mat-tilda sa:
Hej!
Periodvis har vi varit mellan 8 - 10 personer i hushållet.
Vi bor på landet , så att åka och handla tar ca. en timme i restid varje gång. Jag har två kylskåp och två frysar och jag har haft en bra matkällare. Odlade lök och morötter för hela året och föravarade tillsammans med potatis som vi köpte i 20 kilossäckar på hösten.
Handlar mjölk och bröd en gång i veckan. 10 - 15 liter mjölk, matbröd och frukt. Köper tvättmedel, toapepper och 5 liter såpa på lantmännen. Kanske inte billigast, men drygt och bra. Periodvis går det åt mycket flingor här. Då köper jag en hel obruten förpackning, 10 - 12 paket. Står sig länge. Köper hel låda spagetti, nudlar, fiskpaket mm.
Jag har alltid tyckt om att safta och sylta och det gör jag fortfarande. Äppelmos fryser jag in, liksom jordgubbar, hallon och svamp. På hösten när det är billigt köper jag selleri, palsternackor och purjolök som jag tärnar, förväller och fryser in i glassburkar.( Purjon behöver bara sköljas och skäras i tunna ringar) Bara att skrapa ur det som behövs i t.ex. en soppa. Samma med dill och persilja som är billigt på hösten. Mina barn har alltid tyckt om att hjälpa till att skörda grönsaker, att hacka och skära och lägga i fryslådor.
Kläder har de ärvt efter varandra. Strumpor köper jag många som är lika. Då är det lätt att para ihop. Märker alla kläder och skor och badhanddukar. Har fått igen många upphittade jackor och handdukar.
Egna rum har inte barnen alltid haft. Vi har haft ett stort sovrum fullt med sängar. Där sov vi alla 6 under en lång följd av år. Då hade de två största egna rum, men där sov de inte. Bara om de hade kompisar som sov över. De ville sova tillsammans med oss. Vi satsade på små egna krypin och ett större lekrum, stort kök och ett öppet vardagsrum. Nu har de två stora pojkarna egna, ganska stora rum. Där får de inte ha tv eller spel. Det har de gemensamt på hallen mellan deras rum. Övervåningen får de ha ansvar för själva. Städning och inplockning av tvätt varje lördagsförmiddag. Nattgäster får sova i deras rum och på hallen om det är många. Tandläkarbesök försöker jag att få på samma gång till de tre som bor här nu. Brukar gå bra att få tider efter varandra.Sparar tid och resor.
Om bara några år är den här tiden med mycket barn i huset över, och det är med saknad jag kommer att lämna den. Men visst är det ett pusslande och trixande för att få allt att flyta på.
Mat-tilda
Läser ditt inlägg och blir lite fundersam .
Visst kan det vara mysigt att sova tillsammans, men i en sk "sovsal" ?
Fungerar det verkligen, själv skulle jag tycka att det var alldeles för mkt gammelmodigheter över det, men kanske var det bättre förr ?
Hos oss har våra fosterbarn alltid haft egna rum.
Vad tycker kommuner /org egentligen om att man är familjehem men inte har så att barnen har egna rum med sovplatser ? (inget illa menat, men dom brukar påpeka och se att det finns plats)
Visst blir garanterat gemenskapen finare i familjen.
Men skulle aldrig kunna tänka mig att själv bli placerad i en vanlig familj och sova i en sovsal ?
Dela rum med en annan kille,tjej/syskon skulle inte vara något problem såvida det inte blev konflikter, men just en sovsal för alla.
Njae.
Fast alla fungerar vi olika.
Menar inget illa genom att påpeka, tyckte bara det kändes väldigt gammalmodigt på något sätt mot det samhälle vi i dag lever i. : )
Skulle själv aldrig klara av att ha det så.
Vill ha lite privatliv och något som verkligen är ens eget där man kan dra sig tillbaka om kvällarna och bara få va. : )
För övrigt kan jag bara ge tips om att storhandla, större förpackningar av allt brukar man kunna tjäna en krona på.
Baka eget bröd vet jag inte om man tjänar så mkt mer på om man slår ut det på vad det kostar med råvaror och el i dag, går nog rätt jämnt upp med att köpa bröd i affären och dessutom sparar man en jädrans massa tid. ;p
Det var skillnad förr då man hade storbak och mer tid än vad samhället kräver av en idag.
Sylt, saft etc etc att göra själv kan man säkert spara en krona eller två på om man har frukten på gården.
Mina tips. Storhandla mat som verkligen mättar, gör storkok och frys ner.
Införskaffa en stor frys eller två som är väl fyllda och man har plats till att köpa hem matvaror när det är extra priser titt som tätt.
Matplanering, matlista dag för dag (då finns allt alltid hemma och man behöver inte äta det dyraste jämnt, finns billigare alternativ som är god också)
Inga sovsalar, däremot kanske två eller tre barn kan dela rum,beroendes på kön och ålder samt storleken på rummet?
Mindre barn upp till ett år kan sova hos de vuxna för tryggheten och inte riktigt vet innebörden av eget rum ännu.
Ha ditt sovrum som ditt/ert sovrum och sov där utan barn för att orka med att ha en stor familj.
Även om det är bio barn eller placerade barn så behöver man faktist egen tid också . : )
MVH Anna