Ensamkommande flyktingbarn, del 2

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När barn under 18 år ska ansöka om pass så ska barnet personligen infinna sig på Migr.verket, då man inte får skicka in en ansökan. Godmannen eller särskilt förordnad vårdnashavare ska alltid vara med och man ska även ha med sig beslutet om uppehållstillståndet och personbevis. Barnet måste absolut vara med, för de tar fotografi på plats och namnteckning för passat ska lämnas och det är inte giltigt att skicka in ett passfoto. Det kostar 750 kr, även om det skulle bli ett avslag. Avslag på främlingspass eller resedokument ges, om det finns möjlighet att ansökan om hemlandspass.
Om ni ska ut o resa i Europa, glöm då inte att i god tid ansöka om visum för barnet också. Visum söks genom det lands ambassad som ska besökas.
 
Massa nyttig info. Tack för det.
Känns bara som att man bryter ny mark hela tiden. Liten kommun, de första ensamkommande barnen för alla inblandade och ingen har någon som helst koll på läget.

Tur att jag har er och det här forumet.

Från det ena...Vad är det med tonårsgrabbar och mackor och mjölk?
Grabbarna är 13, 15 och 16. Jag släpar hem mellan 15 och 20 liter mjölk i veckan (vissa veckor närmare 30 liter) och då är det ändå inte tillräckligt för att stilla detta enorma behov.
Bröd? ja ca 15 limpor i veckan. Helt absurt. Jag har ju själv gått igenom den där fasen men kan inte för mitt liv minnas att jag tryckte i mig dessa volymer av mat.
Tycker inte att jag gör annat än springer i affären.

Ha en trevlig helg!
Och skål på er! (i mjölk förstås. Vad annars??)
 
Haha, vad skön du är Andreas! Jag sitter här och ler för mig själv.
Men jo då, du har kommit in i verkligheten! Killar i den åldern trycker i sig i hästväg. Min svärmor som har 3 söner berättar precis samma sak som det du beskriver om mjölk och limpor.
Hon önskade sig nog när det begav sig för hennes egen del att hon hade en ko hemma på gården + att Skogaholm levererade direkt till dörr istället....
 
Hej Andreas

jag skulle bli MYCKET orolig över önskan att få ett pass. Tänker han resa?? Känner han sig pressad att resa till sitt hemland av outgrundlig anledning. har du nån aning. Det kan ju vara ett sätt att bli "vuxen2 Min bio-son fick pass.....utan att han skulle ut och resa. det kanske är en status symbol i Somalia...vem vet?

Hoppas det går bra
 
Trygga Rekan sa:
Hej Andreas

jag skulle bli MYCKET orolig över önskan att få ett pass. Tänker han resa?? Känner han sig pressad att resa till sitt hemland av outgrundlig anledning. har du nån aning. Det kan ju vara ett sätt att bli "vuxen2 Min bio-son fick pass.....utan att han skulle ut och resa. det kanske är en status symbol i Somalia...vem vet?

Hoppas det går bra


Ja, det är klart att man blir orolig. Det är ju en av aneldningarna till att jag tjatar här.
Sen å andra sidan är det ju så att om han verkligen hade velat lämna landet så skulle det nog redan varit fixat. Eftersom han intpe fått flyktingstatus utan den mildare bedömningen skyddsbehövande, så behöver han ha visum eller liknande så fort han ska lämna landet.
Mycket svårare än med ett falskt pass.

Hur var det nu han sa? Livet är som en chokladask. Man vet inte vilken smak man får.
Dags att leva lite mera så. Nästa anhalt är en fortsättning på oavslutat utvecklinfsmöte från förra terminen.

Ha de gött!
/A
 
Hej!
I slutet på denna veckan är det 1 år sedan våran familj, utökades med två fina killar!
Så i dag beställde jag faktiskt en tårta, för att fira att vi har haft 1 år tillsammans =)

Det har varit lugna sköna dagar hemma och det känns jätte bra!

Stående på handlalistan i våran familj:
juice
juice
juice
fefaroni
Nan ( orientaliskt bröd)
Mjölk
Känner igen springet i affären, för jämnan...=)

Hoppas att ni alla får en fin dag!
Hälsn Elisabeth
 
Tack! Det hoppas vi också!
I kväll ska killarna och mannen min, åka till Ängelholm och kolla när rögle spelar hocky.
Och jag ska bara vara hemma och ta det lugnt! ssåå skönt, det är sällan man får en kväll för sig själv..=) Ska därför njuta..=)

Ha en trevlig dag alla!
Hälsn Elisabeth
 
Hej på er,

Ville bara meddela lite roliga nyheter.

Efter en del turbulens kring Somalierns nya vårdnadshavare som visade sig vara otroligt olämplig, har jag och frugan nu blivit tilldömda vårdnaden om honom. Vi fick brevet i går och det kändes som om en del vikt ramlade av axlarna.

Vår kille från Afghanistan som har visat sig vara en riktig talang i fotboll blev uttagen till skollaget och igår spelade de sin första match. 6-0! Vår egen "Zlatan" petade in tre av de sex och de är vidare i skolturneringen.

Nu har vi lite att fira till helgen.
 
Så roligt för er allesammans! Det gör ni rätt i att fira = att njuta.
min kära sambo som är en sann realist (icke negativist alltså) säger att det går fem motgångar på en medgång. Haha, men jag tycker att ni absolut ska njuta och sen är det ju jättehärligt att ni är personer som väljer att se glaset halvfullt istället för halvtomt!
En negativ person hade inte tagit dessa framgångar som något positivt, men tar man emot det på positivt sätt så tror jag på att man blir en ödmjukare person som också får uppleva mer i sitt liv. :claphappy:

(men jag kom kanske ifrån ämnet lite grann med detta lilla inlägg)
 
Hej!

Vad roligt! Tryggt för honom att det är ni som är vårdnadshavare för honom!
Vad härligt när de gör mål och får lov att visa sig duktiga..=) Man blir så stolt!

På fredag så firar vi ännu en 18 års dag, Killen har bjudit hem förutom familjen och lite av släkten, en hel drös med kompisar och de har lovat oss att de ska lära oss att dans kurdiskdans, hehe..tur att man har gott om plats i matrummet..=) :banan:


Önskar er en trevlig Tisdag!
Hälsn Elisabeth
 
Vi har hunnit fira en fin födelsedag för våran 2:e 18 åring!
Tror att han verkligen tyckte att det var ett lyckat kalas, med många goa vänner och familjen, De dansade och sjöng... =)

Våran ena kille har börjat mer och mer om att flytta till lägenhet, han tycker väl att han är stor nu när han fyllt årton år och känner att det är dags, vi tycker dock att det är lite hastigt på, men stöttar han själv klart i beslutet om att flytta till lägenhet!

Hur går det för er Anderas?
Länge sedan det skrevs här inne nu, tänkte det kunde vara roligt att väcka den till liv igen? =)

Hälsn Elisabeth
 
Helt rätt. Haft fullt upp med jobb, barndop mm.

Stor och viktig dag idag för vår Somalier. Han och frugan är på migrationsverket för intervju angående att hans mamma sökt asyl i Sverige.
Hoppas...

Kul att födelsedagen gick bra. Somaliern därhemma pratar också om lägenhet. Kommunen har ungdomslägenheter, men jag vet inte. 16 år...själv var jag 19 när jag flyttade hemifrån.
 
Suck, pust och stön.

Somaliern var på migrationsverket i går för att befästa släktskap med sin mamma och syskon.
I vanlig ordning ska ju nu denne unge man visa sig vara ett specialfall även nu.
Det visar sig att två av de påstådda syskonen egentligen är hans systerbarn. Systern försvann för en herrans massa år sedan och hennes barn har vuxit upp som vår killes syskon.
Inget konstigt med det egentligen. Det är bara det att nu måsta man försöka få tag på barnens riktiga mamma för att säkerställa att deras mormor inte stulit dem.
Hujedamej...kan ingenting få fungera smärtfritt!?
I normalfallet tar den här delen av processen 1-2 månader. Nu finns det inget slutdatum. Det kan ta 1-2 månader, men lika gärna 6. Eller varför inte mer om det ska följa det övriga mönstret runt den här unge mannen.

Hoppas ni andra har en bra dag.
/A
 
Ja, du det är inget vidare, men vi får hålla tummarna att det inte drar ut på tiden för mycket, Vad händer om de inte hittar eran killes syster?

Våran ena kille har träffat en tjej, som bor i samma samhälle som vi, men han vill inte berätta vem hon är och vi får absolut inte träffa henne,
han säger att det är lite nytt ännu! hmm..känns lite olustigt att inte
veta var han är om kvällarna, dock inte alla kvällar men ändå..
Men när han börjar prata om att ligga över där, så drog vi i bromsen, det är inte ok! ( vi vill veta vart han är om natten)

Vi har pratat om kärlek och sex med honom :oops:
Just för att han ska vara försiktig och skydda sig! Vilket han tyckte var bra och frågade mycket!

Är tjejer något som ni har problem med?
Synen på tjejer kanske?


Killen hemma missade lägenheten som var aktuell förra veckan, så vi får se nästa gång det dyker upp någon, vi pratade lite med soc, om att han ville ha lägenhet och de tyckte att det var positivt, och nämde att det finns fler placeringar om och när vi har möjlighet!
Roligt att veta att de har förtroende för oss, och vill placera hos oss, men vi är glada om vår kille vill stanna ett tag till!

Ha en trevlig tisdag!

Häls Elisabeth
 
Hejsan,

Har precis kommit hem efter möte på soc. Känns som om man fått lite nta krafter efter behövlig peppning från deras håll.

Vad som händer om mam inte hittar mamman till de somaliska barnen vet jag inte.
Antar att de i värsta fall blir nekade att komma, varpå jag antar att vår killes mamma inte heller kan komma. Hon kan ju inte bara lämna två mideråriga somaliska barn i etiopien...

