Vågar man satsa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad kul att det rör på sig!
Vill inte ge dig falska förhoppningar... Men det kan ju va så att de fått en tilltänkt placering till er redan nu:)
Lika bra du lär dig turerna från början, hopp uppåt, men nej neråt sen går det upp igen, lever ibland mellan hopp och förtvivlan:))

Lycka till
 
mammac sa:
Vad kul att det rör på sig!
Vill inte ge dig falska förhoppningar... Men det kan ju va så att de fått en tilltänkt placering till er redan nu:)
Lika bra du lär dig turerna från början, hopp uppåt, men nej neråt sen går det upp igen, lever ibland mellan hopp och förtvivlan:))

Lycka till
Ja, man vet aldrig. Precis så sa en på mitt jobb som varit familjehem i nästan 15 år, att hon trodde vi vart högaktuella och intressanta och därför vill dom börja utredningen snarast. Är det nåt speciellt man bör tänka på inför hembesöket?
//Nazima80
 
Hej alla!

Nu har vi haft besök av socialtjänsten och det verkar lovande!
Ska höras av efter helgerna för bokning av djupintervju. De tillämpar kälvestensmetoden. Någon av er andra som har erfarenhet av denna? Vad för slags frågor tas upp? Har bara hört att det kan ta upp till ett par timmar (!) och att jag och maken kommer sitta i skilda rum med varsin handläggare och svara på frågor.
Något särskilt man bör tänka på förövrigt?
Återigen tack för alla kloka svar! Hoppas ni inte tycker jag är tjatig, men deta är lite av en ny värld för mig och min familj.
 
Har just gjort kälvetsten o visst vi är vana då vi blivit grundligt utredda många gånger av organisationer o kommuner men en kälvesten hade vi aldrigt gjort.
Går in mycket på barndom dina föräldrars relation ,tonår,förhållandet med din partner,ekonomi kort o gott det mesta jo tom frågan om när min sexdebut var,inga större konstigheter eg men man blir ganska trött i huvudet många frågor blir det
 
Nu har vi gjort kälvestensintervjun och snart ska vi dit för genomgång vad de kommit fram till.Spännande värre :roll: :rollhappy:
Mina intryck sv intervjun var att det faktiskt kändes riktigt bra och utvecklande att gå igenom hela sitt liv.
Dock var man smått trött i huvudet efteråt.
Nu vet även alla föräldrar och syskon + några övriga släktingar vad vi gett oss in på. Känns skönt att dela det med dem.

Som jag förstått det är vi "redan" godkända, då de menade på att det första hembesöket och intrycken runt detta vägde tungt.
Så i praktiken skulle de kunna ringt redan nu om de haft en placering som matchat våra önskemål. :rollhappy:
Allt känns väldigt spännande nu, även om jag kallt räknar med att vi kommet att få vänta läääänge på barnbesked. Ska ju även träffa en annan kommun om några månader, som är lite mindre och verkar inte ha lika bråttom med kontakt, hembesök och utredning.

Hur länge har ni andra väntat från det att ni blev godkända till dess att en :angel: flyttade in hos er?
Nu har hi ju vi snäva önskemål( barn 0-1 år ev,2 år) som nog gör att vi får vänta längre.... Men det ska ju kännas helrätt ochså.
 
vi fick vänta tre veckor på vår första placering! Dock var hen inte fullt så liten som ni önskar. Nu har vi några små och det tog 1 år innan dem kom hit.
 
Som ny kan man nog få vänta i ett år på en så liten. Men det har ju lite med att göra var man bor..
Men det kommer:)
Lycka till/ Carina
 
Nu är vi färdigutredda och de har tagit referenser på oss, kontaktat vänner/ släkt för att de ska berätta om oss. Jag har även "förberett" min chef att jag kanske kan behöva vara tjänstledig framöver eftersom vi är utredda för att bli familjehem, och det verkade inte alls några problem, skönt!
Så nu är vi förväntansfulla hur vårt liv kommer se ut framöver, samt vi kan fixa i ordning så att de tredje sovrummet är iordningställt.
Vi är förberedda på att det kan ta lång tid pga. Våra önskemål, vet ett annat nyt familjehem som fick hem en liten bebis nästan direkt så sr varierar nog en del.... :wink:
 
Gör mitt bästa... sa:
:banan: Skönt att ni är godkända!! Då får vi hoppas att det rullar på framöver också!! :D

Tack för dina ord, GMB!
Ja, det känns himlans bra på alla vis. Våra biobarn tycker ochså det är lite spännande på barns vis. Så fort det är nåt dom får så undrar dom om" det barnet som flyttar till oss får en likadan", som min dotter säger :wink:
Våra barn ska få vara delaktiga mycket , tänkte att de ska få vara med och"välja" när det ska shoppas kläder och leksaker till den lille/à etc. Hoppas på så sätt minimera ev. Svartsjuka, konkurrens om de får vara delaktiga i mycket.
Kan inte ni med yngre biobarn 4-9 år tex. Berätta hur det var när era placeringar kom och hur era egna biobarn tog det i början?
 
Hej alla!

Nu har det rört på sig ännu mer sedan jag var inne sist.... Vi har nämligen tackat jag till en placering, en liten :angel: på 2 år, troligen uppväxtplacering (men det verkar man ju aldrig veta hur det blir med det).
Så går allt som smort blir jag tjänstledig från mitt ordinarie arbete i mitten av nästa månad för att vara hemma med :angel: i ett halvår, innan det är dags att skola in på förskolan.
Dessutom får våra biologiska barn vara på förskola/fritids som vanligt, inget 15-timmar eller så, utan som vanligt, allt för att det inte ska bli för mycket förändringar på en gång för dem. Blir troligtvis en hel del kortare och färre dagar för dem då+ ett helt påsklov och sommarlov!
Ska få träffa :angel: bioförälder i det närmaste.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp