Kråkan sa:
Corrina: Vi försöker aktivera, men h*n är så rastlös & nästan omöjlig att engagera i något längre än 5 min. Dessutom sitter vi ju tillsammans och äter tex. middag och då frossar h*n ju också enorma mängder... Det är mycket DÄR vi undrar om man "får" säga att " nu räcker det, nu måste du vara proppmätt "........ :roll:
Jag jobbade lite med placerade vuxna och det var samma problem där. De löste det genom ha en lite mindre portion på tarliken (så mindre än en vuxen skulle äta, men inte mycket mindra då han klagade att han fick mindre mat än andra). Även om vi hade mat på border, då någon annan fixade hans portion, han fick inte ta maten själv). Och sen fick han en liten portion till.
Då viste han att det blir alltid nej till tredje portion. Så det kankse skulle fungera. Och vi sa ofta till honom att inte äta så snabbt.
Men,det var enklare därför att vi hade fasta måltidstider och han fick ingen mat mellan (och var inte en växande barn). Men kanske skulle fungera att byta tarlik mot mindre, och ha inte mat på bordet för att ta själv, men servera upplagda portioner (då kan ni enklare välja vad är på tallriken och hur mycket).
Men, jag tycker att javisst, ni MÅSTE säga att det räcker nu. Om barnet på kan inte känna det själv, så är ni, som vuxna, ansvariga för det. Och barnet behöver hjälp att hitta den där gränsen. Tyvärr, det kan vara jobbigt, men det är en del av eran uppdrag.
Corrina