Beror så otroligt mycket på barnet.... OM barnet ska stanna kvar, vidare hem, kanske till ett familjehem.
Nu är vi jourhem.
Om barnet ska hem till föräldrar som kanske 'inte har det så bra ställt så gör man verkligen en björntjänst genom att ge den lille för mycket pengar.
Gymnasiebarn brukar få studiebidraget -100:- (den hundralappen spars till sommarmånaderna när man inte har något studiebidrag)
Dom som går på högstadiet brukar jag
rent generellt hålla mig till konsumentverkets normer,
Där ligger klädpengar på ca 500:- för en tonåring. (handlar dom kläder själv så ska kvittot paras och jag ska se att det är köpt just kläder för det)
Sen brukar vi portionera ut veckopeng istället för månadspeng 100:-/ veckan. Klarar dom det någosånär brukar vi sen öka till 200:- i "varannanveckapeng", och när man klarar det då......går jag med på månadspeng...... :wink:
Inte många av barnen som klarar att dela upp det själva genom att köpa kläder för en del och "roa sig" för resten.
Mobilen laddar vi med 100-200:- månad beroende på om det ska vara föräldrasamtal från den eller inte.
SL remsor eller SL kort köper vi.
(Nu har vi redan gjort av med mer än barnbidraget)
Hobbyn, intressen, bio, simhall, bowling osv betalar vi, liksom klippning, skolfoton, presenter till kompisar som fyller år.
Däremot brukar vi för penninghungrande barn ordna jobb.... tvätta bilen, klippa gräsmattan, måla huset, städa toaletter, gå ut med hundar......
Vissa saker SKA dom göra för att få sin veckopeng men tjäna extra brukar vi försöka ordna genom småjobb.
När man sätter sig med barnen och ska förklara så brukar vi göra det så realistiskt som möjligt, gärna lägga fram pengar framför dom..... säga: -ge mig nu 450:- till jackan (som dom låtsasköper) 50:- till 3 pack strumpor..... oj...slut redan... säger barnen
Sen tar vi veckopengen..... 30 kr för tidningen du ville köpa.... 60:- för mascaran...... oj 10 kronor kvar bara säger barnet o ser förvånade ut....
Sen att visa dom med riktiga pengar vad maten kostar, klippningen, SL kortet, skolfotona, mobilens påladdning..... matkontot dividerat med hur många man är, elräkningen delat på hur många man är...... bensinkostnaderna.....
Sen ska kanske lite läggas undan till julklappar, skidresan och sommarsemestern.....
Barnen brukar vara ganska uppskakade av en kväll där dom ser hur riktiga pengar flyger iväg......... För använder man riktiga pengar i undervisningen så får dom en helt annan förståelse upplever jag det som.
Lycka till.....