Vad sjutton är detta?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har 2 barn placerade sedan 3 år, dessa barn har fått ett småsyskon som idag är 10 månader. Detta barn ska nu placeras av en annan kommun men den kommun som har de två syskonen placerade hos oss uttrycker oro för barnen som är hos oss redan?? de är ju för bövelen SYSKON, ska man inte försöka hålla ihop det biologiska banden så långt det går? Detta lilla barn kommer inte på något vis att vara någon fara för de vi har redan, de är väl medvetna om att de har ett litet syskon och kommer enbart att känna oro om deras syskon skall vara någon annanstans :? Barnens biomamma och pappa är helt knäckta över detta besked att det kanske inte blir vi, ska hon behöva få tillit till ytterligare en familj när hon egentligen inte ens behöver? Vi känner barnen mycket väl men det gör inte famsekr anser vi, man har träffat barnen en gång i ca 5 min, det är allt sen vi fick en ny famsekreterare i höstas.

I morgon ska det upp i nämnden tydligen så vi får se, man förbjuder inte denna placering men chansen är liten att man går emot den andra kommunens rekomendationer som för alla inblandade känns totalt befängd! Någon oro bode inte ens finnas, vi har t.o.m förskolan med oss till den mindre av syskonen som också anser att detta vore ju bara BRA för barnen och vi får på dagen ett pedagogiskt utlåtande av dem om det kan hjälpa.

Jag har sagt mina tankar och känslor både till den kommun som sätter sig emot och den som ska placera lillasyskonet och det känns iaf skönt! Det är INTE BBIC när man behandl :twomad: :bounce: ar barn och familjer såhär!! Barnens bio-mormor funderar på att ringa socialstyrelsen ss arg och upprörd är hon...fy för denna maktlöshet!
 
Har ni fått ngn förklaring varför inte ni är aktuella??? Låteer mkt konstigt....

I vårt fall hade det skadat vårt placerade barn om syskon skulle komma- som blivit alltför negativt påverkad av bio- som talat illa om oss- men hos er verkar det som att det vore den bästa lösningen :? ....
 
ena soc tror att våra andra barn dvs syskonen skulle komma i skymundan plus att den ena i skaran har as diagnos ( som inte är utåtagerande, inte högljudd och inte våldsam)skulle komma i tonåren snart och det kan innebära strul och problem...hmm vänta nu, det barnet är idag 9 år! Tonår? Då detta barn kommer i tonåren vilket ju dröjer och eftersom man med den diagnosen ofta är lite efter psykiskt än dess kompisar i klass tex så är lillasyskonet betydligt äldre än i dag. Dessa barn är helt medvetna om sitt småsyskon och att deras bio mamma inte är kapabel har den stora ju vetat hela tiden. Det kommer skada barnen däremot om deras syskon INTE fick bo med dem!! Man känner oss inte som familj, man känner inte barnen och DET retar mig något hemskt kan jag säga och ändå uttrycker man sån oro?! Man litar ju inte på vårat omdöme alls helt enkelt vilket känns förjäkligt :cry: :xm Man säger att en tonåring kan vi tänka oss att ni tar emot men en liten...tvärstopp, En tonåring kan jag tillägga vore rent av förödande för detta barn men det lyssnar man inte på. Det är ju de biologiska banden vi ska stärka så gott det går, har jag fel? Men denna lilla biologiska :angel: ska inte få växa upp med sina storasyskon fast det inte föreligger ett enda bekymmer mer än att bilen är för liten :smirk: , skandal och totalt oacceptabelt! Det är frivilligt och en SoL placering och mamman och pappan bryter samman och vi kan bara stirra på och bli misstrodda, det känns i hjärtat och vem ska förklara det för barnen, inte jag det får dom sköta känner jag för nu är vi trampade på för sista gången av någon som inte känner oss ( detta är inte första gången vi är oense och återigen handlar det om samma sak, man känner inte till oss som familj eller heller inte barnen... :bounce: )
Nu har den ena kommunen iaf lyssnat verkar det som och ska ta in mer info och prata mer med alla inblandade enl mamman, det var meningen att det skulle upp ett beslut i morgon men nu väntar man 2 veckor och det hoppas jag beror på att man vill lyssna mera och t.o.m kanske ses i ett möte, vore nåt...ett pedagogiskt utlåtande från dagis och ett från skolan kommer jag få i morgon som jag skickar till den kommun som skall placera lillasyskonet och även en kopia till det soc som tvekar.
 
Då får jag säga detsamma...hoppas att de tänker om, för det hela verkar mkt fel..å andra sidan förvånar mig inget längre.... Hör av dig när du vet mer. Hoppas på det som ni tror e det bästa- för jag tror att vi fam.hem generellt är mkt kapabla att se det som är bäst för barnen....
 
MAn underskattar ju vårat omdöme om vår egen familj för guds skull, det vi kommer få är i stället en 10 åring som tar på sig hela skulden för att lillasyskonet inte fick växa upp med sina syskon, det vet jag för JAG känner barnen :bounce:
I dag ska jag även kontakta bup tänkte jag, vi har ju just gjort en utredning med dem och har bra kontakt. Man kan inte uttrycka sig som denna soc gör om en familj som dom inte ens känner ännu!!

ARGär bara förnamnet kan jag säga!!
 
Nix, vi komemr ingenvart annat än att vi får sitta i ett möte med famsekr och chefen på grund av att vi måste hitta ett bra sätt att samarbeta så nu lägger vi locket på och tvingas inse att vi kommer inte längre i detta och vi vill inte riskera den placering vi redan har, så känns det nu och det är en fruktansvärd känsla kan jag säga :cry:
Man hör ju så mycket och så många som blir uppsagda pga av samarbetssvårigheter som det så fint heter och det gör att vi blir rädda för barnens skull.
 
man blir mörkrädd när dom inte lyssnar på oss som står barnen närmast.
Styrke kramar
 
ja, oron att bli uppsgd pga påstådda samarbetssvårigheter förekommer ju- vilket är helt ofattbart!!! Och hemskt för barnen. Förstår att ni backar lite nu, men det måste kännas så jobbigt. Helgkram till er.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp