Vi har ett syskonpar från en kommun sedan 2,5 år tillbaka. Flickan som är yngst har det varit mycket jobb med runtomkring, BUP samtal och skolsamtal. lite speciell tjej. Har kommunens högsta arvode och omkostnader, men då vill kommunen vi ska även betala skidutrustningar, möbler (om ny säng tex behövs) Thailandsresor. Ipader, datorer m.m. Här i höst kom förfrågan om vårdnadsöverflytt och då är ju såklart inte vi och kommunen överens om avtalet, man kommer att skjuta över allt jobb med flickan på våran familj. I den heta diskussionen så kläckte jag ur mig att då säger jag upp avtalet och det håller de stenhårt på nu och tänker flytta på barnen. Har talat om att jag tar tillbaka det men de bara säger att det går inte att göra ngt åt det. Äldsta pojken vill absolut inte flytta, han blir 15 år i april, får han inte bestämma ngt själv? Han är lite tystlåten och har bar kompisar här, skolan och träningarna fungerar jättebra, likaså hemma. Man kan inte bra få flytta på en kille som går i åttan.
Ena stunden vill man att vi ska skriva på vårdnadsöverflytt, nästa stund ska de flytta på dem och det mest för att vi inte kommer överens med kommunen (vi vuxna)
Alltså, det var så precis så i fredags kom socialstyrelsen ut med en nyhet där det handlar om att man flyttar på barn allldeles för ofta, kände oss så träffade. Har behövt hjälp men finns ingen att få från kommunen.
Är det så, att om man sagt upp avtalet så går det inte att ändra på? Barnen vill ju så gärna bo kvar och vi vill ha dem kvar, men inte kommunen. Helst skulle jag vilja det var konsulent stött, den här kommunen jobbar inte för barnens bästa, de jagar pengar och då får de hellre flytta. De kör stenhårt på att jag sagt upp avtalet.
Någon som har förslag på hur vi ska göra?
Ena stunden vill man att vi ska skriva på vårdnadsöverflytt, nästa stund ska de flytta på dem och det mest för att vi inte kommer överens med kommunen (vi vuxna)
Alltså, det var så precis så i fredags kom socialstyrelsen ut med en nyhet där det handlar om att man flyttar på barn allldeles för ofta, kände oss så träffade. Har behövt hjälp men finns ingen att få från kommunen.
Är det så, att om man sagt upp avtalet så går det inte att ändra på? Barnen vill ju så gärna bo kvar och vi vill ha dem kvar, men inte kommunen. Helst skulle jag vilja det var konsulent stött, den här kommunen jobbar inte för barnens bästa, de jagar pengar och då får de hellre flytta. De kör stenhårt på att jag sagt upp avtalet.
Någon som har förslag på hur vi ska göra?