vara ensam på dagis då den andra gärna buttar bort den lilla violen på dagis inte hemma,mitt inlägg blev helt fel i morse :))
 
Något som jag sett som positivt när de väl går på förskolan är att gå på olika avdelningar.
Tvilling kontakten emellan är bra, men kan bli för mycket också.
De förlitar sig så mycket på varann att när de sen blir särade på kan de inte klara sig själva.
Har träffat många tvillingpar och tillsammans är de jätte starka men ensamma är de helt vilsna.
Jag tror att i deras ålder behöver de gå på förskola men som sagt inte tillsammans.

Lycka till
 
Jag vet inte ändå jag......??? :? Är man bara 3 år,bor i 2 så olika hem/familjer,är tvilling med allt vad det innebär och säkert har massor av brister(borde hn ju ha.... i alla fall känslomässigt,trygghetsmässigt,relationsmässigt och kanske även rent utvecklingsmässigt.Och hur är det med anknytning?).......så känns det fel att blanda in en förskola till!

Som jag känner det borde hn först få komma ikapp på alla andra områden....annars är det ingen mening alls att skicka ivg hn till dagens förskola....Hur ska en sån liten otrygg kråka kunna hävda sig i den miljö våra förskolor nu kan erbjuda....???

Den biten ni vill ge med en förskoleplacering kan gott vänta till året innan skolstart.....Och vem vet...?När allt annat fallit på plats kanske just det ni vill ge faller på plats av sig själv???

"Det är svårt att få väggar och tak stadiga om hela grunden svajar..."

Utan att känna barnet så får jag för mig att först måste hn få bygga upp en sund anknytning till en trygg vuxen....och sen utifrån det jobba sig vidare....Och eftersom hn bara har 50% på sig för det så känns det som prio 1!!!!

Förskolan är bra för alla barn som redan funkar och har det bra!Men tyvärr så vill jag tycka att "trasiga" barn inte har nåt där att göra OM dom inte måste......Hur ska typ 3 vuxna med grupper upp emot...och kanske över, 20 barn kunna ge ett trasigt barn det just det barnet behöver???Jag säger typ 3 vuxna just för att oftast är man 2 vuxna samtidigt i barngruppen.... just för att en vuxen kommer 6 på morgonen och den som stänger kommer ju vid 10 eller så....Personalen har 40 timmarsvecka vilket innebär 8 timmar/per dag(och öppethållandet blir minst 12 timmar...)....sen har man rätt till lunch och nån annan rast,barnfri tid för lanering och en MASSA krav på dokumentation.....På min förskola innebär det full bemanning 10-12.....

Hoppas livet går att lösa på annat sätt.....Barndomen är så kort och era 2 små har väl bara en ½ barndom om det är så illa att dom är placerade den andra ½n av tiden....????
 
Hur länge har barnen bott hos er? Varför bara varannan vecka? Skulle barnet gå på förskolan (samma) varje vecka eller bara "er vecka?
Om ni är två vuxna hemma på heltid så kan ni dela upp er och göra saker enskilt med barnen. Träffa andra barn enskilt. Genom tex lekparker, badhus, lekland, öppna fsk och andra mötesplatser för barn. De är redan mycket separationer för barnen när de varannan vecka bor i familjehem tänker jag. Och deras enda fasta trygghet är varandra.
 
Funderar på det faktum att barnen bor i 2 hem.... hm, märkligt...kan du beskriva mer om det vore det intressant. Har aldrig hört om det tidigare... :? . Verkar ju inte var någon optimal lösning för barnen?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp