Bioföräldrar -viktiga eller inte???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag känner igen mig lite i det du skriver att soc anser att ni är för pålästa och initierade, det var en av anledningarna enligt soc. att dem avbröt den tänkta placeringen i höstas för vår del.
Det är rätt så konstigt egentligen, dem behöver och vill ha ett familjehem som lämpar sig väl för barnet och i vårt fall ett fam.hem. där man hade erfarenhet och kunskap av barn med funktionshinder.
Men sen att få yppa något om det är inte ok enligt soc. för då tycker dem tydligen att man som fam.hem. blir svår att samarbeta med och dem tror att man kommer vilja köra sitt eget race.
Så vad egentligen soc. önskar är verkligen inte lätt att veta.
Jag tycker synd om er, jag förstår att ni känner sorg och varit i chock, usch, så jag känner igen mig i det du skriver. Stackars stackars er och stackars barnet som ska behöva få valsas omkring på det här viset.
Jag önskar er god lycka till i framtiden i varje fall!

Vänlig hälsning MGB

lånebarn sa:
Vi blev uppsagda!med motivering att vi i framtiden skulle få mer svårigheter att samarbeta omkring umgänget.vilket barnet skulle få lida för.Vi var oxå för initierade och pålästa???vilket dom inte uppskattade!Till barnets nätverk var motiveringen av uppsägningen att vi VÄGRADE Umgänge,vilket är helt på hittat.NU söker man efter ett nytt hem som är mer fogliga och kan tänka sig ett umgänge 2heldagar i veckan,men då ska soc,stå för hämtning o lämning av barnet.Hemflytt ej aktuell,men nätverk vill så mycket umgänge det går!Och det går visst ganska mycket!Först chock,nu sorg och en viss lättnad att komma ur denna karusell!!!!Barnets bästa?????
 
Bioföräldrarna är de viktigaste i barns liv, tills dess barnen far illa.
Gällande umgängen tycker jag desamma att det är viktigt att barnen har umgängen med sina biosar, så länge inte barnen far illa av det.
Blir lite orolig att nått familjehems barn som kanske har ett gott förhållande till sina biosar
& går in & läser här & ser hur det skrivs mycket om tex dess ersättningar, de kanske tänker ahh har de mig för att få massa pengar & även skrivs det om hur jobbigt familjehemmet tycker det är att deras lånebarn & bios har umgänge.
Nä jag är kluven i denna fråga
 
Bästa mamman 73

Måste skriva en rad ang ditt inlägg här.

För det första så kan jag lova dej att inget familjehem får en massa pengar ifall du tycker att allt från 4:40 till ca 8:- är en hög timpeng? För det är oftas denna summan det rör sig om då det gäller ersättning vid en familjehems placering.
Jag håller med att biologiska föräldra är viktiga och jag kan lova dig att vi är många som samarbetar till 100% med dessa föräldrar så att umgänget fungera. Har placeringar vars föräldrar ständigt avbokar besöken 1 timme innan vi skall köra i väg.... ( om vi har tur, kan även vara att vi kommit dom 10 milen innan dom ringer )
Lovar dig att vi är många många som inget annat vill än att de biologoska föräldrana inser att vi är till för att samarbeta och hjälpa till i denna svåra stiuation som det oftas är då barn bli placerade.
Har en fundering i fall du själv har ett eller flera barn placerade i något familjehem? Eller har du själv nyligen börjat att men familjehems uppdrag. Tycker att du verkar lite ilsken, det kan jag ibland förstå att man kan bli på hela systemet. Det är ju därför det är så bra med detta forumet....... Har själv varit familjehems "mamma" i drygt 16 år och lärt mig att det alltid är biologiska föräldranas barn vi har ansvar för, men jag kallar alla för mina ungar.....
Passa på att önska alla en underbar försommar helg.
Eva
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp