Xtra till semestern - placerad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en fundering på semesterpengar när man har en placerad :angel:
Har hört om en del som har extrapeng utbetald till resor. Finns det någon känd eller okänd regel om vad som gäller. Eller är det upp till varje handläggare?
 
Det är nog upp till varje kommun.
Den sista vi hade nu informerade om att vi kunde äska maximalt 10% av basbeloppet till verifierade utgifter, inte bara för att det "är semester".
Men det kommer vi ju aldrig att behöva utnyttja.................. :bounce:

Andra kommuner betalar vad t ex en semesterresa eller fjällvistelse (en del t o m både och) om året kostar.
 
Vi förhandlar alltid om det innan vi skriver avtal. Personligen så tycker jag att det är bättre med en högre omkostnad från början och så gör vi :razz: Fundera över hur ni vill ha det/behöver och ta upp det med soc. Skriv eventuellt nytt avtal.
 
Tack Hjärtat och Honey!

Sådant som semester är ju inte det första man tänker på så det blir att fråga hur de gör med detta.

/Adal
 
Vi försökte med den höjda omkostnaden men det köpte dom inte.
De hade gått på ett antal minor när det gällde just den biten så det var nya beslut tagna, max 10 % av basbeloppet per år.
Liksom att minsta fot utanför Sverige krävde tillåtelse av nämnden.

Har hört att det faktiskt är fler kommuner som anammat det.......... :twomad:
 
honey sa:
Vi försökte med den höjda omkostnaden men det köpte dom inte.
De hade gått på ett antal minor när det gällde just den biten så det var nya beslut tagna, max 10 % av basbeloppet per år.
Liksom att minsta fot utanför Sverige krävde tillåtelse av nämnden.

Har hört att det faktiskt är fler kommuner som anammat det.......... :twomad:


Det är inte bara kommunen som kan ställa krav och ha ett arbetssätt. Det är DE som behöver ER-inte tvärtom. Det är inte brist på kommuner som behöver familjehem- det är brist på familjehem. När vi ska samarbeta med en ny kommun så talar vi om att "så här arbetar vi" vi berättar vad vi begär i arvode resp omkostnad och vi talar om vad vi behöver från början och senare vid behov och sedan är det de som får ta ställning till om de vill jobba med oss. Jag kan avslöja att ingen backat så här långt.

Ni gör ett sjuhelsike jobb och det är värt bättre betalt och mycket uppskattning. Får ni inte det så finns det mängder av kommuner som är beredda att ge er det. Ni måste inse ert eget värde :angel

Ni har säkert nog med bekymmer, ni ska inte behöva oroa er över sånna här saker.

Men det är inte för sent. Boka möte. Förklara att ni nu vet vad som krävs och vad det kostar. Arbeta om avtalet och få med ALLT. Ekonomi, handledning+ allt ni kan behöva i framtiden. Sedan kan ni lägga all fokus på barnet och bara slå en signal om ni behöver tex BUP-kontakt, extern handledning mm. :banan:
 
Bor man på "rätt" plats så finns det säkert hur mycket behov som helst........
Men vi som bor långt från alla större städer kan inte vara lika tuffa.
Även om vi inte säljer ut oss för vad som helst :smirk: :angel
 
Vi har från storstadskommun, men vår kommun är mycket sparsam, jag har verkligen försökt att vara selektiv i mina ekonomifrågor, ändå fick jag just idag kommentaren att dem upplever oss "pengafrågiga" som handläggaren uttryckte det. Jag blev lite snopen, sen tog jag nog lite illa vid mig, jag sa att det var tråkigt att dem upplevde oss så då jag själv tycker att vi har varit generösa med tex vid när detta uppdrag påbörjades då barnet kom till oss i enbart det som var på kroppen, 25 - grader i ofodrade gamla gummistövlar tex.
Alltså var ju upprustningsbehovet totalt, men jag kan säga att vi fick inte ens till hälften, resten har vi bekostat privat. Vi älskar barnet som om det vore vårt eget kött och blod, barnet ska ha det precis som övriga familjen och kunde jag skulle jag ta ner månen dessutom.
Nee, blä så låg jag blev av att höra det av handläggaren.
Ringde en mycket god vän och fick spy ur mig lite galla, sen så vart jag här nu.....
(Barnet är en uppväxtplacering)
Vi skulle i framtiden enbart kunna äska semesterpengar till tex en flygresa, men inte alls för sådana semestrar som vi tar med resa, hyra av stuga, inträden, blir en hel del och äta ute m.m. som det väl ofta blir på semestrar. Jaa, så tydligen är familjehemsplacerade barn "gratis" i drift, typ....
Jag kommer verkligen bli ÄNNU mer försiktig med ekonomifrågor hädanefter känner jag.
 
Låter som att vi har ett bra soc, vi har resa inräknat i omkostnaden, räknade på en gammal resa vi gjort. Detta var soc förslag. Tror att de glömt att vi räknat för efter vi gjort utlandsresan sa hon att vi kunde söka för sånt. Så för oss funkar det bra. Detta kan ju va tips till annan gång.

/Lilla ja
 
då ska jag uppdatera er med hur vår kommun gör...
jag ställde frågan och naturligtvis skulle vi ha semesterpengar fick jag till svar. 500 kr/ månad läggs på omkostnaden.
 
Mina Goa barn,

jag blir rasande av det du skrev. Att soc säger att ni är "pengafrågiga".

Man får den kvalite man betalar för. Det tycker jag att vi ska vara tydliga med Alla vi här på forummet. Lite betalt = lite engagemang och dålig materiel standard, osäker placering som säger upp sig om det drar i hop sig och blir jobbigt.skälig ersättning 0 ett uthålligt hem som ger ALLT.
Om vi tar uppdrag för fick pengar så säger man ju upp uppdraget vid minsta konflikt. Det gynnar inte fosterhemsplacerade barn och så ser det tyvärr ut i Sverige idag. ungar som flyttar runt från hem till hem. Det är inte att arbeta efter BBIC (barnens bästa i centrum)

M G B du ska absolut inte sluta att diskutera ersättning. Säg bara att Ni jobbar enligt BBIC och att den ersättning ni vill ha är ni värda. Det soc får är en säker placering, för de jobbar väl enligt BBIC???????

Jag är stenhård och vi har kö hit....för det handlar inte om pengarna i sig utan om det vi levererar.

Levererar vet jag att de flesta här inne gör så stå på er.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp