Var kan man skriva och kräva lika betalt för alla familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sack

Guest
Tycker att det är helt fel, att vi familjehem ska ha så olika betalt och var vi får hjälp med beroende på vilken kommun vi arbetar åt. Nartuligtvis ska vårt arbete betalas efter svårighets grad på barnen. men för övrigt ska Vi alla ha rätt till lika betalt, och lika bemött med insatser. det är kraftigt olika i alla kommuner. och så ska det inte behöva vara. En namnlista borde vi alla skriva och kräva detta. Alla Barn har lika värde, oavsett i vilken kommun vi bor.
 
Ja jag håller med det borde finnas någon mall som alla kommuner gick efter ,så att det inte skiljer så . Skulle också vilja se någon namnlista . skulle skriva på direkt
 
Mall kanske inte finns - men kommunförbundets rekommendationer finns ju. Många kommuner följer ju dessa....
 
Ja De flesta följer det

Men de tolkar det olika. Vad som ska inngå o inte. Dessutom som i Vårt fall, finns inget skrivet vad omkostnadsdelen ska stå för. Inte heller gjordes någon utredning vid placeringen, vad barnet hade o inte hade. I detta fall hade barnet inget. men det fick vi stå för, kläder. möbler m.m
 
men det står tydligt vad som skall ingå i omkostnad och vad som ligger utanför tycker jag. kan det tolkas fel?
är det inte så att vissa kommuner bara försöker komma biligt undan? men om man lägger fram tex svenska kommunförbundets "barnet och familjehemet" så kan de ju inte "komma undan" :roll:
 
Jag kommer tyvärr inte in i någon PDF fil på min dator, och kan inte läsa kommunförbundets rek. Står det något där om resor till o från skolan ska inngå i omkostnadsdelen? eller om man kan tolka det så? Tacksam för svar.
 
det ingår ju inte i "grundkostnaden" så visst skall det räknas som extra kostnad. i grundkostnaden ingår kostnader för livsmedel, kläder, skor, personlig hygien;fickpengar samt fritid och lek och del i de gemensamma hushållsutgifterna.
 
Re: Var kan man skriva och kräva lika betalt för alla familj

sack sa:
Tycker att det är helt fel, att vi familjehem ska ha så olika betalt och var vi får hjälp med beroende på vilken kommun vi arbetar åt. Nartuligtvis ska vårt arbete betalas efter svårighets grad på barnen. men för övrigt ska Vi alla ha rätt till lika betalt, och lika bemött med insatser. det är kraftigt olika i alla kommuner. och så ska det inte behöva vara. En namnlista borde vi alla skriva och kräva detta. Alla Barn har lika värde, oavsett i vilken kommun vi bor.
Ja, man kan ju undra om det där med omkostnad och arvode. Den som pratar bäst för sig får mest betalt, kan det vara rätt?
 
Fox sa:
Mall kanske inte finns - men kommunförbundets rekommendationer finns ju. Många kommuner följer ju dessa....
Om man skulle följa dessa rekommendationer så skulle ingen ställa upp som familjehem. Det vore ren förlustaffär. Man skall ju inte behöva lägga till privata pengar för att få det tt gå runt. L8
 
Ja, men vi är nog ganska många som faktiskt gått på en mina. Vi lägger ut s.k. privata pengar med jämna mellanrum. Och det går faktiskt att tolka rekommendationerna olika. Vår kommun anser att minimiomkostnaden räcker till cykel och semesterresa, det är ju bara att "spara" i tid! :? Hur sjutton nu det ska gå till. Enligt dom har ju våra barn varit så länge hos oss, så vi ska ha kunnat få ihop till en "buffert" redan. På miniomkostnaden. Ja, jag vet då inte vad dom gör sina beräkningar på. Våra ungar skulle bara vara en kort stund hos oss, men veckorna blev till månader, blev till år och när vi äntligen tyckte att dom inte längre kunde sova i dom gamla inköpta sängarna "begagnade redan då" så fick vi en summa på 2900 kr för två sängar. Och då följde dom sina egna riktlinjer, tycker jag i varje fall. Men, nu har jag följt alla diskussionerna om barnen, ekonomin och annat här i familjehemmet.se och känner att jag kanske kommer ha lite mer skinn på näsan nästa gång. Minimiersättningen är skrattretande, med tanke på allt som faktiskt behövs. Ha det bra allihop över helgen. Tack för att dettá forum finns :smirk:
 
Pirvil sa:
Ja, men vi är nog ganska många som faktiskt gått på en mina. Vi lägger ut s.k. privata pengar med jämna mellanrum. Och det går faktiskt att tolka rekommendationerna olika. Vår kommun anser att minimiomkostnaden räcker till cykel och semesterresa, det är ju bara att "spara" i tid! :? Hur sjutton nu det ska gå till. Enligt dom har ju våra barn varit så länge hos oss, så vi ska ha kunnat få ihop till en "buffert" redan. På miniomkostnaden. Ja, jag vet då inte vad dom gör sina beräkningar på. Våra ungar skulle bara vara en kort stund hos oss, men veckorna blev till månader, blev till år och när vi äntligen tyckte att dom inte längre kunde sova i dom gamla inköpta sängarna "begagnade redan då" så fick vi en summa på 2900 kr för två sängar. Och då följde dom sina egna riktlinjer, tycker jag i varje fall. Men, nu har jag följt alla diskussionerna om barnen, ekonomin och annat här i familjehemmet.se och känner att jag kanske kommer ha lite mer skinn på näsan nästa gång. Minimiersättningen är skrattretande, med tanke på allt som faktiskt behövs. Ha det bra allihop över helgen. Tack för att dettá forum finns :smirk:
Hej!
Du skriver att ni fått lägga ut till semesterresan. Vi har alltid fått ersättning för våra fosterbarn när vi åkt utomlands. Hela resan förutom mat, Min soc sekreterare sa att hon sökte pengar i fonder. Försök med att föreslå detta. Att det skulle bli pengar över att spara på omkostnaden det är uteslutet.
Det finns en massa fonder att söka även till möbler osv. Tänk bara på att OM ni tar en ny placering så skall allt sådant vara klart innan. Skriv gärna en lista på vad ni förväntar er under placeringen, visa den och flj den stenhårt. Se gärna till att soc har en kopia i mappen. Lycka till
 
Vi hade besök av en kommun med en ev. syskonplacering..de hade varit hos ett annat familjehem innan, men hon hade bara plats till ett av barnen..nu pratades vi till lite o hon hade fått godkänt sina krav...jaja..jag tar samma o när de frågade så sa de att så mkt kunde de inte betala...
Vad var det för skillnad?...Ja till en och Nej till en annan... nä vi borde vara hårdare allihopa..i tanke på att det är de som behöver oss och inte tvärtom.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp