Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ester sa:Hej
Jag tittar på min deklaration just nu, och mitt arvode och omkostnad står hela beloppet som lön, så min ruta nr 05 är helt tom?
Jag frågade min kommun om detta förra året och dom var helt ovetande, detta är en liten kommun, men jag vet att de har flera familjehem...... hur gör jag nu?
Jag ska betala in drygt 6 000 så det kanske blir rätt på ett konstigt sätt ändå?
Mycket tacksam för hjälp :?
Ester
Trygga Rekan sa:Puckat tycker jag det är av staten som låter omkostnaden vara med och beskattas över huvud taget,
Om du nu inte tar upp summan du får av soc för barnets omkostnader då blir du tvungen att betala skatt på rubbet. Drar du av det så blir det bara skatt på de första 5000 kr ca 1500 i skatt.
Lycka till
Själv fick jag 71 000 i rest skatt JIPPI. Vi kom upp på nivån för statlig inkomstskatt och det dras inte automatiskt, det får man ombesörja själv.
familjehemmet.se sa:Glöm inte att göra avdrag för omkostnaden!
I ruta 05 finns summan för omkostnadsersättningen, denna ska dras av i ruta 06.
Jag hade själv glömt bort det så jag var inte så glad när jag kollade min deklaration förra veckan, men så idag så fick jag frågan från ett annat familjehem och kollade upp det lite mer och kom då på att jag glömt dra av!
Så istället för att betala 10- tusentals kronor i restskatt, så får jag istället tillbaka hela 276 kr
Soliga hälsningar
Anne
nanna66 sa:Hej Bennebuu!
Du ska göra avdrag på kostnadsersättningen. Summan i ruta 05 ska fyllas i ruta 06. Visste inte heller om detta innan jag läste här i forumet, trodde det skedde automatiskt. Hade missat göra avdrag även förra året och har nu gjort en omprövning till Skatteverket, det kan du göra 5 år tillbaka i tiden.
Mvh
Ester sa:Halloj
Nu har jag pratat med både skatteverket och min kommun, och de skulle kolla upp det och återkomma, men jag har kollat lite själv och jag tror kommunen helt enkelt har struntat i att redovisa omkostnaden, den är inte med alls, så detta är ju inget jag kommer att tjäna på tyvärr, men rätt ska vara rätt
Verkar som om dom har gjort det med alla familjehem i den kommunen..........