Uppsägning från jobb

Vi har varit familjehem under ca 1 år åt en liten hen. :love: Jag har varit tjänstledig under detta år tills liten skolas in på förskola. Har nu fått förfrågan om vi kan tänka oss att ta emot fler placeringar och jag funderar då på hur man ska få sin vardag att gå ihop. Varje barn, biologiskt eller inte måste ju få sin egen tid, umgänge, möten mm.
Tror inte att jag får någon längre tids tjänstledighet igen av min arbetsgivare, alternativet är om det finns möjlighet att gå ner i tjänst eller att säga upp sig. Ett val jag funderar mycket på. :? :? Känns som vi förlorar för mycket ekonomiskt genom att säga upp sig samtidigt som alla pusselbitar i livet ska passa ihop för hela familjen.
Skulle gärna höra hur ni andra resonerar och lever runt era placeringar!
 
Jag tror inte man kan neka tjänstledigt för att man är hemma med barn.. tror bestämt jag läst de i tidigare inlägg för inte så länge sen. De är inte skillnad som fam hem eller egna barn eller ens systers av någon anledning. Bläddra runt lite här o kolla
 
De kan inte neka dig tjänstledigt så länge barnet du tar emot är under 18 månader . Arbetsgivaren kan heller inte neka dig nedsatt tid m 25 % så länge inte barnet fyllt 8 år eller gått ut första klass. Arbetsgivare har däremot ungen skyldighet att bevilja tjänstledigt för familjehemsplacerade barn . Det är ganska likt det att bara ledig för biologiska/ adopterade barn. Läs / googla på FÖRÄLDRALEDIGHETSLAGEN :)
 
..tror jag såg något utdrag någonstans ,men de kanske va på familjehemssidan på fb. Där hade någon kopierat att de va lika med familjehemsbarn.Men de kanske va när de va små
 
Jag var tvungen att säga upp mig, fick bara tjänstledigt för studier eller starta eget, då handlade det om större barn. Var hemma i drygt 2 år. Nackdelen att gå hemma är att man förlorar mycket på pension, tjänstepension, så det gäller att stoppa undan några tusenlappar i mån. Känns lite som man får ta ur egen ficka.
När man gått hemma ett tag längtar man tillbaka till jobbarkompisar mm. Har suttit i samma sits som dig, ångrar inte att jag gick hem , men hade turen att få komma tillbaka till samma ställe igen.
 
Hej, vill bara flika in med att alla inte längtar tillbaka till jobbet, jobbarkompisar mm. Jag har inte jobbat sen juni 2011 och jag längtar inte tillbaka ett dugg, så det måste ju vara olika.....
 
Nej, självklart gäller det inte alla, förlåt min felformulering.
Synd att det det inte är pensionsgrundande (tjänstepensionen), Har en mamma som varit hemma under min fosterbrors uppväxttid, 15 år, hon har jättedålig pension idag, får ut ca 7000kr/mån. Då har hon även jobbat deltid förutom dessa 15 år.
Man bör pensionsspara, ganska mycket per mån, försäkringsbolaget tipsade om 5000kr/mån. Var inte lika vanligt att pensionsspara förr som idag.
 
Tillbaka
Topp