Ja det där med tjejer är ju kul. Vår dotter kom hem från skolan en dag och berättade att vår Afghanska kille var ihop med en tjej i hennes klass. Enda problemet med det var att han själv inte hade en aning om att det förhöll sig så...
Kvällen fylldes senare av sms signaler från hans mobiltelefon alltemedans jag och fruhan försökte förklara det här med kärlek mm.
Dagen därpå bestämde de unga tu att de skulle ta ett uppehåll tills han lärt sig mera svenska.
Min dotter uttalade då lite lakoniskt orden "we were on a break", från en TV-serie som vi säkert alla sett; Vänner.

Somaliern ska flytta till eget boende. Efter samtalen idag bestämdes att det ska påbörjas så snart som möjligt. Flytt blir förmodligen aktuell under påsklovet.

Peace out!
/Andreas
 
God förmiddag!

Äntligen måndag igen..=)

Ja, du det är roligt det här med tjejer, det lät som en bra ide med ett pause för de unga! =)

Våran kille har "äntligen" berättat vilken flicka som har fångat hans hjärta! Hon går i skolan jag jobbar och är en super gullig tjej, jätte roligt för dem!

Hoppas att vi får träffa henne snart.

Hur känns det att pojken ska flytta?
Blir han kvar i samma stad som ni bor?
Det var lite prat att om någon av våra killar hade flyttat hade det varit aktuellt för oss att bli kontaktfamilj till dem, är det nått som ni har fått förfrågan om?

Ha en trevlig fortsättning på måndagen!
Hälsn Elisabeth
 
Våran Ena kille, har "bojkottat" skolan helt, han vill absolut inte gå dit! Han säger att lärarna är rasister, han lär sig ingen svenska där, ( Han går sedan 1 år på SFI= svenska för invandrare)

Men nu tycker han att det är dags att då vidare, han vill börja på inviduella programmet, annras tänker han inte gå till skolan!

hmm..Ett möte är inbokat med socialen och skolans rektor och lärare, som menar att han har all möjlighet att börja på IV-programmet redan efter sommaren om han bara skärper sig!

Enligt skolan har han dålig närvaro, han kommer till skolan, bär sig illa åt, pratar i mobil telefon på lektions tid, tjafsar med lärarna och de övriga eleverna.

Vi blev mkt förvånade då vi inte hade en aning om detta!
Vi satt så sent som för två veckor sedan på möte med socialen och sa att det gick bra för honom i skolan, men men där hade vi fel!

Vi har ett möte nu på onsdag, hoppas att det ska gå bra!

Hoppas att ni alla får en fin dag!
Hälsn Elisabeth
 
Huga!

Hoppas det reder upp sig. Det där med skolan kan verkligen vara att gissel, men det känns väl ändå som en liten trygghet att skolan nu kallar till möte med er.
Man får ju bara hoppas att hans anklagelser mot lärarna är baserade på missförstånd.

För vår del handlar det om att Somaliern duperar lärarna som formligen öser beröm över honom. Det hade ju varit på sin plats om han bara hade brukat allvar.
Hemma visar han upp en annan sida än den i skolan. Han säger att han vill bli systemutvecklare som jag är, men om han inte ser till att lära sig språket snart så förblir det bara en dröm. Snart två år har gått och han förstår fortfarande inte vad vi säger. Bara några få ord här och där vilket bäddar för missupfattningar hela tiden. Hur ska han då kunna lära sig engelska också, vilket är ett krav för att utöva mitt yrke...

Hoppas det löser sig till det bästa för er.
Jag tänker på er!
/Andreas
 
God eftermiddag!

Usch, igår hade vi då ingen bra kväll, hade en sprängande huvudvärk och behövde få komma i säng tidigt, men oftas blir det ju som bekant inte som man tänker!

Vi höde väldiga snyftningar från "killen som inte vill gå till skolans" rum, vi gick genast dit både mannen och jag, vi fann honom, gåtandes sitta på sin säng, och var så fruktansvärt ledsen, jag satte mig brevid honom och la min hand på hans och frågade vad är det som har hänt, han var trotalt förstörd! han slängde sig om halsen på mig och pratade osammanhängande om hans pappa, sjuk, och sen så grät han....( det gör mig så ont att se honom så)

Vi satt hos han i säkert två timmar och bara klappade och tröstade...
Han blev under en lång stund, apatiskt, det fanns inget i hans blick, helt tom, han började titta sig omkring och frågade:Var är han...Var är han...

Vi talade lugnt och fint för honom att han är inte ensam vi finns här...
Att de går in i sig själva och stänger av, är något vi har stött på flera gånger med våra barn/ungdomar från andra länder, det är väl deras sätt att försvara sig.
Men det kanske är lika vanligt bland svenska barn/ungd ?

Ibland när sådant här händer, önskar man att man var utbildad psykolog att man visst vad är rätt saker att säga....Fast att bara vara medmänniska är nog det som är det viktiga!


Jag känner så väl igen det du skriver om att inte bruka allvar i skolan vilket så lätt leder till missförstånd! Det händer hela tiden och det kan vara så frusterande!

Hälsn Elisabeth
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp