Deklaration

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
F

familjehemmet.se

Guest
Glöm inte att göra avdrag för omkostnaden!

I ruta 05 finns summan för omkostnadsersättningen, denna ska dras av i ruta 06.

Jag hade själv glömt bort det så jag var inte så glad när jag kollade min deklaration förra veckan, men så idag så fick jag frågan från ett annat familjehem och kollade upp det lite mer och kom då på att jag glömt dra av!
Så istället för att betala 10- tusentals kronor i restskatt, så får jag istället tillbaka hela 276 kr :D

Soliga hälsningar
Anne
 
hehe... Vilken tur att du kom på det Anne.
Bra med en liten blänkare oxå till alla oss andra att inte glömma det. Många är ju som vi kanske helt nya på detta och då tänker man kanske inte alls på att göra avdraget.
 
Jaha, det visste inte jag, trodde det gick automatiskt. Jag fick 5000 i kvarskatt :littlesad Hoppas det blir någon skillnad om jag gör avdraget. Tack för tipset! :rollhappy:
 
Klart att det gör skillnad
Jag skulle få nästan 7000 i rest, med avdraget så blir det tillbaka :razz:

nanna66 sa:
Jaha, det visste inte jag, trodde det gick automatiskt. Jag fick 5000 i kvarskatt :littlesad Hoppas det blir någon skillnad om jag gör avdraget. Tack för tipset! :rollhappy:
 
vad är det man får dra av? Om det är alla omkostnader hur räknar man då på vatten, el och mat (jag menar inte att vara snål jag vill bara veta) Eller är det bara de omkostnader det finns kvitton för typ kläder, säng odyl.
 
Mammiluren sa:
vad är det man får dra av? Om det är alla omkostnader hur räknar man då på vatten, el och mat (jag menar inte att vara snål jag vill bara veta) Eller är det bara de omkostnader det finns kvitton för typ kläder, säng odyl.


Det är den omkostnadsersättning du fått utbetald under året.
 
Va?

man utgår alltså från att mina kostnader är detsamma som ersättningen (+ de 5000 kr man inte får dra av) funkar det?

ursäka en puckad jurist ;)
 
jaja


fick 107 000:- i rest sakatt innan avdrag...
men "bara" 27 000:- efter avdraget
KUL!!!!
 
:? ....Jo.... och det här förstår jag inte!!!De första 5 åren fick vi ganska bra tillbaka på skatten....över 10.000....och nu de senaste åren får vi massor av restskatt....första gången 48.000!!!???
Inget har hänt som gör att det vände så.....vad vi vet och förstår???
Nu har vi förstås sagt till om extraskatt och har senaste året betalat 4.000 extra i månaden....och får lik förb. restskatt i år igen.....????
Vi har 3 placeringar och har arbetat ungefär lika genom åren också..... :? :? :?
 
eje... gå in i skattetabellen och kolla att de verkligen drar rätt eftersom du måste lägga ihop alla löner och arvoden du får utbetalt till dig. Då ska det inte bli fel. Kolla upp bara så att du kollar i rätt tabell. Andra saker som kan påverka är ränteavdrag och milavdraget...

Det måste bli ändring på att man får restskatt.... soc måste hjälpa oss att det blir rätt. Man kanske inte skulle ha ett separat arvode utan allt skule kanske ligga under omkostnaden?? Sitter med mannen och spånar..... 8)
 
Ja men jisses så får det ju inte fungera, detta måste ju kommunerna ta tag i ordentligt för det KAN inte ligga på oss familjehem!
Jag får tillbaka men blir frustrerad för de stackare som bara gör ett fantastiskt uppdrag och så ska man i alla fall råka så illa ut eikonomiskt, det måste gå att göra något åt detta!!
 
Allt upp till 384 600 kr i årsinkomst för 2010 betalar man ju "bara" kommunal skatt på som oftast ligger mellan 31% och 33% i skatt. Det som man tjänar på däröver betalar man även statlig skatt på som är på 20% till, alltså sammanlagt 51-53% i skatt på överstigande summa.
Såg att brytpunkten för 2011 ligger på 395 600 kr.

Håller man koll på detta på hösten kan man flytta över uppdraget på den som tjänar minst, så har vi gjort. Onödigt att betala för mycket om man inte behöver. Inte kul att vara familjehem när deklaration kommer. Upplever själv att de flesta kommunerna bara drar 30% om man inte säger till själv.
 
Våra inkomster och avdrag har kommunerna inte ett dugg med att göra! Det är övriga kapitalvinster, husförsäljningar, pensionssparande, ränteavdrag och andra helt privata omständigheter som sammantaget bestämmer hur mycket vi ska betala i skatt.
Det ligger helt på skatteverket där man får söka skattejämkning. På en blankett som jag tror att man kan ladda ner själv från nätet, fyller man i alla beräknade inkomster, avdrag för kommande räntor, kapitalvinster på fonder och aktier, ja egentligen en preliminärdeklaration för det kommande året. Då räknar skattemyndigheten ut hur mycket mer som behöver betalas in i skatt. Det kommer ett beslut som ska lämnas till HUVUDARBETSGIVAREN som oftast är den som man har mest ersättning ifrån. Då läggs det på en summa på arvodet därifrån, och skatten dras på en högre summan. Om man får stora föändringar under året så kan man ringa och be dom dra mer eller tvärt om, om man avslutar någon placering så kan man minska skatteavdraget. Omkostnadsersättningen berörs inte så den måste vi dra av som beskrivits i tidigare inlägg. Vi ska ha kompensation för de 5000 som vi inte får dra av. Det ska också huvudarbetsgivaren lägga på oss själva, inte i förhållande till antalet barn.
mat-tilda
 
Har varit familjehem i 20 år och de har alltid dragit bara 30% i skatt om jag inte ringt och sagt till i januari varje år, och det är alldeles för lite.Har inga ränteavdrag, pensionssparande,husförsäljning eller privata omständigheter att dra av för. Har aldrig varit med om att huvudarbetsgivaren dragit mer i skatt pga tidigare års beslut.
Synd bara att det dras så lite fr början.
Är var och ens ansvar att hålla reda på, men inte alltid man tänker eller bryr sig i det.
Har själv en kvarskatt på 110 000 innan det dragits av i kolumn 06, blir "bara" 19 000 sen. Tur man är förberedd på det, inte kul om man inte tänkt på det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp