Tystnadsplikt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har i vår familj varit varsamma med att föra vidare information rörande våra fam.hemsplacerade barn genom åren. Dock har vi informerat dagis/förskola/fritids och skola då hemtagningsbegäran varit aktuell. Av de skälen att det kan påverka både barnen och oss vuxna. När jag berättade för vårt ansvariga soc idag att förskolan visste om att hemtagningsbegäran är gjord av bio så fick jag minsann veta att "DET HADE PERSONALEN DÄR ABSOLUT INTE MED ATT GÖRA" . Jag blev paff , irriterad och förvånad. :? :bounce: :x Har absolut för mig- har livit upplyst av annat soc att vi ju inte har någon tystnadsplikt och känner mig säker på det...eller??? Sa till soc att om jag gjort något lagligt fel fick hon visa mig att så är fallet!!! Visst har jag rätt???? :? Vi berättar ju inga detaljer, men sånt som är till gagn för barnens väl och ve. Så att personalen ska ha en förståelse för varför barnen gör som de gör, beter sig som de gör.

Behöver en bekräftelse på att vi i vår familj inte trampar över våra befogenheter....
 
Helt rätt, som vanligt familjehem så omfattas man inte av sekretess utan förbinder sig i avtalet att vara aktsam med att föra information vidare.

Jag tycker inte att soc behöver veta allt som vi säger eller gör så länge som det inte skadar någon. Jag har alltid varit helt öppen mot dagis, skola, sjukvård osv. Det handlar ju om att personal som vi arbetar med måste få veta för att kunna hjälpa och förstå barnet.

Kram Sara
 
Jag har också varit öppen i problemen runt barnen med skola och dagis och till viss del har jag även berättat en del för dom närmaste i vårat umgänge.
 
Jag är också rätt öppen mot dem som har hand om vår stjärna ibland (personal, mina föräldrar och syskon, svärföräldrar). Jag ber dem att inte föra det vidare utan att de bara får veta för att förstå stjärnan bättre.

Att dagispersonal inte har med en hemtagningsbegäran att göra, förstår jag inte alls. Jag räknar med att vår dagispersonal kommer att bli intervjuad som ett led i en ev hemtagningsutredning... de är ju kunniga om barns utveckling och kan ge viktig input till vad som krävs för att en flytt ska gå bra, tänker jag.

Men, suck, som så ofta handlar det kanske mindre om att ha rätt i sak och mer om att ha en soc-person som kan sätta sig in i ens vardag... Men du behöver inte gå runt med dåligt samvete GDB!!!
 
hej!
jag tycker oxå det är konstigt att Dagis inte har med en hemtagningsbegäran att göra.....om det ska ske så måste det ju göras en ordentlig utredning kring det och då har väl dagis en del i den utredningen.
vi har nyligen gjort en BBIC-utredning på vår placering och då var Dagis inblandad. en bidragande orsak till att den utredning gjordes var just att mamman gjort en hemtagningsbegäran.
har en väninna med en placering som gjort utredning på Bup om ev. diagnos och då var dagis oxå en spindel i nätet, de hade tom en del möten på dagis med deras personal. soc och BUP
precis som någon skrivit tidigar så kan det ju vara viktigt för personalen att veta att det kanske är lite turbulens så att de kan bemöta barnet och oss på bästa sätt.....jag har varit helt öppen med min dagispersonal och det har bara varit positivt.
sally
 
Hej
Jag gör nog också som ni andra att jag berättar för skola och fritids så att
de bättre kan möta vår :angel: s behov och förstå lite bättre. Vi har även varit ganska öppna gentemot våra anhöriga och en del nära vänner, och ber dem att inte för det vidare.
Vårt liv ändrades ganska så drastiskt när vi fick vår :angel: här i våras.
Jag kan inte förstå varför ert soc blir så upprörda för det. Det är ju för barnens bästa vi gör det.
Kontakten med skolan blir ju så mycket lättare när man får skolpersnalen med sig, och att de vet lite om hur det fugerar här hemma på fritiden.
jag tycker verkligen inte att ni har överskridit era befogenheter, hoppas att allt slutar väl
Kram Mammamoa
 
Under "Bli familjehem" på familjehemmet.se så finns en länk till en pdf

http://www.familjehemmet.se/pdf/vagen_familjehem.pdf

i vilken det står bland annat följande:

Socialtjänstförordningen, SoF 2001:937
Skollagen 1985:1100
Sekretess
Familjehemsföräldrarnas vård av barnet omfattas inte av sekretesslagens bestämmelser. De
omfattas inte heller av någon annan lagreglerad tystnadsplikt. Skälet till detta är att ett
familjehem i vardagliga situationer skall fungera som ett barns egna föräldrar. Familjehemmet
måste till exempel i kontakter med barnomsorg och skola kunna prata om hur det går för
barnet, vad barnet behöver och skälen till att barnet reagerar på ett visst sätt
Det kan även ingå i deras uppdrag att ha kontakt med barnpsykiatrin eller barnhabiliteringen
och där kunna lämna den information som behövs.
När familjehemmet får till uppdrag skall nämnden erinra dem om att handskas försiktigt med
uppgifterna om barnet och dess anhöriga.
Socialnämnden får lämna familjehemmet den information som behövs för att vården skall
kunna genomföras.
Källa: Sekretess, boken Barnet och familjehemmet s.122

Vad jag kan se så är det väl helt rätt att informera andra som också har hand om barnet, så som förskola å sånt eller finns det nån annan paragraf som säger nåt annat? Jag är ju en färsking som inte ens är färdigutredd än så jag kan ju mycket väl ha missförstått det hela. =)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp