Unga men fulla av kärlek och ambition, vad tycker ni?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på Er, börjar med att säga hur glad jag är att jag hittade denna sida. Läst runt ett tag och det finns många bra frågor och diskusioner. Har inte direkt en fråga utan funderar lite på massa saker, så om någon orkar läsa allt detta och ta sig tid vore jag glad.

Jag och min sambo har länge diskuterat att göra en insatts för barn som tyvärr fått en dålig start i livet. Vi känner oss väldigt säkra på detta, är ett beslut som växt fram med tiden och många diskusioner. Men, vi är ganska unga så jag tänkte höra om lite åsikter på detta.

Jag (Mannen) är 24 år, jobbar som personlig assistent i hemmet hos en 28årig kille med autism. Företaget är fantastiskt och jag har fått en massa utbildningar inom både autism/aspberger och till viss del grundläggande psykologi. Är utbildat säkerhetshandläggare och har jobbat som väktare och med barn & ungdom som har olika cp skador. Så trots att jag är ung känner jag att det finns massa kött på benen. Mitt nuvarande yrke kombinerat med en massa utbildningar har verkligen gett mig ett helt annat perspektiv på livet.

Min sambo är 22 och utbildad kock. Har jobbat som kock och en massa inom hemtjänsten. Hon är fantastisk med barn. Vi har en gemensam son som är 16 månader. Vi fungerar bra tillsammans vad det gäller samspel med varandra i uppfostran. Strävar åt samma håll osv, en fördel inom detta känns det som.

Det som gjort att vi känner oss mer motiverade/sugna nu är för att vi har 2 st extra barn hemma . Utan att gå in på detaljer så har vi ganska nyligen fått hem 2 små killar från hennes sida av släkten där mamman är utbränd, så dom bor hos oss mån-fre. Allt detta är ordnat av socialen. Vi blev tillfrågade då det ej finns någon familj i denna kommun som tar så små barn. Grabbarna är 2 respektive 3 år. Funderade ett par dagar innan vi tackade ja och det ångrar vi inte. Min sambo går hemma heltid med detta (Våran son och killen på 3 år går på dagis 3 dagar i veckan, 5h per gång), under den tiden lägger vi extra tid på den andra killen som är lite sen i utvecklingen. Snart 2 år och går inte än. Men gud vilka framsteg han har gjort på den korta tiden, tar sig upp i soffan själv nu, både bra och dåligt :D. Han har aldrig lyckats med något sådant tidigare.

Svårt för Er att bilda en uppfattning kanske när ni inte känner oss men jag är lite nyfiken på vad ni tycker om våran ålder, är vi för unga för detta? Allt har gått så bra med socialen men det är ju inom släkten, nu har vi ju trots allt en fot inne men tror ni vi kan ha någon framtid inom detta redan nu? Vet inte hur sos ser på åldern, även om det givetvis finns flertalet andra faktorer som är viktigare. Finns det någon annan här som är lika ung som oss? Vad tycker ni äldre och mer erfarna? Ge oss tips, ideeér, dela med er av erfarenheter :idea:

Vi brinner iaf för detta, och vill verkligen hjälpa alla dessa barn som inte har någon. Vi är på gång att flytta till hus och vi har även dessa barn hela sommaren, så när vi vet mer och det har lugnat ner sig igen i 2009 är vi redo. Då är jag 25 och hon 23 :wink: hehe.
 
När man läser om er så inser man snabbt att mognad och ansvar inte har så mycket med ålder att göra. Ni gör redan en stor insats som ni skall känna er stolta över.

Sedan vad gäller stöd åt barn som inte finns inom släkten eller i bekantskapskretsen så kan det ju förstås bli tuffare, men det har ni säkert förstått själva. Med rätt stöd från soc. så brukar det mesta gå bra.
Det viktiga är att våga säga ifrån när något inte fungerar, vilket kan vara svårt, även för en 50plussare 8)

Lycka till med allt vad ni företar er med arbete, familjehem, nytt hem och er egna familj.

Glöm bara inte att hålla oss "uppdaterade" :wink:
 
Vad roligt att det finns unga människor som vågar och som har tid med ett åtagande.
Vi har ju ansetts relativt unga men vi är inte ens i närheten. Jag var 29 år när vi fick våran första plasering.
Men vi är iallafall 70-tals lister och oss skall det ju vara ont om. Det är så roligt att även unga i eran ålder vågar.
Det är så många som prioriterar utbildning och jobb. De väntar till de är över 30 med att skaffa egna barn.
Det kommer att bli väldigt ont om familjehem.
Kommunerna kommer att gå på knäna pga av alla inst-plaseringar. Jag läste i dagarna att det var en kommun som låg risigt till pga alla inst-plaseringar de låg back med flera miljoner.

Lycka till!
:idea:
 
Härligt att ni engagerar er i så unga år. Önskar att vi också gjort det, men det finns ju behov av olika åldrar och familjesammansättningar för olika placeringar och uppdrag.
Hoppas det går bra för er och era småttingar och att ni får nya uppdrag så småningom.

Pippi
 
Tackar!
Det är ju en mycket oroande faktor att det är och blir än större brist på resurser.
Tänk om alla männiksor som har tid, ork osv kunde öppna ögonen, vidga sina vyer och inse vilken förmån det verkligen är att få vara familjehem!
Menar inte att låta pretentiös, men förstår ni vart jag vill komma?
 
Hej!
Jag har läst era inlägg och kan bara hålla med er alla. Vi har mött endel motstånd eftersom vi har många barn och är själva 70-talister. Folk som inte har varit fam.hem förstår inte varför man vill ställa upp och få livet ganska så inrutat med umgängen och dylikt.
Jag och min man började som fam.hem eftersom vi har i våran släkt flera som har varit fam.hem och avlastningshem så vi har fått inblick i hur det kan vara i med och motgång. Det vi själva har upplevt jobbigast är att se ett barn flytta hem till en tillvaro som inte fungerar och kunna se i barnet ögon och säga det kommer att ordna sig, och veta att det kommer att bli problem. För att sedan efter inte ett år få tillbaka detta barn som har hunnit uppleva en massa hemskheter och sedan bygga upp tilliten som försvann i och med att vi lät barnet flytta. Det är tufft och det är nog detta många som funderar på att bli fam.hem oroar sig för...
Jag tycker det är underbart att ni som är så unga vill ta emot barn och jag kan inte tänka mig att det blir problem i framtiden för er.

mvh: FIa
 
Klart att det går att vara familjehem trots att ni är unga. MEN ni får vara beredda på att många är tveksamma till åldern i början. Eftersom ni redan har ett uppdrag så ligger ni bättre till eftersom det kommer att finnas referenser. Det svåraste med att vara unga är nog att få det första uppdraget, men den biten har ni ju redan klarat av... :D

Vi är unga (jag är 22 och maken 29) och har kännt av det en del... Vissa backar direkt när de hör åldern medans andra tar det jättenaturligt... Men visst märker vi skillnad nu när vi haft vårt första uppdrag, det hört på tonen bland dem man pratar med att vi är mycker mer intressanta nu.

Massa surr runt ikring mig just nu så jag skriver kanske lite rörigt.. Fråga gärna om det är något!

Lycka till!
 
Tack för alla svar, kul med fler människor som bryr sig :P . Alllt går jättebra här hemma nu iaf med våra små ligister. Som ni kanske sett i mitt först inlägg så var ju en av killarna lite sen i utvecklingen, en kombination av att mamman inte heller orkat. Världens gladaste kille som kan sitta i sängen en hel dag utan att säga nått (Ingen vidare kombianton med en utbränd va?, han kunde sitta en hel dag i sängen), men bara nu under denna korta tid så har han tex börjat klättra upp i soffan, går om han får hålla i ett finger, förut gick han knappt om man höll i båda händerna. Fötter vek utåt men han har fått grepp på det nu och håller dom rakare, så¨tror nog att han kan gå om ett tag. Han skriker när han vaknar i sängen för han vill ju ur och leka :), förut satt han tyst när han vaknade så man fick gå och titta hela tiden. Finns massa mer, utvecklas konstant.

Sen så den äldsta har vi fått från att ha blöja dygnet runt till att enbart sova med blöja och gå på pottan under dagtid. Han är även enligt omgivningen mer pratglad nu och öppen, mer mottaglig. Har slutat använda napp med på dessa 3 veckor.

Sist har vi våran biologiska son, får lära sig en massa nyttigt i att man lär dela med sig och allt det där, ni som har fler barn vet väöl hur de där är i början. MITT!!!! ;), sen börjas det,hehe.

Så skulle jag summera dessa 3 veckor finns det nästan inte ord för hur bra det gått, verkligen gått helt fantastiskt. Nu krånglar dock sos med ersättningen :S, lite halvdrygt.
 
Nu går han!! :P Idag staplade han iväg, blir ca 4-5 steg innan han sätter sig. Haha va underbart! Var lika kul att se honom gå som det var med våran son när han lärde sig. Det skiner om honom just nu :wink:
 
Åh vad glad jag blev när jag läste dina inlägg... Det märks att ni tycker om detta och kul att minstingen börjat gå! Det är något speciellt med det :)
 
Hej Robban!
Vi var unga när vi kom in i svängen som familjehem. Det var i början på 70-talet. Nygifta, inga egna barn, litet hus med stora renoveringsbehov. Jag var 23, mitt numera X var 26. Utredningen gick till så att en äldre kvinna från nämnden i vår hemkommun kom hem en fm. och pratade lite med oss, tittade runt bland tapetserarbord, snickarbänkar och målarpytsar . Hon öppnade köksskåp och garderober :D , som om hon skulle se vår lämplighet där?
Efter någon månad hämtade vi vårt första fosterbarn, en liten tulta på 14 månader. Det kunde ha gått precis hur som helst, men nu efter 34 år delar jag dagarna med 4 placerade barn och några avlastnings/kontaktbarn.
Finns inget ljuvligare än att gå barfota på en sommarvarm grusväg med en liten knubbig barnnäve i min hand. Stanna, ta in alla sommarens dofter och titta på träden som vajar i blåsten och stampa på myrorna som gnetrar på längs dikesrenen. Det är livskvalitet för mig. Ja, ja, jag har också sjuka barn, trilskandes föräldrar tjatiga tonåringar....
Lycka till med er nuvarnade placering och alla kommande.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp