Kan familjehem överklaga?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Vill bara rätta upp en sak- Vårdnadsöverflyttningsfrågan ska beaktas redan efter 3 år- inte 5 som jag tror skrevs...

Vill samtidigt skriva att jag också tycker att misstag kan rättas till- men en hemflytt får aldrig ske på barnets bekostnad. Bara för att föräldrar ordnar upp sina liv så får inte barnen inte automatiskt det bättre i sitt biologiska hem då det åter måste ryckas upp från trygga invanda vanor och sitt hem.

Vet inte exakt orsak till ditt barns omhändertagande så jag vill absolut inte inte - o kan inte - säga vad som är bäst för ditt barn- det är bara mina tankar...

Vi glömmer ofta bort barnets bästa....
 
Fia-Lotta sa:
Hej envis!

Jag blir så berörd av dina inlägg, tyvärr så tror några familjehem att de äger våra "lånebarn", vid en placering.
Jag förstår din kamp, att vara lejonmamma ligger i vår natur, bara vi klarar av att vara det som krävs att vara föräldrar.
Alla har rätt att misslyckas som människa, Alla har rätt att ställa allt till rätta om man jobbar för det.
Vi familjehem "lånar" barn som har farit illa i sina liv, men nu finns det en regel som säger att har barnet varit placeradöver 5 år och att "hemgång" inte finns i den närmaste framtiden, kan en vårdnadsöverflyttning ske, och det är med tanke på barnets anknytningstid som den har haft med familjehemmet. Vilket jag ser som en naturlig gång i livet.
Men att vi som familjehem ska stoppa umgänge eller ha någon som helst äganderätt till våra "låne" barn ser jag som att vi inom familjehemsvård förstör hela systemet som familjehemsvården ska bedrivas.
Vad säger din Advokat? Barnets Advokat?
Vill gärna vet hur det har gått för dig i din kamp, orkar du och vill, berätta gärna, jag lyssnar gärna
Lycka till // Fia-Lotta

Fel av mig, var lite trött och upprörd, Socialstyrelsens rekommendationer är:
Efter 3 år av placering enl. LVU ska nämnden särskilt överväga om det finns skäl att ansöka om överflyttning av vårdnaden till familjehemsföräldrarna.
 
Att BLOD är tjockare än vatten får vi Familjhem aldrig glömma.

Att vi i barnens bästa i tanke alltid måste ha dörren öppen för barnets biosat ingår i vårt uppdrag. ÄVEN om biosarna är urkassa som föräldrar.

Vi har haft en ängel som nu är utflygen. hennes ord: "jag har haft det bra hos Er, ni har alltid funnits för mig. Men jag har ALLTID drömt om att få bo hos min mamma".(den mamman har hela tiden varit grov missbrukare och på inga sätt intresserad av barnet) Men jag är glad över att vi gjorde ALLT för att en relation mellan barn och mamma skulle finnas. I dag väljer det vuxna barnet oss om det är något men tar en fika med bio då och då.Bio mamman ringer oss om hon oroar sig för X och det tycker vi är bra.
 
Trygga Rekan sa:
Att BLOD är tjockare än vatten får vi Familjhem aldrig glömma.

Att vi i barnens bästa i tanke alltid måste ha dörren öppen för barnets biosat ingår i vårt uppdrag. ÄVEN om biosarna är urkassa som föräldrar.

Vi har haft en ängel som nu är utflygen. hennes ord: "jag har haft det bra hos Er, ni har alltid funnits för mig. Men jag har ALLTID drömt om att få bo hos min mamma".(den mamman har hela tiden varit grov missbrukare och på inga sätt intresserad av barnet) Men jag är glad över att vi gjorde ALLT för att en relation mellan barn och mamma skulle finnas. I dag väljer det vuxna barnet oss om det är något men tar en fika med bio då och då.Bio mamman ringer oss om hon oroar sig för X och det tycker vi är bra.

Det är vid sådana tillfällen som man kan säga att man har gjort ett bra arbete som familjehem.
Du måste känna dig stolt T R
Vi får ALDRIG glömma att det är familjehemsvård vi utför, jag håller absolut med dig T R, BLOD är tjockare än vatten och ska så vara.
Att socialförvaltningar kan "lura" ¨på oss att vi får uppväxtplaceringar vid dag nr 1, då är de illa ute, OM det finns biosar i livet.
Alla har rätt att misslyckas, Alla har rätt att ställa allt tillrätta, bara vi accepterar och hjälper dessa på vägen, men tyvärr vet jag att det finns många familjehem som motarbetar relationer/kontakt och då har nog hela tanken med vårdsystemet havererat.
Jag säger inte att alla barn kan flytta hem igen, för så ser de verkliga livet ut, men jag tror att många föräldrar med hjälp kan ha en mycket bättre kontakt med sina placerade barn om socialtjänten och familjehem anstränger sig.
Själv har jag den erfarenheten av socialtjänsten att man placerar barn, sen tror man att problemet är löst, både för barn och för biosar, men det är ju då som jobbet börjar för oss och för soc.
Kul att se att denna tråd blev en het tråd med många inlägg, det bevisar att ämnet är aktuellt.
 
Jag undrar bara lite nyfiket om ni TR samt FiaLotta- har haft riktigt små barn placerade i era hem- barn som aldrig knytit an till sina föräldrar?? Tror att vi resonerar olika kring det här med vad som är tjockare...blod eller vatten.... barn som har tidigare erfarenheter av sina biologiska föräldrar, som växt lite under deras tak- de tror jag ofta- dock inte ALLTID - kan tucka att blod är tjockare än vatten. Men små som inte upplevt sitt biologiska hem tror jag resonerar annorlunda.

Det ÄR mkt olika att få tonåringar eller skolbarn placerade om man jämför med små bäbisar eller föskolebarn. Jag har upplevt o levt som fam.hem med alla möjliga åldrar - o det skiljer i tanke kring dessa abrn o deras biologiska föräldrar- sen är orsaken också enormt avgörande. Föräldrar som gravt misshandlat sina barn har jag svårare att acceptera att de ska få tillbaka sina barn, men med missbruk eller annan orsak är det är lättare. Iaf är det så för oss.

Just nu resonerar jag inte så att blod är tjockare än vatten....långt ifrån. Men visst ska man samarbeta o barnet ska veta sitt ursprung- emn just det uttrycket tycker jag är ett relativt knepigt talesätt- precis osm om man måste välja mellan två olika föräldraformer. Opassande
 
Vår :angel: kom till oss när hon var 9 månader och nu fyller hon snart 4 år. vi har starka band oss emellan och besvikelserna med biomamman och biopappan har varit många genom åren.Vi har i de allra flesta fall varit tillmötesgående vad gäller umgänge och ställt upp med kö rningar och övernattningar . men har varit stenhårda med att ställa in om bioföräldrarna inte varit drogfria.mamman tror nu att hon ska få hem sin :angel: men jag förmodar att det inte kommer bli så då hon inte har lägenhet eller jobb samt lever på socialbidrag. :angel: har ju nu varit på dagis i några år och har sitt liv hos oss. hur går det med skolgång och annat om hon flyttar till mamman? ska det bytas skola eller dagis? mina frågor är många då jag vill att vår :angel: ska ha det lugnt i sitt liv och veta vart hon ska sova om nätterna.
 
jag vill trycka på det känsliga ämnet om blod är tjockare än vatten.

Det är inte vitt eller svart. Det handlar inte om barnet ska bo kvar hos Familjhemmet eller hemflytt. Inte heller om vem som är bäst. Det handlar om att hålla liv i barnets relationer.

I vårt uppdrag så bör vi möjliggöra för barnet att ha en relation med sina bio, den relationen ser HELT olika ut beroende på barnens ålder och föräldrarnas problem och förmåga. VI SKA ALDRIG välja bort bioföräldrar, det får barnet göra själv då det blivit myndigt. Däremot så kan det hända att vi måste skydda barnen, dvs vara med vid umgängen och låta umgänget vara i liten skala.

Titta på adopterade barn. De söker i regel efter sina rötter. Så om vi får en babyplacering som knyter an totalt till Familjhemmet så är det vår plikt att ALDRIG klippa av barnets rötter och ursprung. Vi måste hålla den grytan kokande, hur "dåliga" föräldrarna än är i våra ögon. För med vilken rätt har vi att dömma?????????????????

Jag tycker det är viktigt att BARNET får en sann bild av sina bio, att med egna ögon se att de inte är bra att de inte kan (om det är så). Men där är det viktigt att vi familjehem finns med och skyddar och stöttar och förklarar. Hur ska barnen annars någonsin förstå och förlikas med sin situation. Detta gäller alla barn i alla åldrar.

Jag tycker att det ingår i jobbet att visa sanningen för barnen. Sanningar som vi vuxna berättar är inte samma sak som att se med egna ögon.men vi måste finnas där.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp