Varför är ni familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har funderat ett bra tag på det du skrev och kommit fram till att du har tur, underbara människor runt dig :claphappy: .
Först tänkte jag att det är klart..... jag har en benägenhet att tala om min åsikt högt i vissa lägen :oops:
Det har varit en del nyheter om familjehem och därmed diskutioner , som t ex flickan som dog i ett familjehem . Dommen från allmänheten är alltid negativ och hård med tillägg om att det är så typiskt .... ha barn för pengarna o s v. Jag är tyst och lyssnar. Till slut bara måste jag korrigera deras fantasier med hur det faktiskt ÄR. Just det här med hur mycket pengar familjehemmen tjänar och hur lite de gör för barnen och om de verkligen bryr sig om barnen är återkommande utspel. :bounce:
Det här är inte människor jag känner utan kan vara på bussen eller ett kafé eller en affär. Jag ber inte om tillstånd att blanda mig i deras prat . Jag bara gör det . Om dom anser att dom har rätt att hitta rena fantasier om hur saker fungerar anser jag att jag äger större rätt att korrigera . Slutklämmen om inget annat fungerar på dom är : Jag vet mer än dig , Jag har varit placerad själv ... har du det ??? ..... Jag vet vilken skillnad familjehem gör och att de i vissa lägen faktiskt räddar liv . :claphappy:

Men faktum är att jag känner andra familjehem som får höra liknande , men dom säger inte mycket och på ett sätt upplever jag dem mer sårbara och utsatta än mig själv . Dom vill ha så lite uppmärksamhet som möjligt för att inte riskera att :angel: hamnar i rampljuset och därmed hamnar i blåsväder .
Likadant med sådana som varit placerade . Dom är ofta tysta om att dom varit det för att inte bli dömda även om dom har samma kännslor som jag har för mina fosterföräldrar :love: .
Exempel : en som jag känner mycket väl sedan 10 år tillbaka berättade för 4 år sedan att hon varit placerad och att när hon sa att hon åkte hem till mamma var det fostermamman . Jag frågade varför hon inte sagt något och hon förklarade att sedan tonåren så hadde hon lärt sig den hårda vägen att DET ärman tyst om . Sedan att hon visste om mig hadde hon inte tänkt på .... djupt rotad rädsla för påhopp.
Det må vara att jag är korkat dumdristig ... men jag tänker INTE vara tyst när folk behöver höra sanningen .
Och i övrigt bugar jag mig och hyllar familjehemmen vardagshjältarna :D
:claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy:
 
Blir så glad att du finns o att du lägger dig i- du har den fördelen (om man nu kan se det som fördel) att själv ha varit placerad, då du tar ton- o jag älskar det!!! Om fler gjorde som du skulle våra små placerade , ljuvliga små o större barn kanske få det lättare- o så även vi familjehem. Så glad att du lägger dig i, jag tror det gagnar ossa alla!!!! :banan:
 
Phu.. tack så mycket .
Var lite osäker på om mitt agerande skulle ses som störigt buffligt och plumpt och attdet drar ännumer uppmärksamhet till familjehemmen som ni inte vill ha.
Men innerst inne tycker jag att jag gör rätt eftersom ingen öppet försvarar familjehemmen , eller visar att det faktiskt FINNS lyckade placeringar . Alla fosterbarn är inte "a-djävlar" som de kallade det där jag växte upp . Klargörande så ni förstår är att jag ser det som att mitt liv började när jag kom till min sista fosterfamilj (när jag var 16 så en väldigt snabb uppväxt från födelse till vuxen på ca 5 år LOL) .
Familjehemmen kan inte förklara så folk förstår utan att riskera tystnadsplikten vilket gör er bakbundna :littlesad .
Tidigare placerade har oftast kvar den utsatthet och osäkerhet som förankras i medelsvenssons fördömmande .
Länge funderade jag på varför jag inte är tyst och hemlig och svaret blir min fostermamma och min fosterpappa :love: .
Dom lärde mig att vara stolt över den jag är , jag är en överlevare , och ni som dömmer har inte ens sett en 10del av vad jag sett trotts att ni är ca 3 gånger så gamla . :wink:

Jag är så tacksam och glad för mina fosterföräldrar och så ARG på dom som dömmer familjehem så jag risken att jag fortsätter att blanda mig i samtal jag inte är inbjuden i kommer nog att fortsätta :banan:
 
Sant Trixen , Det var ju så Hitler blev stor och till slut livsfarlig .
Har för mig att hans recept att skapa en sanning var "max 1 10 del sanning till att börja med, upprepa, upprepa späd med fler lögner och fortsätt tills du skapat en sanning"

Tack Tre. Som sagt risken jag har med min mun är att den säger vad jag tänker och då blir resultatet att jag blandar mig :D
Jag brukar säga till folk att med mig behöver du inte undra vad jag tänker , min mun avslöjar mig :D
Ibland kan det kanske vara dumt men å andra sidan är jag alltid ärlig . Jag är inte mycket för plumpa skämt men ett somjag gillar för att det stämmer in påmig är ett citat från Arne Anka "Att tänka före man pratar är som att torka sig innan man skitit". Plumpt och ovårdat , jag vet , men sååå bra LOL.
Pratade med min fostermamma idag om varför inget fackförbund vill låta oss bli medlemmar som familjehem som uppgivet arbete . Tydligen ska det ha med arbetstimmarna att göra. För att formulera familjehemsarbetet så måste det vara lagligt först och främst ......... vi kan nog enas om att med bästa villja i världen så går inte det . Vi spräcker högsta lagliga arbetstid plus övertid på mindre än ett halvår , närmare ett kvartal skulle jag tro .
Ett års arbete = 1040 tim + 200 timövertid , specialtillstånd kan ges och då hamnar man på sammanlagt 300 övertidstimmar .
Hmm ... 24*7=168*4=672 arbetstimmar på en månad ..... ni ser åt vilket håll det här lutar va´?
på 2 månader är ett familjehem redan uppe i 1344 arbetstimmar ......
Motargument har jag fått familjehem sover ju och är iväg och har roligt o s v.
Och vad gör då brandmän när dom har jour ? Eller andra yrken som åxå innebär att man är hemma men har jour , ergo betalt när man sover , äter , badar o s v .
Familjehemmens lägsta arvode enl. avtal 4730/4=1182,5/7=168,93/24= 7,04 i timmen ..... innan skatt..
Jag kollade vidare på detta ..... lönen LOL ... lägsta lön är idag 17481 (Kontrolerat att uppgift är korrekt)
17481/4=4370,25/5=874,05/8= 109,25625 i timmen ..... fniss ..... räkna ut det arvodet......
På något sätt så förstod jag varför ingen fackförening vill erkänna familjehemmen ......
Innebär inte att jag ändrar åsikt... familjehem SKA ha samma rättigheter som resten av svenska folket.
Skam den som ger sig :wink:
Liten fråga....... kan man vara politiker och familjehem samtidigt :?
 
Oh ja man kan vara politiker och familjehem....fast det är inte så vanligt, eventuellt att några sitter i kommun eller landsting som "fritidspolitiker" .
Men vi kan ju gå med på lite lägre lön eftersom vi ibland kan räknas som att vi har "sovande jour" då brukar lönen minska lite :angel
Fast i natt blev jag så klart väckt klockan 02 och fick så klart gå upp o jobba :rollhappy:
 
du har väl jourtillägg Trixen.. jag måste förhandla fram det för här är vi ju vakna varje natt i princip... :wink: :angel
 
Nä har inget jourtillägg, jag fick t.om gå ut klockan 02 och gå en runda med ficklampa och hund för ena placeringen trodde någon var ute efter henne och hade sett folk i buskarna :evil:
Sen är det SÅ lätt att somna om...hmf.......
 
:D LOL
Jag har svårt att hitta vad sovande jour ligger på för timpeng men jag kan slå vad om vad som helst att den ligger på mer än 7 kr/tim .
Håller med om att du ska försöka förhandla fram sovande jour , soc,tanterna lär väll svimma i blotta försräckelsen HAHAHAHAHA
Jag hejar helt klart på :banan: :claphappy:
 
det gör dom säkert :D det är tom svårt att få semesterpeng av vårt ena soc. Till vår store :angel: får vi 500 kr varje månad utöver ordinarie omkostnad. Till vår lille sa dom ... speca faktiska kostnader...
Det är rätt svårt att göra det när man åker en hel familj och vi får inte göra hur som helst....

Anledningen till att vi inte får extra,.,, "vi har aldrig gjort så flrut och vi ska inte börja med det heller" snacka om trångsynta och att de vill heller inte förstå att hela semesterkostnaden delas på antal familjemedlemmar.... De ville ha det till att vår lille är så liten att han inte kostar något att ha med på semestern..... :evil: hur dum får man bli?
 
HAHAHAHAHAHAAAA Jösses (tar mig förpannan)
Om familjen ska åka tåg så måste jag betala föar alla . Om familjen ska flyga måste jag betala för alla , flyget kan det till och med vara så att du får betala för litet barn men barnet är så litet att det inte får en egen plats utan förväntas sitta i ditt knä hela resan . Vill du ha plats till lille :angel: får du betala extra . Om ni ska in på resturang ..... får er :angel: sin mat gratis då ? Familjen ska ha glass .... är det då en specialregel att er :angel: får sin glass gratis då ? Bara lite exempel Helge . (ursäkta men ibland ser jag diskutioner med soc, som dom korkade diskutionerna som var mellan de fulla turisterna i sketcherna i tvserien Tack för kaffet)

By the way .... om nu era sossare har specialavtal med gratis till höger och vänster ... be dom maila mig om vilka för det vill jag åxå ha :wink:
 
Nebulosa - du är underbar att ha med på tåget :razz: jag ska kolla med henne vilka extra rabatter hon fixar till våra små barn... fast jag gissar att om vi spaltar upp allt vad lille :angel: kostat under våra semester resor i år så kostar det henne betydligt mer än de 500/månad vi ville ha från början. hehehe.....
 
Bara att köra på :D
Du får väldigt gärna hälsa från mig att jag hjärtansgärna vill veta hur och var och vilka rabatter hen fixar för 500:- till liten , för det gjorde minsann inte jag ens för 8 år sedan med en nyfödd på semester , hen lyckades ändå kosta en massa extra på semestern . Äldsta 23 och lyckades inte ens för så länge sedan komma undan med 500:- på semester för hen .
Eller det är väldigt kort semester vi talar om :?
Räknar förtvivlat på hur länge man kan ha semester :? :? :? :?
Har ett motell inte långt härifrån så .... en övernattning kan gå ..... men ska :angel: äta och dricka så är det ju kört.
:idea: Kan flyga till sthlm , har släkt där , stoppa :angel: i handbagaget . Jupp . Då har :angel: inte kostat något hmmmm .... kan du kolla med soc. om det är lagligt och om det inte är det så be dom om ett kontrakt där dom står för eventuella böter om du blir upptäckt . 8)
 
Jag måste bara säga Nebulosa att jag läst ett flertal av dina inlägg .Vilken underbar människa du verkar vara ,att se både det roliga och det svåra på ett sådant härligt sätt :claphappy: :claphappy:

Ser fram mot att läsa mer förgyller min för tillfälligt röriga vardag
 
:oops: ujujuj (Blyger i snövit)
Kan jag glädja så är något vunnet kanske :wink:
Har en livsinställning att vad ska man göra ? Skratta eller gråta ? Gråta är så tråkigt :wink:
Funderar inte så mycket över mig själv "jag bara är" Nalle Phu :razz:
Ibland är jag så arg så jag känner blodsmak , mest över det jag läser här om agerande mot barn som är så fruktansvärt att jag saknar ord . :twomad:
Bristen av stöd till er och arrogansen mot er gör att jag får "tuppjuck" :twomad:
Får jag er att skratta så har jag kanske underlättat tyngden ni bär lite och ni kan orka lite till . Kanske är jag lite bakslug utan att ha tänkt på det direkt men i mitt bakhuvud finns alltid :angel: arna och om ni inte orkar ???? :cry: Jag vet vad ni betyder och minsta halmstrå som kan få er att orka ......
:bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow :bow
 
Att vara familjehem är inget för vem som helst. Man måste noga tänka igenom och ta reda på vad det innebär att ha ett barn/en ungdom boende hos sig på heltid. NOGA!!!!.......Och inte ens då, kan man vara säker på om man klarar sitt uppdrag. Det finns så otroligt mycket som man borde göra för att förbättra situationen för oss familjehem. För det första så borde det räknas som ett riktigt ARBETE. Det är ju rent skamligt att det är så dåligt betalt. Tänk om de som arbetar på dagis skulle få vår ersättning?!

Vi ska på något sätt känna att detta uppdrag som vi faktiskt tar frivilligt(efter prövning iof), är ett KALL!! Vi gör ju ett arbete för både barnet/ungdomen och samhället. Ett arbete som pågår dygnet runt. Ett arbete som kräver att du har silkesvantarna på, fast med ett stadigt grepp om situationen. Ett arbete som betyder all skillnad i världen, för ett barn eller en ungdom. Det känns BRA att vara en som gör skillnad i världen./Glader :rollhappy:
 
Ja Glader ... du har så fruktansvärt rätt .
Att detta ska betraktas som ett arbete har jag sagt hela tiden . Du nämner dagis , jag ubdrar om dom skulle vara beredda att jobba 24 tim/dygn , bo på dagiset , 7 dgr i veckan , 365 dagar om året utan rätt till semester , a-kassa eller tjänstepension eller ha rätt till sjukpenning för 7:- /tim :roll: .
Kan erkänna här rakt upp och ner utan att skämmas att jag vill ha det som dom har det i Norge !!!

Allt det du skriver om kall och vilken insats som görs och vad det betyder kan jag åxå skriva under miljoners miljoners gånger om . Jag vet vilken skillnad ett bra familjehem gör . Och jag tycker helt klart att du har all rätt i världen att sträcka på dig och vara stolt :claphappy: :bow .
För skillnad gör du .... varje dygn du har en :angel: ....varje timma är en gåva som gör skillnad :bow
 
Hm... Jag har precis börjat läsa på den här sidan, och tyvärr måste jag säga att många skribenter klagar väldigt mycket över ersättningen. Självklart ska ni inte ta emot barn helt utan ersättning, men i vanliga fall får man 1.050:-/månad och inte ett öre mer, ni får ju betydligt mer än så plus ersättning för möbler, semesterresor och en massa annat. Hur kommer det sig att ett barn blir så otroligt mycket "dyrare i drift" hos er än hemma hos sina biologiska föräldrar?

Riktigt snåla blir en del också, som hon som klagade över att det placerade barnets syskon skulle komma var 4:e helg och nu ville hon ha ersättning för det. Istället för att tänka på hur bra det är för det placerade barnet att få umgås med sitt syskon bekymrade hon sig över kostnaderna... Hur dyrt kan det bli?

Någon skulle spara undan av arvodet eftersom det inte är pensionsgrundande. Ursäkta, men är inte arvodet tänkt att gå till barnens behov? Kan man lägga undan av de pengarna är man knappast i behov av dem.

Det är knappast förvånande att många tror att ni gör detta för att tjäna pengar (det finns ju de som gör det) när man ser er själva "prata" på det här sättet.

Men all heder åt er som tar hand om barn och ungdomar som är i behov av det (alla är inte i behov av det, bara för att soc hävdar att de är det), det är ett jättejobb ni gör! :smirk:
 
Kan ju bara tycka att det är sorgligt när tråden uratade i ekonomiska frågor.
Men varför ska det vara så fel och säga att det kostar att ha extra barn??? Vi fam hem har väl räkningar och betala precis som alla andra. I mitt fall som inte har några små barn så vet väl vem som helst att vanliga tonåringar kostar och dessa måste få kosta lite extra dom har ju så enormt mycket dom missat som våra egna fått utspritt över en hel barndom.
Jo det kostar mer med buss i skatt och försäkring tex en kostnad man har oavsett om man har placering eller ej.
Vi har just nu tre placeringar förstärkta uppdrag alla tre vilket gör att vi är en hemma heltid och en jobbar halvtid. Vi har ingen lön i botten att falla tillbaka på när vi står tomma och ingen akassa att tala om.
Så varför gör vi det då??
Vi har många gånger gått på knäna,sett sparkontot nästan vara nere på noll för att man inte fått extra för den där skidresan som vi bara inte kan skita i och låta våra biosar bli utan som är vana. för att sen nästa månad stå utan uppdrag och därmed inte någon inkomst heller.
Det är sådana lägen som vi varit nära och kasta in handduken gå ut och skaffa jobb med fast inkomst,löneförmåner,akassa och åtta timmars arbetsdag. Men så kommer ett samtal om en :angel: i behov och man gör ett försök till.
Belöningen kommer när man kämpat dygnet runt i åtta månader och ser betyg som går från F till D och härligt leende stolta ungdomar som nu har en chans till en bra framtid.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp