kvarskatt när man inte har annan inkomst?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det möjligt att få kvarskatt när man har 3 placerade barn och saknar annan inkomst?
Väldigt tacksam för svar så jag vet om jag måste be dem dra extra skatt från kommunerna.
 
Japp!!!
Vi fick då helt plötsligt som en blixt från klar himmel en enorm restskatt!!!Har haft samma uppdrag och villkor sen 2002 och restskatten ramlade över oss för 2008! :evil: Fattar det bara inte....men nu sa vi till om extraskatt....så nu blir det mindre rest för 2009 (eftersom ½ året ju gått innan vi sa till).....och förhoppningsvis ingen för i år!
Min man arbetar 100% och jag har varit hemma eller arbetat vissa % och fyllt upp med lbe......
 
EJE - just att du fått lbe gör ju att du hamnar mycket högre än om man "bara" har ord ersättning.

Kontakta Skatteverket direkt för att få ett svar om hur det blir för just dig.
Beror ju på hur det ser ut i övrigt med bl a lån och sånt.
 
Jo...Honey.....Jag hade förstått det hela om nåt hade ändrats....MEN vi fick ju restskatt bara från ena året till det andra utan nån ändring alls......(varken i skattelagarna eller inkomsterna....)

Och utan lbe hade väl restskatten bara blivit mindre?......Skatten dras väl % efter inkomst?Stor inkomst....många skattekronor/låg inkomst.....färre skattekronor????Eller???
 
Äsch Fiaflopp......ledsen....for iväg med mitt svar.....hög virrfaktor här....
Jag gick ju igång på att vi helt otippat och utan att i efterhand kunna förstå (trots att "experter" kollat) hur vi så plötsligt kunde få så mycket att betala in.... :evil:

Men om man får rest/kvarskatt eller inte beror väl alltid på hur mycket "dom" betalat in?.....Och betalar "dom" in för lite blir det ju kvarskatt.....Sen är väl frågan om om "dom" gjort rätt......vilket ju verkar vara lite hit och dit enligt vad jag fått lära mig!En faktor till är ju hur mycket avdrag man kan få till (och visst har skattemyndigheten tagit bort många möjligheter där....?),

Sen blir det väl också så att ju mindre inkomst man har desto mindre i kronor betalar man i skatt och desto mindre fel kan det bli!

Så jag tror som Honey....att det är enklast att kolla med skattemyndigheten(om dom inte har bytt namn på den med?)....Lycka till!!! :banan:
 
Hej Fiaflopp!

Jag har inte heller någon annan inkomst (2 plac). Varje år får jag 10-15000 tillbaka. Fast jag äger ju ett halvt hus och får tillbaka på skatten av det oxå. Jag tror att man bara får restskatt om man oxå jobbar eller har lbf.

Sparris
 
Tack för era svar :)
Jag ska ringa skatteverket för säkerhets skull,har ingen annan inkomst alls men ett lån som dock ej är huslån ( tyvärr) men kanske ska kolla upp hur det ser ut så det inte kommer en chock-rest-skatt :?
 
Enda skillnaden från föregående år ( ca 6 år) är att jag nu inte har sjukersättning,lånet har vi haft så länge också så det borde inte bli restskatt eller tänker jag fel?
 
Lbe = LöneBortfallsErsättning

Ersättning för förlorad arbetsinkomst om du behöver vara tjänstledig från ditt ordinarie jobb.

Om man inte frågar får man inget veta :angel :rollhappy:
 
Jag har alltid fått restskatt, men den har minskat med åren. I år fick jag bara 503 kr, trodde de räknat fel. Hade räknat med en nolla till i allafall, så det var en glad överraskning :D

Jag har inga andra inkomster än ersättning från kommun, har ett halvt hus med lite lån.

Anledningen till restskatten är väl att inkomsten som blir är så låg att de inte drar full skatt eller vad man ska säga. När man får föräldrapenning tex så dras det väl runt 25% och samma med A-kassa, då brukar man också få fin restskatt. Eller tänker jag helt fel i min snurriga hjärna? :rollhappy:

Sara
 
Jag har aldrig fått rest under tiden som familjehem och då har jag haft sjukersättning också, detta år har jag det inte. Då borde det inte bli rest utan tillbaka tycker jag i alla fall...?
 
Fiaflopp sa:
Är det möjligt att få kvarskatt när man har 3 placerade barn och saknar annan inkomst?
Väldigt tacksam för svar så jag vet om jag måste be dem dra extra skatt från kommunerna.

Jag fick kvarskatt men ringde upp SKV direkt. Hon sa att jag skulle stryka över inkomstuppgifterna i Kostnadsersättningar i kolumn 1 Inkomster-tjänst, rad 05 första sidan och sätta den summan i kolumn 2 dvs under Avdrat-tjänster på rad 06. Under övriga upplysningar skriver du att du arbetar som familjehem och har dragit av kostnadsersättningar.

Detta gjorde jag och nu har jag fått tillbaka lite istället. Har inget annat arbete än som jourhem.
/Ludde
 
Ludde sa:
Fiaflopp sa:
Är det möjligt att få kvarskatt när man har 3 placerade barn och saknar annan inkomst?
Väldigt tacksam för svar så jag vet om jag måste be dem dra extra skatt från kommunerna.

Jag fick kvarskatt men ringde upp SKV direkt. Hon sa att jag skulle stryka över inkomstuppgifterna i Kostnadsersättningar i kolumn 1 Inkomster-tjänst, rad 05 första sidan och sätta den summan i kolumn 2 dvs under Avdrat-tjänster på rad 06. Under övriga upplysningar skriver du att du arbetar som familjehem och har dragit av kostnadsersättningar.

Detta gjorde jag och nu har jag fått tillbaka lite istället. Har inget annat arbete än som jourhem.
/Ludde



Ja detta vet jag,det gör alla familjehem och jag har alltid fått tillbaka tidigare men nu har jag ingen annan inkomst så det blir lite skillnad,därför frågade jag :D
 
Hej på er alla kloka och erfarna!

Jag går ju hemma nu i beredskap för kommande uppdrag med lbf, nu fick jag min utbetalning där är det bara draget 30% skatt ska det inte vara mera? 32%-33% för att slippa restskatt?????

Jag måste ringa skatteverket och fråga för mig, men tillsvidare vad har ni för erfarenhet!

"Mamman som ej vill ha resskatt"
8)
 
Hej!

Jag kommer att ha både lbf och arvode en tid framöver (just nu har jag bara lbf då jag ej ännu har ett uppdrag)

Är det skillnad om det är lbf och arvode som utbetalas?

C
 
hej mammac
Nej... de ska räkna ihop lbe och arvode för att dra skatt på totalsumman enl tabellen de beräknar skatten på. Har du lämnat in skattsedel till dom så ska det bli rätt. Har du INTE lämnat den så drar de 30%.
Rätt skatt för dig är inte 30% och inte högre heller (om du inte i normala fall tjänar en himla massa pengar) eftersom inkomstskatten är sänkt ganska mycket de 2 senaste åren. Min skatt när jag räknar ut %satsen är i runda slängar 25% och det är enl min tabell där jag bor.
Din skattetabell kan du kolla på skatteverkets hemsida och där i ser du hur mycket skatt du ska betala för dina kr du tjänar.

/Adal (som jobbar med löner)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp