Utmaningen med kontakt med bios

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett av våra bästa beslut är att vi blev familjehem.

Glädjeämnena blir många. Känslan att kunna hjälpa någon som behöver stöd och hjälp är bra. Att kunna dela med sig och erbjuda ett eller flera barn en trygg plats , ett hem.

Min erfarenhet genom åren är att den största utmaningen som familjehem är kontakten med biologiska föräldrarna och ibland nära släktingar.

När avsaknad av förståelse för barnens bästa uteblir och vi som familjehem får lägga ner massor med tid och mycket kraft för att få föräldrar att förstå eller i samtal som inte leder någonstans.

Den biten är komplicerad. Att vara diplomat och balansera sig fram genom samtal är ibland en stor utmaning. Och jag kan känna att man blir väldigt ensam i detta många gånger.

Man vill ha en fungerande dialog med bios men man hamnar o kläm mellan bio och soc beslut.

Känner ni igen er?
Hur tänker ni?
Hur tacklar ni dessa utmaningar
 
JA !? Många gånger... Läst en bok som heter samtal som fungerar.
Kommer inte ihåg vem som skrev den.

Men problemtet med föräldrarna är i mina fall att de har så många egna behov som måste gå före för dem,,som tar så stor plats.De är väll därför många gånger barnen är placerade åxå.
Bristande insikt.
Vi har ju inte alltid kommit överens med föräldrarna,,och de är ju är ju långt ifrån möjligt i många fall. Men de viktiga tycker jag ändå är att man försöker få dem att inse att man inte är emot varandra personligen. Utan att vi respekterar varandra,, att vi tycker olika och försöker möta upp på de som fungerar.

Även de är en utmaning ,,då vissa ändrar åsikter från gång till gång :angel ... Men att inte barnen o man själv kommer i kläm på något sätt är målet.

Sen är de inte farligt och ta emot lite skit då o då.. tyvärr !! men de måste man nog vara beredd på.. Man kan inte alltid räkna med att föräldrarna ska vara tacksamma över att vi tar hand om deras barn. Det tror jag är att kräva för mycket. :bounce:
 
Saxat:
av melodi » 04 apr, 2014, 8:45
JA !? Många gånger... Läst en bok som heter samtal som fungerar.
Kommer inte ihåg vem som skrev den.

----------

MINS JAG RÄTT SÅ...
Hon var intervjuad på TV... som sändes härom kvällen "en bok och en författare" något i den stolen heter programmet.
Hon har jobbat som terapeut osv riktigt länge........
 
kanske ,,,glömt bort.

De är ju en hel vetenskap runt de där med kommunikation..Många har den rätta fingerkänslan från början.. Men de e ju klart svårare när de handlar om bios med sina problem. Frågan är kanske mer hur mycket ork man har över till det ? De är ju ganska mycket runt barnet bara.

Man får passa sig så man inte snor in sig för mycket. Lättare än vad man kan tro från början :idea:
 
Det är inte den här boken jag tänker på med det här namnet:


Samtal som fungerar: Om tillämpad beteendeanalys, motivation och förändring
av Johan Holmberg, Magnus Stalby
(1 röst)
INBUNDEN. Natur & Kultur, Svenska, 2012-03-19
Varför blir Göran arg av mina frågor? Varför ökar jag samtalets tempo med Sara? Varför är lönesamtal alltid så jobbiga? Hur skall jag få Jens att vilja träffa mig igen? Det professionella samtalet är en central del i många yrken. Ibland kan det kä...


:roll: hmm.. Utan på en bok med kvinnlig författare intervjuad på TV för ett tag sedan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp